Gå til innhold

Riktig minne til mitt hovedkort og spenning på ram,

YojimboVII

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at i ulike spill så fryser pcn med et stillbilde og en "brrrrrrrrrr" lyd.

Har googlet i evigheter og noen sier det kan fikses med å gjøre om på voltage på ram i bios.

Men før jeg gjør det vil jeg forsikre meg om at rammen jeg har i det hele tatt passer til mitt hovedkort.

I hovedkort manualen står det lister med "qualified vendors list ddr3-1600mhz capability.

På dustin.no under rammen jeg kjøpte står det Prod. art. nr. TR3X6G1600C9

I manualen står CORSAIR TR3X6G1600C9Ver2.1(XMP) under compatibilty list. Jeg regner med det er det samme?

Men når jeg sjekker rammen i Everest eller CPU-Z står det CM3X2G16000C9 og ikke TR3X6G1600C9, hva er riktig? :ermm:

CPU-Z viser også under memory CAS Latency: 8.0 clocks. Rammen jeg har skal da være CL9 ifølge dustin.no.

Jeg kan poste print screens hvis dere trenger. Jeg vet har null peiling på ram btw, trenger hjelp her.

så lenge hovedkortet mitt tillater ddr3 så burde all ram passe?

Hovedkortet mitt er Asus Rampage 3 Extreme og rammen min er corsair - klikk meg

Hvis dere trenger det, last ned manualen til hovedkortet her: LAST NED, Ram compatibility sidene begynner på 2-14.

Hvis rammen min passer, hva er anbefalt voltage på rammen og hvordan fikser jeg dettte i bios?

Håper noen kan hjelpe meg litt, bygd meg denne high end pc'n og hvis det bare er rammen som ødelegger er det veldig teit for å si det mildt. Har vært veldig stressende å prøve å finne ut av dette i flere uker.

Takker på forhånd. :)

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har problemer med at i ulike spill så fryser pcn med et stillbilde og en "brrrrrrrrrr" lyd.

...

Du har 3x2GB brikker, right? Test å fjerne 1 av brikkene og se om det hjelper. Får du feil, sett inn den du fjernet og ta ut en annen. Fortsett til du har reste alle 3 og dermed bekreftet at det ikke er feil på en av brikkene. Hvis alt funker fint med en av brikkene ute, er alt bra, da er den defekt :-)

Sjekk default innstillingne i Bios, eller om det er innstillinger som skulle vært anderledes der. Har selv erfart at feil i bios gir ustabile maskiner. Er dessverre ikke så god på å vite hva som er rett i bios selv, og knoter for å få ting rett etter prøving og feiling.

Fjern en brikke og test, kjappeste sjekken. Stress test med en eller annen ram tester er nummer 2, skal gå lenge og tar mer tid.

Varme test på cpu og gpu. Min pc ble slått ut av overoppheting en gang, og fant ut at jeg måtte sette inn viftene i kabinettet anderledes da luftstrømmen ble feil.

PSU sjekk. Har flere opplevelser med at strømforsyningen har laget merkelige feil. Testes med å ha et reserve PSU...

Skjermkort test. Finnes software for det.... Sjekk at kabler til skjermkortet står riktig i. Husk at noen high end skjermkort trekker MYE strøm. Noen vil ha en egen kabel fra PSU og ikke dele med disker etc..

Husk å teste systematisk. Utelukk en feil og gå videre. Ellers blir du aldri ferdig og går rundt i ring med en stadig økende frustrasjon :-)

Lykke til, hilsen Trond

Lenke til kommentar

...

Du har 3x2GB brikker, right? Test å fjerne 1 av brikkene og se om det hjelper. Får du feil, sett inn den du fjernet og ta ut en annen. Fortsett til du har reste alle 3 og dermed bekreftet at det ikke er feil på en av brikkene. Hvis alt funker fint med en av brikkene ute, er alt bra, da er den defekt :-)

Sjekk default innstillingne i Bios, eller om det er innstillinger som skulle vært anderledes der. Har selv erfart at feil i bios gir ustabile maskiner. Er dessverre ikke så god på å vite hva som er rett i bios selv, og knoter for å få ting rett etter prøving og feiling.

Fjern en brikke og test, kjappeste sjekken. Stress test med en eller annen ram tester er nummer 2, skal gå lenge og tar mer tid.

Varme test på cpu og gpu. Min pc ble slått ut av overoppheting en gang, og fant ut at jeg måtte sette inn viftene i kabinettet anderledes da luftstrømmen ble feil.

PSU sjekk. Har flere opplevelser med at strømforsyningen har laget merkelige feil. Testes med å ha et reserve PSU...

Skjermkort test. Finnes software for det.... Sjekk at kabler til skjermkortet står riktig i. Husk at noen high end skjermkort trekker MYE strøm. Noen vil ha en egen kabel fra PSU og ikke dele med disker etc..

