Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan presse ned forsikringspremien?

Anbefalte innlegg

For det første: Skaff deg bonus

Enkleste måte å gjøre det på er å kjøpe en gammel japsebil til å begynne med, reg den på deg selv med forsikring og alt...

For det andre: Vent med tyske grombiler til etter at du er 25 og/eller har hatt lappen i 5 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, joda det er nok mer fornuftig. Men det var uansett ikke så værst å forsikre en E34, så jeg tror jeg går for det.

En E36 320i er ikke akkurat noe man kan kalle grombil heller da... Det er bare altfor mange ungdommer som rævkjører og krasjer disse bilen, så forsikringen flyr i taket.

Lenke til kommentar

Hvor bor du forresten? En venn av meg på 19 fikk sin e34 525 med ansvar på seg selv uten noen bonus for 7500 i året hos gjensidige. Er sikkert en fordel med gjensidige siden du får igjen ungdomstilleget vis du kjører 5(?) år skadefritt. Greit å få igjen 30 000 plutselig kan man si :)

Har sjekket opp i dette, og det er ikke sånn det funker. Om man skaffer seg forsikring hos Gjensidige før man fyller 19, og i tillegg kjører skadefritt til man er 23 år før man tilbake deler av hva du har betalt. Dvs. 6000 kroner. Så jeg tror nok du skal slite med å få ut 30 000 fra gjensidige.

Lenke til kommentar

Ungdomstilegget utgjør vel noe sånt som rundt 1500kr pr år, avhengig av om man har andre forsikringer i tillegg. Ikke mye penger. Hos Gjensidige skal man kjøre skadefritt i 5 år, og ikke bytte selskap i mellomtiden (annen enn i maks 6 måneder), for å få det tilbake. Problemet er bare at etter noen år vil ikke lengre Gjensidige være billigst, de vil bli dyrest, og man vil helst bytte forsikring. Bytter man forsikring mister man de tusenlappene man har "spart". Bytter man ikke selskap taper man penger fordi man ikke har det billigste selskapet lengre. Dette gjør at jeg ville ikke brydd meg noe om dette opplegget. Det er som så veldig mye annet i bunn og grunn bare en måte for ett selskap å beholde kundene sine lengre.

En annen ting man skal merke seg er at alle selskap har en rabatt som fås første året, for at den kalkulerte prisen blir lavere på kalkulatoren på nettet. Neste år går man opp til 30% bonus, men forsikringspremien kan/vil øke pga førsteårsrabatten forsvinner. Det kan da plutselig være et annen selskap som er billigere, fordi man får en ny førsteårsrabatt. Det at man bytter selskap da gjør garantert at det forrige selskapet vil ringe og gi et bedre tilbud, og dermed ender man opp med at det lønner seg å swappe selskap flere ganger i året.

Kolliderer man en bil så går forsikringspremien veldig mye opp, så det er noe man virkelig må unngå. Hjelper ikke om bonusen ligger flatt, fordi noen andre får skyld i skaden, premien går opp uansett. For min del gikk f.eks premien hos Gjensidige opp fra 12 000kr/år til over 20 000kr/år bare pga en registrert skade (som jeg ikke fikk skyld i (dvs. ingen bonusreduksjon)).

Lenke til kommentar

Hvor bor du forresten? En venn av meg på 19 fikk sin e34 525 med ansvar på seg selv uten noen bonus for 7500 i året hos gjensidige. Er sikkert en fordel med gjensidige siden du får igjen ungdomstilleget vis du kjører 5(?) år skadefritt. Greit å få igjen 30 000 plutselig kan man si :)

Har sjekket opp i dette, og det er ikke sånn det funker. Om man skaffer seg forsikring hos Gjensidige før man fyller 19, og i tillegg kjører skadefritt til man er 23 år før man tilbake deler av hva du har betalt. Dvs. 6000 kroner. Så jeg tror nok du skal slite med å få ut 30 000 fra gjensidige.

Ja fullt klar over det, men kollegaen min har eid en e30 siden han var 18 og når han var 23 fikk han nesten 30 000 igjen. Betalte rundt 1000kr i mnd i forsikring.

Lenke til kommentar

hei, sett bilen på deg selv, angrer på at ikke gjorde det fra begynnelsen.

Sett km på det du kjører ca på 6 mnd. 8000-10000 km?

etter 6 måneder bytter du selskap, alle selskapene jeg har vært borti, ga meg alltid en økning i bonus om jeg hadde hatt denne i over 6 mnd. Bare si til det nye selskapet, " jeg har hatt denne bonusen over et halvt år".

Så istedenfor å vente 1 år hver gang, så får du økning hvert halvår, gjorde dette på vår bil nr 2, og havnet på 70 på kort tid.

Noen av selskapene lar deg starte på 50% bonus, om du har kjørt skadefri igjennom en arbeidsgiver på jobben din. sjåfør, leverandører osv, trenger bare en bekreftelse fra arb.giver.

Noen litt ukjente selskaper kan og la deg starte på 50%, for å få deg som kunde, ble tilbudt dette en gang, husker ikke helt navnet på selskapet(kan finne ut om ønskelig).Etter 6 mnd gikk jeg til en kjent konkurrent, og fikk 60% :-)

Det er og forskjell på hvor lang tid det tar å jobbe opp til 70%, noen selskaper gir deg 10% i året, andre 20%.

Lenke til kommentar

Billigste forsikring jeg fant til min 626 V6 var 19.000,- for bare ansvar. Hadde sjekket en del forsikringer før jeg kjøpte bilen, og da var Gjensidige billigst med god margin. Gjensidige som før ville ha 13.000,- hadde plutselig "fått nye statistikker", og da var plutselig prisen oppe i 27.000,-! Fikk også et sykt tilbud fra det jeg mener var Storebrand (ikke helt sikker på at det var de, ringte til mange), de ville ha 60.000,- :!:

Forsikret bilen på min far, 4000,- i året med delkasko og 16.000km i året :whistle:

Lenke til kommentar

Hei.

Skal snart kjøpe min første bil. Har sett på en veldig fin BMW E36 320i.

Siden pengene ikke vokser på trær hos meg har forsikringen mye å si.

Har ringt litt rundt til de ulike forsikringsselskapene... Foreløpig har IF vært de rimligste med rundt 17000 i året, kun ansvar. Dette blir nok litt vel mye, men om vi nærmer oss 10000 blir det mye mer aktuelt.

Er det noe spesielt som vil hjelpe for å få ned prisene?

Å forsikre bilen på foreldre er uaktuelt, kan like gjerne starte å spare opp bonusen nå.

Vore i den situasjonen.

E no 18 år, kjøpte me en Mercedes 250D, bruker 0,6 liter mila. Koster 5000 kroner i året for ansvarforsikring. Kjempe fin bil. Kanskje ikke den raskeste mercedesen, men du kjem ikke til å angre som første bil.

Lenke til kommentar

jeg gikk fra gjensidige til tryggvesta og da sparte jeg 11000 kr ;o

men ring http://www.enter-forsikring.no/ de skal være jallabillig siden de er et lite selskap

Takk, jeg skal høre med Enter Forsikring.

Vore i den situasjonen.

E no 18 år, kjøpte me en Mercedes 250D, bruker 0,6 liter mila. Koster 5000 kroner i året for ansvarforsikring. Kjempe fin bil. Kanskje ikke den raskeste mercedesen, men du kjem ikke til å angre som første bil.

Har faktisk sett litt på både W124 og W201. Skal se om jeg finner en fin W124. 190E synes jeg er finere, men de er vel igjen dyrere å forsikre pga. av det er en "typisk ungdomsbil".

