Gå til innhold

Batterireklamasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål rundt batterireklamasjon. Datamaskinen min er kjøpt i 2007. I 2009 hadde jeg en batterireklamasjon, som til slutt gikk igjennom, og jeg fikk nytt batteri. Nå, et år senere har dette nye batteriet begynnt å bli dårlig/ubrukelig. Samme symptomer som sist. Varer i 5-10 min.

Hvordan er lovverket her?

Har det nye batteriet mitt 2 års reklamasjonsrett etter at jeg fikk det, eller går det fortsatt fra maskina var kjøpt ny i 2007, dvs ikke reklamasjonsrett?

Ifølge HP har jeg ikke rett til reklamasjon.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde dette oppe i forbrukertvistutvalget, der batteriet hadde mindre enn 5 min holdbarhet. Utvalget konkluderte med at batteriet skulle vare i en viss tid, men at det var vanskelig å definere hvor mye forringelse man kunne forvente etter så og så lang tid. Jeg fikk derfor ikke medhold.

Bare så du vet det til den dagen du tar det opp dit...

Lenke til kommentar

Av de FTU sakene jeg har lest om temaet så virker det som at det gis medhold hvis batteriet er helt dødt innenfor en reklamasjonstid på 2 år. Litt kapasitet gir avslag.

Jeg fikk som sagt medhold på min reklamasjon for et år siden. Da med ca. samme feil. Vertfall like symptom. Og batterisjekken viser at det er feil på batteriet.

Men saken her er at HP mener jeg ikke får ny reklamasjonstid på 2 år på det nye batteriet. Noen jeg mener jeg gjør. Men er jo fortsatt usikker frem til jeg ser en lovtekst eller konkrete sak.

Lenke til kommentar

Batteriet blir vel regnet som en del av maskinen? Isåfall er det jo likegyldig om de bytter pc-vifte, hovedkort eller batteri: Det er jo et avhjelpsforsøk. Og reklamasjonstiden på pc-en utvides jo ikke hver gang et verksted bytter ut en komponent. Eller er jeg på jordet nå?

Lenke til kommentar

Batteriet blir vel regnet som en del av maskinen? Isåfall er det jo likegyldig om de bytter pc-vifte, hovedkort eller batteri: Det er jo et avhjelpsforsøk. Og reklamasjonstiden på pc-en utvides jo ikke hver gang et verksted bytter ut en komponent. Eller er jeg på jordet nå?

Batteriet regnes faktisk ikke som en del av maskinen. Det er derfor maskinen har 5 års reklamasjonsrett og batteriet bare 2 år.

Jeg er i den tro at den nye delen har en ny reklamasjonstid, men kan jo ikke si dette sikkert. Trenger en dom eller en lovtekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...