Gå til innhold

Internet til lanbule i garasjeloftet


Anbefalte innlegg

Får vel bare sette i gang. Vi har laget et loft på toppen av garasjen vår, en såkalt "lanbule". Vi skal grave ned en kabel på 16 amper sammen med en nettverkskabel som er ca 40 m og cat 6 (skjermet eller uskjermet er ikke bestemt). Problemet med dette er at vi er redd det kan bli støy på kabelen og vi vil nødig grave opp igjen om det er tilfellet, er vel noen forumbrukere som har mer greie på dette. Kabelen og nettverkskabelen vil bli gravd ned i samme rør og det vil være 0 - 5 cm unna hverandre, men vil bli gjort annerledes om det er fare for støy.

 

Først litt informasjon om hvordan internetten er koblet nå. Legger til spørsmålene mine på slutten bare for å gjøre det enklere :p

 

SDC10625.jpg

 

Dette er måten internetten vår er koblet nå i dag, til venstre går ledningen oppover og til datamaskinen i andre etasje hvor den er koblet til denne -

 

SDC10626.jpg

 

Den går tilbake inn til andre siden av veggen og er igjen koblet til denne.

 

SDC10627.jpg

 

Men jeg vil ikke forklare noe lengre her siden det går til modem router osv.

I selve garasjen vil en nettverks-kabel bli koblet til en switsj med 16 porter.

 

Her er spørsmålene og problemstillingene

 

1. Er cat 6 rett kabel til jobben?

2. Blir det støy og problemer med strømkabel og nettverkskabel lagt sammen over 40m?

3. Er det mulig å lage en splitt, altså internet til maskinen i andre etasje og en ut til garasjen?

4. Hvordan burde jeg gå frem for å lage en splitt?

5. Er det enkleste å koble alt inn i en 4 porters modem og trekke 2 nettverks-kabler derfra, en til maskinen i andre etasje og en til garasjen?

Endret av Krashh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cat5e eller cat6 om du bare skal bruke 1gigabit er samme hva du bruker, cat6 er vel 1-1,5kr mer meteren men gir deg muligheter for høyere hastighet i fremtiden.

 

skal den trekkes sammen med strøm må du bruke skjermet kabel, ellers vil magnetfeltet fra strømkabelen gi redusert ytelse.

 

For en split ville jeg brukt en liten switch, koster ikke mer enn 200-300kr.

evnt har du modem med en liten switch på kan du bruke den så trekke kabler videre.

Lenke til kommentar

Jeg har masse uskjermet kabel gående langs 230V kabelen her i huset (230V kabel uten jord...). Tror ikke dette er noe som forstyrrer dataforbindelsen i det hele tatt. Disse Cat5e/Cat6 er jo tvunnet for å kansellere støy, og det er vel ikke masse støy fra 230V nettet normalt sett. Er det noen som kan verifisere at de har hatt forstyrrelser som slår ut LAN?

 

Jeg forstår at bedrifter o.l. behøver skjermet nettverkskabel, men er det nødvendig for hobbynett i vanlige omgivelser?

Lenke til kommentar

Jeg har masse uskjermet kabel gående langs 230V kabelen her i huset (230V kabel uten jord...). Tror ikke dette er noe som forstyrrer dataforbindelsen i det hele tatt. Disse Cat5e/Cat6 er jo tvunnet for å kansellere støy, og det er vel ikke masse støy fra 230V nettet normalt sett. Er det noen som kan verifisere at de har hatt forstyrrelser som slår ut LAN?

 

Jeg forstår at bedrifter o.l. behøver skjermet nettverkskabel, men er det nødvendig for hobbynett i vanlige omgivelser?

 

Er forskrifter som regulerer når det skal brukes skjermet kabel. Ting som spiller inn på dette er sterkstrømkabler i nærheten. hvor langt nettverkskabelen ligger sammen med sterkstrømskabler, osv. Jeg har noen papirer på dette fra da jeg tok fagprøva i telekommunikasjon, skal prøve å leite fram dette. Ellers hvis man er usikker, er det bedre å bruke skjerma kabel, så man er sikker på at det går. Grave opp igjen er ikke noe gøy.

Lenke til kommentar

Jeg har masse uskjermet kabel gående langs 230V kabelen her i huset (230V kabel uten jord...). Tror ikke dette er noe som forstyrrer dataforbindelsen i det hele tatt. Disse Cat5e/Cat6 er jo tvunnet for å kansellere støy, og det er vel ikke masse støy fra 230V nettet normalt sett. Er det noen som kan verifisere at de har hatt forstyrrelser som slår ut LAN?

 

Jeg forstår at bedrifter o.l. behøver skjermet nettverkskabel, men er det nødvendig for hobbynett i vanlige omgivelser?

 

Uhhm, det at kabelen er tvinnet gjør at den kanselerer sin egen støy ikke all mulig rar annen støy fra andre kilder. Jo, 230v sammen med nettverkskabel lager støy og forstyrrer signalene, om dette er nok støy til å ugjøre noen forskjell derimot er et annet spørsmål. Om man MÅÅÅÅ ha skjermet kabel eller ikke kan man lure på så mye man bare vil, jeg ville lagt skjermet med en gang er tross alt bedere å betale 50kr ekstra for å slippe å grave opp alt igjen/få en ustabil tilkobling.

Lenke til kommentar

Den kansellerer støy utenfra ved å være tvunnet. Hvis kabelen mottar støy så vil den ved å være tvunnet, kansellerer ut støyen ved å motta i fase, i motfase, i fase, i motfase osv.... Hadde man hatt rette ledere ville alle støy vært i samme fase og kunne summeres.

 

Forøvrig en artikkel her om Cat6 og jording. Trolig fokuseres det mere på luftspenn enn en nedgradv løsning. Når man graver ned kabelen er den jo delvis skjermet allerede. http://www.irontech....e/ethernet.html

 

Det man bør merke seg er at det er en fordel om utstyret i begge ender har samme potensiale. Dette kan man jo oppnå ved å jorde utstyret via 230V-kabelen.

 

Det er forøvrig mulig å bruke Homeplug eller fiberkabel også. Man får rimelige løsninger med fiber fra ca 1500kr som vist i en annen tråd her i sommer.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg dro kabelen fra husveggen, frem til garagen... Ca 50-70m, Men, kabelen jeg bruker er laget for utemiljø, og lange avstander. Den er ca 4* så tykk som en normal kabel, og er godt kjermet. Henger uansett like ved siden av en 230VAC strømkabel, som også er feit som ****! :)

 

Men, hey.. må det, når jeg har plassert 4-5 servere i garagen. Har uansett flere TP/cat5e og cat6-kabeler (ikke skjermet), ved siden av kraftige strømkabler, rundt i huset, på opp til 20m.. Opplever ikke noe støy, og hastighetene er gode. Målte 92Mb/s på utgående trafikk i nettverket, og 106Mb/s innkommende.. Dette er optimal ytelse på en Cat5e kabel.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å gå for en skjermet kabel, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal koble alt sammen. Jeg har tenkt å flytte modemet ned til kjelleren sammen med en router og koble derifra. Men da kan det bli dårlige trådløs signal og har tenkt å koble det slik at modemet og en router er i kjelleren og en router i andre etasje. Koblingen til garasjen vil bli tatt i den første routeren. Slik:

 

"I huset" Modem - router - router

"I garasjen" - Switch

 

Vil det bli noen konflikt mellom det to routerene i en slik kobling?

 

Hadde jeg hatt ett modem med en telefonkabel inngang og mer enn en port utgang ville det hele vært såre enkelt. Ringe inn hos telenor senere og sjekke etter noe sånt.

 

 

Edit:

Sliter veldig med å finne skjermet kabel på 40-50 m, blir bare sendt til utenlandske sider.

Endret av Krashh
Lenke til kommentar

Du kan ikke koble 2 rutere sammen. Router er laget for å håndtrede trafikken som skal ut i det store nett. For å benytte seg av to routere, på router 2 må du dekativere DHCP, o.l. Slik at routeren blir en SWITCH.. Stiller du den slik in at den blir en switch, vil du beholde trådløs-enheten.

 

Jeg fant også frem en fin SSTP kabel.. De er en GOD del mer beskyttet en den standard "skjermet kable"... Er skjermet, men i mye større grad, prisen er ikke lommerusk. Men, faen ikke i nærheten av det jeg betalte for min lange kabel ;)

 

Abbo.no

 

Men til tross for stabilitet, så ville jeg selv drete langt f*** oppi det.. Det skal UTROLIG mye til for at du skal merke forskjell, ved å føre en 230v kabel ved siden...

Så, jeg ville personlig (Den dag i dag) gått for en UTP kabel.

305M UTP, "gjør-det-selv-kabel". - Men, da må du selvfølgelig ha et par av "pluggene", som skal på i endene. Men, er nå vert det, greit å ha litt å gå på.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...