maxmhz Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 hallo! Jeg leste noen guider på sourcecode.no om hvordan man får ut data fra mySQL databaser... Men kan noen gi meg en enkel kode på hvordan jeg kan skrive til en tabell vha en "form" som jeg kan senere hente utfra databasen vha guiden på sourcecode.no? Men prøv å lag den enkel med ikke mye hitech løsninger....jeg må prøve å forstå den... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Anbefaler deg å skaffe deg ei spesiell bok MySql Bible av Steve Suehring, ISBN 0-7645-4932-4 har denne sjølv og den dekker både java (som eg bruker) og php utvikling mot db. der står det kodeeksempler på det meste. mvh JanEirik Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 hvis du har en database tilkobling kan du kjøre en query på samme måte som du henter ut data med, bare at selve SQL setningen skal se slik ut: "INSERT INTO tabellnavn (felt1, felt2, felt3, osv) values ('verdi1','verdi2','verdi3', verdi4)" Denne skal altså inn i mysql_query() (dette skriver jeg fort ut ifra hodet og har ikke drevet med dette på noen uker så det kan hende det er noen skrivefeil) Lenke til kommentar
Akke Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Denne linken vil gi deg en god og meget lettlest start http://www.sitepoint.com/books/Kevs-php-mysql.pdf (4 første kapitler av en bok) Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 "INSERT INTO tabellnavn (felt1, felt2, felt3, osv) values ('verdi1','verdi2','verdi3', verdi4)" Denne skal altså inn i mysql_query() Hva er felt1, felt2 osv og value'ene for noe? Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 newspost.php <html> <head> <title>database innlegg</title> </head> <body> <form action="includes/news.php" method="post"> <textarea name="news" rows="10" cols="40" wrap> </textarea> <input type="submit" name="submitnews" value="Submit"> </form> </body> </html> includes/news.php <?PHP $link=mysql_connect("localhost","sql_bruker","sql_passord"); $db=mysql_select_db("test"); $query = INSERT INTO nyheter 'Innhold'; $result=mysql_query($query); ?> Hva må jeg gjøre med denne koden for at den skal fungere? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 "INSERT INTO tabellnavn (felt1, felt2, felt3, osv) values ('verdi1','verdi2','verdi3', verdi4)" Denne skal altså inn i mysql_query() Hva er felt1, felt2 osv og value'ene for noe? Dette er feltene i databasen du skal sette inn verdiene. F.eks. hvis du har en tabell som heter tabell1 og et felt som heter navn hvor du skal sette inn verdien "sverre" så skriver du det slik: "INSERT INTO tabell1 (felt1) values ('sverre')" (også denne gangen vil jeg minne om skrivefeil i syntaxen) Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) har du laget en database med riktig tabelle enda? mysql_query('CREATE DATABASE databasenavn;'); mysql_select_db('databasenavn'); mysql_query('CREATE TABLE tabellnavn (id INT(5) NOT NULL PRIMARY KEY auto_increment, nyheter DATA);'); da kan du: if($_POST['submitnews']) mysql_query('INSERT INTO tabellnavn VALUES(0,\''.$_POST['news'].'\';'); så for å skrive ut: $result = mysql_query('SELECT nyheter FROM tabellnavn;'); while($news = mysql_fetch_assoc($result)) echo($news['nyheter'].'<br>'); Endret 15. april 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 grimjoey, du er klar over at denne tråden er nesten 4 år gammel sant? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Stenges pga gjenoppliving av utgammel tråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg