Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jordfeil i TT-anlegg uten jordfeilbryter

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet er ikke helt i forbindelse med en lekse, men jeg fant ut at det kanskje kan være aktuelt for dem som går på elektro, så jeg tar sjansen på å poste det her:

Vi har et gammelt 3-faset 230V-system uten jordfeilbryter. Fra hver fase måler jeg ca. 133V mot jord, og 230V fase til fase, så det må vel være et TT-nett.

Jeg prøver å forstå hva som vil være konsekvensene dersom en jordfeil skulle oppstå. Jeg forstår selvfølgelig at dersom jeg berører en fase, og samtidig er i kontakt med jord, så vil jeg få støt uten at det er noe vern som slår inn og kutter strømmen, og at dette ikke er en bra ting.

Men utenom akkurat denne faren, så lurer jeg fortsatt på om det vil det oppstå noe farlig dersom f.eks en faseleder hopper av inni f.eks en brødrister og blir kortsluttet til chassis som er koblet til jordet stikkontakt. Jeg vet at alle apparater tilkoblet jordete stikkontakter i huset isåfall vil bli strømførende, men siden det er jordspyd i bakken, og rør og avløp er jordet, så ville vel alle overflater som har jordpotensialet, og bakken under huset få samme spenning som chassis på brødristeren, slik at det fortsatt vil være trygt å berøre et strømførende jordet apparat og f.eks vannkranen samtidig. Skulle det oppstå en kortslutning til jord fra en annen fase, ville det oppstå en stor strøm slik at sikringene vil ryke.

Det må jo være 2 forskjellige spenningspotensialer for at man skal få støt. Jeg vil derfor velge å påstå at å ha en stående jordfeil i TT-anlegg uten jordfeilbryter ikke vil være så farlig som det kanskje høres ut før man tenker over det. Jeg skal ikke påstå at det på noen måter er helt trygt, men det høres heller ikke ut som at det er verdens undergang. Er det noen som har en litt mer profesjonell forklaring på resultatet, og eventuelle farer som kan oppstå? Jeg fant veldig få eksempler på jordfeil på norsk, og siden Norge er omtrent det eneste landet i verden som har TT-nett og ikke legger frem nøytralleder, så var det også vanskelig å finne eksempler på engelsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, omtrent. Det er litt skjevlast, eller kanskje jordfeil hos naboer o.l som gjør at det er litt forskjellig, som f.eks 130, 110, 140, men i utgangspunktet så skal det vel være 133V som er riktig. Midtpunktet på trafoen blir jordet, og spenningen på hver fase ligger da 130V over midtpunktet.

Jeg mente at fasene flyter over jord i IT-nett slik at man i utgangspunktet kan få helt tilfeldige spenninger her, alt etter hvilke jordfeil som står på nettet i nabolaget, mens midtpunktet blir jordet på TT-nett, slik at man vil måle 133V på et friskt anlegg. Kan være jeg blander dem.

Lenke til kommentar
Jeg mente at fasene flyter over jord i IT-nett slik at man i utgangspunktet kan få helt tilfeldige spenninger her, alt etter hvilke jordfeil som står på nettet i nabolaget, mens midtpunktet blir jordet på TT-nett, slik at man vil måle 133V på et friskt anlegg. Kan være jeg blander dem.

I et TT nett, så skal du måle ca 230V mellom midtleder og fase, mens du skal måle -kvadratroten av tre ganger med ca 230V som blir ca 400V- mellom fasene.
Lenke til kommentar

TT-nett er ikke brukt i norge, med et par unntak. Det mest vanlige er IT nett, hvor nullpunkt i trafo er isolert fra jord med et overspenningsvern. Ved lynnedslag eller andre overspenninger legges nullpunktet til jord. Da vil IT-nettet i praksis funke som et TT-nett til vernet er nullstilt :)

Spenning mellom fase/jord er like i IT og TT nett. så vidt jeg vet. Det er i alle fall ~133 V mellom fase/jord på IT.

Endret av 900i
Lenke til kommentar
I et TT nett, så skal du måle ca 230V mellom midtleder og fase, mens du skal måle -kvadratroten av tre ganger med ca 230V som blir ca 400V- mellom fasene.

Nettet du tenker på er et 400V TN-anlegg, ikke TT :)

Vell TT nett har nesten de samme prinsippene som TN nett.

Å sammenligne TT å IT blir nesten feil.

Lenke til kommentar

Som det står angitt i et par av innleggene over, så er vel de målingene som står nevnt i den første postingen forenelig med et "tradisjonelt" IT anlegg, som er ganske vanlig i Norge.

Ellers så indikterer vel bokstavforkortelsene hvordan joringen er lagt opp i fordelingssystemene:

IT - Insulated Tera (Isolert jord)

TT - Terra Tera (Jordet i begge ender.)

TN - Tera Neutral. (En fjerde leder som er jordet ved transformator.)

Jeg har laget en enkel presentasjon for IT og TN systemet (Som er de vanlige systemene), som jeg har lagt ut på nettet. Link

Ellers link til "inngangsside" Link

Ved å google litt så fant jeg ellers fram til en prosjektrapport på PDF format som beskriver både IT, TT, og TN systemet ganske godt. Link

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Når det gjelder prinsippet om det å få støt fra en brødrister eller et annet apparat med overslag, i et IT anlegg, så er vel prinsippet det at den lokale jordingen skal være av en slik kvalitet med hensyn til dimensjonering og overgangsresistans til jord, utjamingsforbindelser i forhold til jordsegmenter mm, slik at det ikke skal oppstå "en farlig berøringsspenning". En noe større grad av sikkerhet har man vel hvis man benytter et jordfeilvern som kopler ut ved overslag til jord. Link til beskrivelse.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

TT-nett er ikke brukt i norge, med et par unntak. Det mest vanlige er IT nett, hvor nullpunkt i trafo er isolert fra jord med et overspenningsvern. Ved lynnedslag eller andre overspenninger legges nullpunktet til jord. Da vil IT-nettet i praksis funke som et TT-nett til vernet er nullstilt :)

Spenning mellom fase/jord er like i IT og TT nett. så vidt jeg vet. Det er i alle fall ~133 V mellom fase/jord på IT.

TT-nett er mye brukt på sørlandet fordi det er mye lynnedslag. Og det er veldig mange som egentlig har TT-nett fordi elverket er for slapp til å skifte overspenningsverna.

Lenke til kommentar

Nettet du tenker på er et 400V TN-anlegg, ikke TT :)

Vell TT nett har nesten de samme prinsippene som TN nett.

Å sammenligne TT å IT blir nesten feil.

TT og IT-nett har bare en forskjell og det er overspenningsvernet. Ellers er spenningen lik i dem. Bare at siden i et tt-nett er det direkte forbindelse til jord i trafo og det gjør at jordfeilstrømmer kommer lett tilbake til trafo og blir sendt omtrent like sterke tilbake, mens i et it-nett så stopper overspenningsvernet den forbindelsen og jordfeilstrømmer må ta en mye vanskligere vei tilbake til trafo og blir derfor kraftig redusert i forhold til tt-nett.

Lenke til kommentar

har ikke 400v på tt, men på it får du det, men bare på industri.

it og tt har på alminnelig forsyning på maks 230V og tn-cs har maks 400V. forsyning til industri: it-maks 690V, tt-maks 230V og tn-cs ingen øvre grense.

der du måler er veldig garantert i duh, hus. :mad: du har it. har du en pen eller n leder i skapet så har du tn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...