Kjører opp 10. august, så nå er det på tide å få tak på en bil. Kom nettopp hjem fra ferie, så nå starter ringerunden og prøvekjøringer for fult :)

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Hei. Du sier du ikke vil sette bilen på foreldrene p.g.a. at du vil spare bonus selv.

Når jeg fikk bil satte jeg den på fattern og forsikring også.

Når jeg ble 24 flyttet fattern bonusen over på mitt navn.

Det gikk ihvertfall før og ganske sikker på at du kan flytte bonusen din til hvem som helst.

Settes du opp som medeier kan bilen omregistreres gratis også.

Et tips er å hente pris fra flere og presse med andres priser eller bare komme med en hvit løgn.

Lenke til kommentar

Bare for å strø litt salt i såret...

Jeg fikk overført bonusen fra min mor til meg når jeg kjøpte min første bil :)

75% (6år) rett i lomma :new_woot:

Dette er dog ikke vanlig praksis i dag å jeg fikk dette forde jeg kjente en som solgte forsikringer i IF. Fikk høre at han fikk gjennomgå i etterkant, men han fikk bare en represalie vistnok... hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dette er dog ikke vanlig praksis i dag å jeg fikk dette forde jeg kjente en som solgte forsikringer i IF. Fikk høre at han fikk gjennomgå i etterkant, men han fikk bare en represalie vistnok... hehe

Som forsikringsselskapet sa til en kollega av meg når han spurte pent om han kunne plusse på litt bonus: "hvor skulle jeg ha trylla frem dem fra?".

Med andre ord, du kan fort få problem (spess vist du bytter selskap) når de ser at du har hatt forsikring i 5 år og har bonus som om du hadde hatt forsikring i 12 år, så kommer forsikringsselskapet til og klø seg i huet, garantert!

Lenke til kommentar

Som forsikringsselskapet sa til en kollega av meg når han spurte pent om han kunne plusse på litt bonus: "hvor skulle jeg ha trylla frem dem fra?".

Med andre ord, du kan fort få problem (spess vist du bytter selskap) når de ser at du har hatt forsikring i 5 år og har bonus som om du hadde hatt forsikring i 12 år, så kommer forsikringsselskapet til og klø seg i huet, garantert!

Har byttet selskap ett dusin ganger siden det, og det har fungert helt fint. Er også ca. 17 år siden jeg tok lappen og har brukt forsikringen en gang på de 17 årene. Dette gikk også helt fint.

Er i dag 34 år og hadde uansett klart og opparbeide meg en bonus på 75% for lengst. Så dem har nok vært heldige...

Men nå har ikke jeg hatt noen typisk ungdomsbil som førstebil heller da... Min første bil var en 1982 mod. Mazda 626 og den andre var en 1984 Toyota Corolla 1.6 DX som den gang var rundt 10 år gamle og relativt hele og pene begge to...

Kjøpte min første splitter nye bil når jeg var ca. 20 år og da ble det en 1998 VW Polo Sport 16V og deretter en VW Golf 1.6 Highline, så ble det VW Touran 2.0TDI og til slutt så har jeg da altså nå kjøpt en Audi A4 2.0TFSI. Alle de sistnevnte ble kjøpt splitter nye.

Så jeg vil nok si at dette har funket for min del ja :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja da har det nok gått bra før, du er jo en en del generasjoner eldre enn meg, har ikke hørt om noen så får gjort det sånn nå uansett.

Lenke til kommentar

Ja da har det nok gått bra før, du er jo en en del generasjoner eldre enn meg, har ikke hørt om noen så får gjort det sånn nå uansett.

Generasjoner...?

Er du Baby eller... hehe..

Nei.. så sant man ikke kjenner noen som tør fikse slikt, så er ikke dette vanlig praksis i dag tror jeg.

men det er dog lov (så vidt jeg vet) og overføre bonus mellom ektefeller.... Men dette hjelper jo ikke trådstarter uansett... så sant ikke han gifter seg med ei dame som har full bonus og ikke lenger bil... hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...