Husk å teste systematisk. Utelukk en feil og gå videre. Ellers blir du aldri ferdig og går rundt i ring med en stadig økende frustrasjon :-)

Lykke til, hilsen Trond

Jeg har 3 brikker med 2gb på hver ja.(3x2gb)

Skjermkort drivere er riktig installert og ikke noe tull med gamle drivere og lignende.

Alt sitter som det skal fra PSU til skjermkortene. Har 2 skjermkort i crossfire.

Hovedkortet har alt det trenger fra PSU også.

Ikke noe problem med temps på CPU og GPU. Prossessor temp er rundt 45-50 mens jeg spiller og GPU er rundt 60-70 bare.

Har Valgt High performance i power settings i stedet for balanced.

Når jeg spiller bytter jeg fra windows 7 aero til windows 7 basic. Siden aero kan gi problemer mens man bruker 3d applikasjoner.

Har nyeste bios.

Bios er på default settings.

Skal teste å ta ut en og en ram brikke om gangen i kveld. Lastet ned memtest86 og setter på den før jeg legger meg. Hvis jeg får noen errors poster jeg det her. :)

Er ikke så uvanlig ser det ut som hvis man googler "windows 7 freeze gaming". Har lest gjennom alt som fins og fortsatt ingen løsning som folk sier funker.

Bare dette med voltage/spenning på ram som noen har sagt fikset problemet deres.

Edit: Det som gjør det enda mer vanskelig er at pc'n fryser i stedet for å gå til BSOD som gjør at jeg ikke får noen error kode heller. Så er vanskelig å finne ut av hva problemet kan være.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

...

Lykke til, hilsen Trond

Skjermkort drivere er riktig installert og ikke noe tull med gamle drivere og lignende.

Alt sitter som det skal fra PSU til skjermkortene. Har 2 skjermkort i crossfire.

Ikke noe problem med temps på CPU og GPU. Prossessor temp er rundt 45-50 mens jeg spiller og GPU er rundt 60-70 bare.

Når jeg spiller bytter jeg fra windows 7 aero til windows 7 basic. Siden aero kan gi problemer mens man bruker 3d applikasjoner.

Har nyeste bios.

Skal teste å ta ut en og en ram brikke om gangen i kveld. Lastet ned memtest86 og setter på den før jeg legger meg. Hvis jeg får noen errors poster jeg det her. :)

Er ikke så uvanlig ser det ut som hvis man googler "windows 7 freeze gaming". Har lest gjennom alt som fins og fortsatt ingen løsning som folk sier funker.

Bare dette med voltage/spenning på ram som noen har sagt fikset problemet deres.

Edit: Det som gjør det enda mer vanskelig er at pc'n fryser i stedet for å gå til BSOD som gjør at jeg ikke får noen error kode heller. Så er vanskelig å finne ut av hva problemet kan være.

Test å fjerne minnebrikker først, det kan gi raskest resultat. Når det fryser er det et tegn på at noe går veldig i stå, som f.eks. feil som følge av å bruke minne med feil på.

Det som du kan legge merke til er om det fryser på samme sted, eller i samme situasjon? F.eks. når maskinen laster bestemte deler av et program eller spill?

Trond

Lenke til kommentar

...

Lykke til, hilsen Trond

Har nyeste bios.

Test å fjerne minnebrikker først, det kan gi raskest resultat. Når det fryser er det et tegn på at noe går veldig i stå, som f.eks. feil som følge av å bruke minne med feil på.

Det som du kan legge merke til er om det fryser på samme sted, eller i samme situasjon? F.eks. når maskinen laster bestemte deler av et program eller spill?

Trond

Har ikke testa å fjerne ram enda men skal gjøre det i dag.

Pcn fryser aldri når jeg jeg bruker den til vanlige ting. Bare i spill.

Saken er at den fryser alltid i Bad Company 2 og det er en lang tråd om dette her http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/3930/380660.page

Det spillet bruker et anticheat program på serverne sine som heter punkbuster, og hvis jeg spiller på en server uten punkbuster fryser det aldri.

Det fryser aldri heller hvis jeg disabler lydkortet mitt og spill uten lyd heller.

Så det er en slags blanding av punkbuster og lydkortet som fryser pcn i det spillet.

Men pcn fryste akkurat på samme måte i et annet spill også for noen dager siden, så det kan ikke bare være en bug i bad company 2 som gjør det. Selv om bad company 2 fryser alltid i multiplayer og aldri i single player. Må være noe med multiplayer som stresser et eller annet i pcn som gjør at det fryser.

Noen har sagt de har fikset det med å bytte til et usb lydkort eller et annet internt lydkort, mens for andre funket det ikke.

Rart problem det her egentlig, så skal teste ram først. Så låner jeg usb lydkortet til Thomas tror jeg og ser om problemet blir fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...