Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kansellering av hybelkontrakt grunnet førstegangstjeneste - må betale husleie?

Scoob911

Anbefalte innlegg

Signerte en hybelkontrakt gjennom SiT for en studenthybel i Trondheim fra høsten 2010 rundt marstider i år. Etter dette ble gjort har jeg blitt innkalt til førstegangstjenesten og har dermed ikke mulighet til å flytte til Tronheim og den nevnte hybelen likevel. Innflyttingsdato for hybel er 26. juli.

Ringte SiT og spurte hvordan jeg skulle kansellere og fikk beskjed om at jeg skulle sende en mail med kopi av innkallingen til førstegangstjenesten innen en frist som var satt til 21. juli. Dette gjorde jeg da 19. juli, 20 min etter jeg snakket med SiT over telefon. Dagen etter fikk jeg svar tilbake om at jeg har en måneds oppsigelsestid og må betale husleie fra 26.07.10 - 20.08.10, fordi innkallingen min er datert i april.

Er jeg helt tapt i denne saken og må betale ca 4000 for en hybel jeg aldri kommer til å se? Samtidig som de skal kunne leie ut denne hybelen til en annen person, og dermed tjene dobbelt på dette? Det er jo nok av studenter som står i kø for å få hybel så det er ikke noe problem for dem å skaffe en ny leietaker.

Håper noen kan hjelpe meg å få rettet opp dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du må betale dessverre. Dog er jeg ganske sikker på at de ikke kan leie ut hybelen den første måneden, altså de kan ikke leie den ut dobbelt. Dvs at hvis de plutselig får leid den ut tidligere enn antatt, da slipper du antakelig å betale.

Lenke til kommentar

Står 4 mnd på sidene deres. Og jeg har ikke "mulighet" til å flytte inn før 26. juli.

Uansett har jeg mest lyst til å unngå å betale in the first place. Synes det høres merkelig ut at jeg skal betale for en hybel de leier ut til noen andre.

Lenke til kommentar

Står 4 mnd på sidene deres. Og jeg har ikke "mulighet" til å flytte inn før 26. juli.

Uansett har jeg mest lyst til å unngå å betale in the first place. Synes det høres merkelig ut at jeg skal betale for en hybel de leier ut til noen andre.

Du betaler egentlig for merarbeidet du har ført på dem som følge av at du signerer en avtale du ikke følger. Oppsigelsestid på 1 måned hørres forsåvidt relativt greit ut spør du meg.

Men hvis du fikk innkalling i April hvorfor sa du ikke opp hybelen før nå ?

Lenke til kommentar

Du skal uansett ikke betale hvis de leier ut hybelen til noen andre den måneden du betaler. Oppsigelsestid eller ikke, de kan ikke leie ut dobbelt.

Lenke til kommentar

Det du gjør er å ringe dem en uke før oppsigelsestiden går ut og ber om å få nøkkel da du trenger hybelen et par dager. Hvis de da har leid den ut allerede så kan du kreve å få refundert leiebeløp for den tiden hybelen ikke har stått til din disposisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...