Gå til innhold

Panasonics sommerslipp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil FZ100 være en god oppgradering fra FZ50? Eller ble FZ50 litt på siden av alt siden de gikk ned i tall etter den.

Jeg fant en god sammenligning her:

http://snapsort.com/compare/Panasonic_Lumix_DMC-FZ100-vs-Panasonic_Lumix_DMC-FZ50

Kanksje jeg går for et nytt FZ kamera som FZ100 fremfor Nikon D5000 eller LX5. Men begge de andre frister og ikke minst LX5 pga. sitt praktiske format. Men kan LX5 ta macrobilder? Jeg kan leve uten stor tele, men uten macro, nei.

EDIT:

Men om jeg først vurderer å oppgradere mitt FZ50 med et Panasonic Lumix DMC-FZ100 er kanskje Fujifilm FinePix HS10 et befre kjøp.

http://snapsort.com/compare/Fujifilm_FinePix_HS10-vs-Panasonic_Lumix_DMC-FZ100

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

FZ100 er det kameraet fra Panasonic som ut fra spesifikasjonene er nærmest FZ50, og det er første superzoomen til Panasonic etter FZ50 som har blitssko og vridbar skjerm. Det den ikke har er objektiv som ikke endrer størrelse ved zooming, og det er dermed ikke en like solid konstruksjon som FZ50, og det er ikke fullt så enkelt å montere ekstrautstyr.

FZ50 hadde en sensor som er større enn det som sitter i dagens modeller, og med færre piksler. Panasonic har imidlertid blitt mye flinkere på bildeprosessering siden FZ50, og personlig synes jeg bildekvaliteten både på FZ18, FZ28 og FZ38 er bedre enn på FZ50, i hvertfall på høy Iso. Bildekvaliteten på FZ100 er imidlertid en ukjent faktor, for Panasonic har introdusert både større zoomområde og en helt ny sensor på FZ100.

Det kan bli veldig bra, men det er det ingen som kan svare på i øyeblikket. FZ38 har hevdet seg meget bra på bildekvalitet i forhold til alle kameraer med CMOS-sensor så langt, og det blir interessant å se hva Panasonic har fått ut av sin nye sensor.

Når det gjelder FZ100 mot Fuji HS10 så er de i øyeblikket (sammen med Canon SX1 IS) de to modellene som skiller seg ut som de mest "komplette" i superzoomklassen med RAW-støtte, Full HD video, blitssko og vridbar skjerm. HS10 har zoomring og foksuring, som FZ100 mangler, mens FZ100 har en mer fleksibel skjerm. HS10 bruker AA-batterier, FZ100 LiIon, hva man foretrekker av batteri og hvilke finesser som er viktigst varierer fra person til person. Bildekvalitetsmessig er FZ38 bedre enn HS10, men som sagt kan det endre seg til FZ100.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest om det, vil jeg automatisk tro at det er FZ45 som erstatter FZ38, mens FZ100 følger FZ50. Men nå skal jeg lese om det ;)

Edit: etter å ha lest om det, ser det ut til at min første tanke var feil. FZ100 er slett ikke en FZ50-arving. Mindre sensor, ikke de samme manuelle kontrollringene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...