Gå til innhold

Hva skal jeg velge, noroff eller IT og infromasjonssystermet ved UIA?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger noen råd ifra dere forumbrukere. Det har seg slik at jeg har to studieplasser å velge mello. Jeg er for øyeblikket bosatt i stavanger hjemme hos min far.

Det første tilbudet jeg har fått er ved noroff stavanger. Dette er et studie som går over to år. Det omhandler it nettverk og it sikkerhet. Studie kan også ta som en bachelor ved å studere et tredje år ved noroff nye avdeling som holder på å bli startet i kristiansand. Det er også mulig å ta det tredje året i wales.

Noroff fokuserer på at studentene skal kunne ta ccna ved andre året.

På noroff koster det 82 000 i skolepenger. Jeg må derimot ikke betale noe mer fordi jeg bor hjemme gratis.

Det andre tilbudet jeg har fått er ved UIA. Dette heter IT og informasjonssystemer.

Dette er et studie som går over tre år. Men kan også bygge på med en master eller til og med dokotrgrad. Alt kan taes ved UIA.

Ulempen ved å gå her er høyere økonomiske kostnader med tanke på boutgifter. I motsatt ende må jeg ikke betale for å gå på UIA. Utenom semesteravgiften.

Jeg får også komme meg ut å treffe nye studenter. Jeg er egentlig veldig lei av å bo hjemme.

På UIA sine sider så står det at gode engelskkunnskaper er nødvendig. Fordi noe av forelesningene vil foregå på engelsk. Å det meste av pensum er på engelsk.

Jeg fikk to i engelsk og er redd jeg vil knekke av pinnen pågrunn av det. Faren min mener at dette ikke vill bli noe problem i lengden.

Hva hadde dere valgt? Det er egentlig fordeler og ulemper med alt her. På noroff foregår all undervisning på norsk.

Jeg er utrolig usikker, så jeg trenger noen gode råd her.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt UiA. Først og fremst er det lurt å komme seg vekk fra de "trygge og vanlige" omgivelsene hjemme. Ved å flytte til Kristiansand vil du helt klart møte nye og spennende mennesker som du garantert kommer til å ha kontakt med resten av livet. Jeg sier ikke at det ikke er tilfelle ved Noroff i Stavanger, men faren er stor for at du faller tilbake på de vennene du allerede har der og ikke treffer så mange nye folk.

Det syntes jeg absolutt bør veie tungst i vurderingen, gitt at du ellers syntes begge studiene virker interessante. Folk er forskjellige selvsagt, men for de aller fleste tror jeg det er lurt å komme seg litt vekk og møte nye folk. Du vokser som person og får noen viktige erfaringer ved å bo hjemmefra som du ikke ville fått ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...