Gå til innhold

Matematikk, naturvitenskap og teknologi ved UiO

kimla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke valgt enda, men heller mot innføring i kjemi. Jeg tok kjemi 2 i fjor som privatist, men føler ikke at jeg har helt oversikten, så kunne godt trengt litt repetisjon.

Hva med deg, har du valgt?

Jeg har allerede bestilt boken for Generell kjemi, så blir nok det. Virker som den er anbefalt hvis man skal fokusere seg mot biokjemi. Jeg har også nok matematikk for å kunne hoppe over Kalkulus, så tipper jeg kommer til å gjøre det og fokusere på kjemien. Det er den som er viktigst i starten mener nå jeg. :)

Jeg begynner på Fysikk, astronomi og meteorologi.. Noen som skal på mattekurset som begynner 9.aug?

Skulle gjerne vært med for interessens skyld, men har ikke mulighet grunnet sommerjobb.

Lenke til kommentar

Hvor finner du pensumlistene? Jeg har forsøk å lete på studiesidene, men finner det ikke. Etter å ha lest litt mer om de ulike kjemiemnene tror jeg nok at det blir generell kjemi på meg også selv om jeg kommer til å velge molekylærbiologi som studieretning etter hvert.

Lenke til kommentar

Hvor finner du pensumlistene? Jeg har forsøk å lete på studiesidene, men finner det ikke. Etter å ha lest litt mer om de ulike kjemiemnene tror jeg nok at det blir generell kjemi på meg også selv om jeg kommer til å velge molekylærbiologi som studieretning etter hvert.

Jeg tok kontakt med foreleserne for de forskjellige fagene. Vet ikke pensumlitteratur for kalkulus.

BIO1000 - Grunnkurs i biologi: Biology, isbn: 978-0-07-122180-1. Denne har jeg ikke fått tak i, må kjøpes gjennom tredjeparter på amazon, og det gidder jeg ikke. Kjøper den heller på bokhandelen til UiO når jeg starter der.

KJM1100 - Generell kjemi: General chemistry, isbn: 978-0-07-110226-1. De anbefaler også "Problem solving workbook", isbn: 978-0-07-304852-9.

"Problem solving workbook" var ikke så vanskelig å få tak i. "General chemistry" var derimot verre, men bokkilden har visst sendt den i dag, så får den nok snart.

Jeg tror generell kjemi er bedre hvis du ønsker deg valgmuligheter senere. Selv om du går molekylærbiologiretningen så er det greit å kunne ta biologisk kjemi hvis du skulle finne på å ombestemme deg. Den eneste kjemien jeg har hatt er et 5-studiepoengsfag innen kjemi, veldig lett og kjapp gjennomgang, og inget labarbeid, så er rimelig ny på det. Men så lenge skolen ikke brenner ned så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar

Takk for det. Får vel sette i gang å bestille bøker jeg og, greit å være forbredt. Har du studert mye på høyskole/universitetsnivå tidligere?

Hva slags yrke ser du for deg etter endt studie?

Er ferdigutdannet dataingeniør.

Yrkesmessig er det vanskelig å si, men kan tenke meg å drive med forskning rettet mot medisin, gjerne i kombinasjon med programmering (eller syntetisering når det gjelder biokjemi). Det kunne vært artig :). Men jeg er nok langt unna kunnskapsmessig for å få det til, men vi får se om noen år.

Hvilke planer har du?

Lenke til kommentar

Yrkesmessig er det vanskelig å si, men kan tenke meg å drive med forskning rettet mot medisin, gjerne i kombinasjon med programmering (eller syntetisering når det gjelder biokjemi). Det kunne vært artig :). Men jeg er nok langt unna kunnskapsmessig for å få det til, men vi får se om noen år.

Hvilke planer har du?

Det høres ut som en spennende kombinasjon. Det blir nok noe innenfor medisninsk forskning på meg også. Synes genetikk er veldig interessant, men det er jo så mye forskjellig innen for faget. Gleder meg veldig til å komme i gang, regner med at en helt ny verden vil åpne seg :)

Lenke til kommentar

Hvilke planer har du?

Det høres ut som en spennende kombinasjon. Det blir nok noe innenfor medisninsk forskning på meg også. Synes genetikk er veldig interessant, men det er jo så mye forskjellig innen for faget. Gleder meg veldig til å komme i gang, regner med at en helt ny verden vil åpne seg :)

Jeg tenker det samme, men det første semesteret vil nok bære preg av å være rimelig innførende. Andre semester er det Cellebiologi og genetikk, som er mer spesielt, men det er nok tredje semester og de etterfølgende som kommer til å bli virkelig interessante. Ønsker meg egentlig til samtlige fag i både biologisk kjemi og molekylærbiologi. Liker tanken på å rette meg mot menneskekroppen med de fysikalske fagene, men vil ikke gi slipp på den grunnleggende kunnskapen man får ved å ta de mer generelle fagene som er mer preget av kjemi. Trenger uansett ikke å velge retning før etter et år :)

Brevet fra UiO med e-postadressen vi skulle si ifra på ang. innføring i kjemi/generell kjemi har blitt borte i flyttelasset, kunne du sendt meg denne på pm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...