Fragletrollet Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 hei jeg har akkurat fått meg "ny" data (kjøpt brukt). d er en god pc, og jeg har akkurat installert winxp pro. alt har gått bra i ca 2 dager, da plutselig windows ble avsluttet og en melding fra BIOS kom opp: "det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamakinen. IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL kontroller at all hardware er installert riktig. Deaktiver Bios minnealternativer som bufring eller skygging. teknisk info: ***stop: 0x0000000a" den fortalte også at hvis d var første gangen dette skjedde så skulle man bare ta en omstart. dette gjorde jeg. og alt gikk fint. utpå kvelden skjedde det igjen, og d samme idag morres. Men nå vil ikke operativsystemet engang starte opp. Det kommer en feilmelding til:"windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet. /winnt/system32/config/system (tegnet "/"r egentlig motsatt veg, men fant ikke knappen ) d står at man kan reparere filen hvis man trykker r. dette funker ikke, den bare reeboter computeren. Under installasjonen av win Xp (helt på begynnelsen rett etter jeg fikk komputeren)fortalte den meg at den ikke kunne kopiere alle filene. Hva skal jeg gjøre?? jeg vet at all hardware er ordentlig innstallert fordi d har funka før. PLZ hjelp meg. :oops: :oops: [/b] Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 min datamaskin består av: asus n7n8x deluxe hk amd athlon xp 2600+ gf3 ti 200 768 mb twinmos ddr ram Lenke til kommentar
ponke Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 For det første, det emnet har ingenting med ditt problem å gjøre, du er ikke den eneste "som trenger hjelp så fort som mulig". Er helt unødvendig å skrive slike emner. For det andre, har du en annen minnebrikke som du kan prøve med? Høres ut som minnet har tatt kvelden. Hvis ikke skulle jeg tro at du har med et driverproblem, men ettersom du har problemer med å reinstallere er min gjetning på at en minnebrikke er ødelagt. Samme feilmelding til meg betydde i alle fall det. Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 For det første så er det ikke BIOS som gir bluescreen, det er windows selv som viser den feilmeldinga. Og ta ut alle RAID kort, lydkort...alt ekstrautstyr som du kan installer etterpå og installer windows på nytt. Og...skjekk at plata de fungerer ordentlig. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 beklager hvis noen syntes mitt innlegg ikke passet til sjangeren, men fant ingen andre sjangre som passa bedre Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 opplevde det der i går faktisk! ble slik at jeg formaterte å la inn winxp på nytt. kunne sikkert ha unngått formateringen, fordi da jeg kjørte memtest idag, visste det seg at ene rambrikken var gåen Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Hei. Har hatt samme problem selv, etter at jeg i gåt raidet windows update siden og lastet ned alle anbefalte oppgraderinger... måtte formater, system restore point funket ikke. Alt var bare krøll. Du kan jo prøve å formatere, legge inn xp på nytt, nyeste av alle driver (en og en) og sp1a. Ellers så er det ram´en som de andre nevnte. Lykke til mvh knutern_ Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 hvordan formaterer jeg hardisken?? Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 tror det kan være minne prøv å oppdater bios Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 HEI. 1. Trykk del knappen for å komme deg inn i bios på maskinen, så velger du boot sequense og setter cd-romen / brenneren som første boot device. 2. Lagre endringer og så starter maskinen på nytt (sørg for at win cd romen er i spilleren). 3. Maskinen starter opp og su får beskjed om å trykke en knapp for å boote fra cd rom. Trykk en knapp. 4. maskinen starter opp instalasjons programet nå. 5. Så følger du anvisningene som kommer og da får du sjangsen til å formatere c:. Det finnes andre måter å gjøre det på men dette er den letteste måten for deg tenker jeg. alle data på c: vil da bli slette!!!! lykke til mvh knutern_ Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 HEI. 1. Trykk del knappen for å komme deg inn i bios på maskinen, så velger du boot sequense og setter cd-romen / brenneren som første boot device. 2. Lagre endringer og så starter maskinen på nytt (sørg for at win cd romen er i spilleren). 3. Maskinen starter opp og su får beskjed om å trykke en knapp for å boote fra cd rom. Trykk en knapp. 4. maskinen starter opp instalasjons programet nå. 5. Så følger du anvisningene som kommer og da får du sjangsen til å formatere c:. Det finnes andre måter å gjøre det på men dette er den letteste måten for deg tenker jeg. alle data på c: vil da bli slette!!!! lykke til mvh knutern_ Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Huff da... sorry alle sammen men det var ikke meningen med en dobbelt post... tilgi mvh knutern_ Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 takk for all hjelp. jeg testet å ta ut en og en ram brikke, men datamaskinen ville fremdeles ikke boote systemet. så jeg gjorde som "knutern" sa, vel å merke seg faktisk før jeg så innlegget hans, og installerte xp på nytt. Alt er bra nå takk for all hjelp. Men det er en ting jeg sitter her og filurer på. Min XP 2600+ kjører kun i 1,09 ghz! dette fant jeg ut ved å se i kontrollpanelet (system) og ved et program m navn SiSoftSandra. Hva gjør jeg? det er vel ikke vits at en prossessor som er oppfitt til å tåle opptil 3000mhz(fant dette i et program fra asus på drivercden til hket) skal kjøre på en tredjedel av sin kapasitet? Det er festet en stor vifte til kjøleribbene på prossessoren, ikke en liten prossesorvifte. Den ligner på en chassis vifte. Kan gi litt mer info om dette senere hvis det er nødvendig. Må jeg altså drive med overklokking? Jeg har aldri gjort dette før, så jeg hadde satt pris på om noen kunne fortelle meg hvordan i detalj. Takk for ALL hjelp, dette forumet er fantastisk. 8) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Sett FSB til 166MHz i bios, da får du XP2600 (333) Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 gjorde d, mn den går ikke raskere enn 1,8 ghz nå. skal den ikke gå opp i 2,1 eller noe da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå