Raging_Bull Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Har bestemt meg for å prøve å ta skrittet ut i den store og skumle linuxverden, og innstalerte nylig Ubuntu og XP i dual-boot. Guiden fra hw.no var til stor hjelp. Men jeg har et par spørsmål: Når jeg installerte xp partisjonerte jeg opp disken i en partisjon med 50gb og en med resten (ca430). Deretter installerte jeg Ubuntu på samme partisjon som xp, og satte slik at jeg skal velge i oppstarten. Men hva er det egentlig som skjedde da? Ser nå at data partisjonen min (den på 430, nå bare er 192gb) og hovedpartisjonen er 52. Hvor ble det av mine resterende gb? Også, når man kjører dual-boot er det noe man må passe seg for. Kan jeg feks bruke alle da samme filene i begge systemene? Er ikke noe rot med noe filsystemer eller noe slikt? Er det noen andre fallgruver når man har et slikt oppsett? Er helt ny med linux, selv om jeg liker det jeg ser veldig godt hittil! Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg kan bare fortelle deg hvordan jeg har gjort det. Gjorde det samme som deg, og installerte Windows og Linux på samme disk. Det fungerte greit, helt til jeg bestemte meg for å fjerne Linux (skulle prøve en annen distro). Klarte ikke å boote opp Windows mere. Fikk hjelp slik at jeg til slutt klarte det, men synes at det var litt omfattende. Løste det på min egen måte. Installerte windows på egen disk. Koblet så ifra disken, og installerte så Linux på en annen disk. Funker veldig bra, aldri noe tull. Velger hvilken disk som skal boote opp i BIOS. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Det kan være lurt å lære seg hvordan linux navngir harddisker før man begynner på slikt Du skal -aldri- installere to OS på samme partisjon. Wubi er eneste gyldige unntak. Hvis du kun skal ha Ubuntu som en tumleplass for å lære, leke og prøve litt nytt bør du under oppsett av Windowspartisjonene (siden dette gjøres først) sette av en liten flik på 10-20 gb til Ubuntu som du lar stå urørt av Windows. Ved normal partisjonering vil en harddisk kun ha fire uavhengige partisjoner. (Logiske partisjoner går jeg ikke inn på nå) GNU/Linux benytter seg av en egen swap-partisjon som fungerer som veksleminne når RAM-en begynner å bli full, og det anbefales alltid å ha en swap på minimum 1 gb som du bør ta med i regnestykket når du planlegger partisjonene dine. Når det er sagt har Ubuntu 100% lese- og skrivestøtte for NTFS og FAT, selv om filsystemer som EXT3, EXT4, XFS m.fl. yter bedre. Dermed kan Ubuntu lese alle filsystemer du skulle snuble over, men ikke Windows. Windows skjønner kun NTFS og FAT, så du må bruke tredjepartsprogrammer for å kunne lese f.eks. EXT-partisjoner. Hvordan installerte du Ubuntu, og hvilke valg gjorde du da du satte opp partisjonene i ubuntu-installeren (ubiquity)? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Ett annet tips kan være å kjøre linux virtuelt i windows (f.eks med Virtualbox). Hvis du vil ha dual boot så ville jeg ha gjort det slik hvis jeg kun har en harddisk: 1) Installer windows først 2) Lag en eller flere partisjoner til windows, men la det være igjen nok upartisjonert plass til linux 3) Når windows er ferdig installert, start linux installasjonen 4) Lag nødvendige linux partisjoner på den gjenværende upartisjonerte plassen. Trenger minimum to partisjoner: swap og root ( / ), er kjekt å legge ut /home på egen partisjon slik at det blir totalt tre Da vil du ha minimum tre partisjoner på harddisken: windows + linux swap + linux root. Ønsker du så skille windows system og data, og ha /home på egen partisjon så blir det fem: win sys + win data + linux swap + linux root + linux home Vil du fjerne linux igjen så er det bare å sette i windows cd'en og start opp recovery console og skrive inn fixmbr i kommandolinja. Når man så er tilbake i windows så er det bare å slette linux partisjonen, og gjøre hva man ønsker med den tilgjengelige plassen. Lenke til kommentar
Raging_Bull Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg installerte windows først, or partisjonerte opp all plassen i to partisjoner. Deretter gjrode jeg som i guiden og valgte installere side ved side. (http://www.hardware.no/artikler/to_operativsystemer_paa_en_maskin/77098/6) Vet ikke helt hva som egentlig skjer da. Ser at Ubuntu har opprettet en swap partisjon på 11gb. Er dette en dårligere løsning enn eventuelt å sette opp en egen partisjon for linux. Har ikke noe behov for å slette Linux siden for å frigjøre plass. Utenom operativsystempartisjonene foretrekker jeg å ha en stor partisjon med alle data. Da må vel denne være i NTFS slik at begge kan lese. Går Ubuntu tregere da eller noe slik? Og jeg hadde en slik partisjon før jeg installerte Ubuntu, men den splittet tydeligvis opp den i løpet av instalasjonen! Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 ok! Det som tilsynelatende har skjedd er at Ubuntu-installeren har kappet den største partisjonen din i to og tatt den ene halvparten selv. Skriver du riktig når du sier at du har en swap på 11 GB? Hehe, det er heavy men ikke farlig, så bare la den være med mindre du har behov for diskplass Hvis du fyrer opp System Monitor og velger fanen "filsystemer" ser du hvordan harddisken din er partisjonert opp, forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå