Gå til innhold

Jeg Vill lære meg å programmere,


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vil anbefale Perl skripting. Ved skripting slipper du å tenke så mye på at det skal bli et program tilslutt, og at det må se brukervennlig ut o.l. du bare lager kode for å gjøre en spesiell ting... Og Perl skripting er lett å bruke som cgi-skript i en hjemmeside, så blir det litt morsommere å holde på...

 

Jeg er sånn brukbar i perl skripting nå, og lurer også på hvor jeg skal fortsette for å lære å lage selvstendige programmer...

Lenke til kommentar

En ting er å lære seg å programmere en helt annen ting er å kunne dokumentere

sin kunnskap etterpå.

 

Hvis man skal begynne fra starten av vil jeg ha begynt med et av de gamle språkene først. F.eks. Pascal er et utmerket språk å lære seg strukturert programmering i. Det å kunne programmere strukturert er et must hvis man skal kunne arbeide med programmering. Alt for mange programmerer i vei slik at programmene blir så uoversiktlig at de er kun lesbare for den som har programmert det.

 

Når basiskunnskapen er på plass kan man se etter nyere språk. C++, Perl, Java, VB osv.

 

Sql går aldri av moten. Tok med Sql fordi at dyktige databasefolk blir det aldri for mange av.

Legger også til at sql ikke er et prosedyrelt programmeringsspråk

 

Anbefaler deg å ta en kikk på NKI sine hjemmesider. De har et samarbeid med DPH. Ved å

ta slike kurs får du dokumentert dine kunnskaper. Bakdelen er selvfølgelig at det koster.

 

Kursene kan tas via internett slik at man ikke trenger å være lokalisert der NKI er etablert.

 

 

 

Yoda

Lenke til kommentar

Quote:


Yoda skrev (2002-01-30 19:24):


Hvis man skal begynne fra starten av vil jeg ha begynt med et av de gamle språkene først. F.eks. Pascal er et utmerket språk å lære seg strukturert programmering i. Det å kunne programmere strukturert er et must hvis man skal kunne arbeide med programmering. Alt for mange programmerer i vei slik at programmene blir så uoversiktlig at de er kun lesbare for den som har programmert det.


 

Veldig enig. Selv begynte jeg med PHP, noe som neppe er det lureste med tanke på strukturering. Det jeg synes var behagelig med å starte med PHP var at det var svært lav terskel på oppnå de første resultatene. Man så med andre ord raskt at dette kunne brukes til noe matnyttig.

 

Deretter lærte jeg meg Java, som regnes for mer ordentlig programmering, og som støtter skikkelig objektorientering. For øyeblikket blir det en del Python, som også har sine fordeler i forhold til mitt bruk :smile:

 

Poenget mitt er at det er de første timene med programmering som avgjør om man synes dette er noe gøy eller ikke. Får man ikke ting til med det første er det desto vanskeligere å like det man forsøker å lære seg...

 

Så kan man diskutere hva som er lettest å sette seg inn i som nybegynner da.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

hm... jeg begynte med VB, det syns jeg fungerte veldig greit. Da slipper man å lære for mye vansklig syntaks og heller lære seg metodikk og de mest vanlige algoritmene på en enkel og grei måte.

 

Overgangen til java har gått relativt smertefritt også, da trenger man egentlig bare å lære seg syntaksen så er det bare å hoppe rett på objektorienterte ting.

 

Sikkert mange som er uenig med meg her, men det fungerte for meg.

Lenke til kommentar

Er egentlig litt uenig, jeg.

 

Anbefaler å starte med et 'nytt' språk. Du må tenke gjennom hva du har lyst til å lage for noe.

Dersom du har lyst til å legge ned endel tid og arbeide, kan jeg på det hjertligste anbefale C++. Det er usedvanlig kraftig og fleksibelt språk. Det tar et par mnd. å beherske det grunleggende, og da er du godt igang. Som nevnt andre steder er bøkene til Deitel og Deitel svært gode innføringer til det vakre språket.

Lenke til kommentar

Enig med krille.

 

Bestem deg for et språk, få tak i en god bok og hopp i det. Holdningen noen har (spesielt skoler) om at språk som c/c++ er uegnet for begynnere er jeg slettes ikke enig i.

 

Det kan være greit å kunne flere språk, men jeg har ikke troen på å gå omveien om et språk man egentlig ikke hadde tenkt seg, bare for å gjøre veien litt "tryggere". Da er det mye viktigere å få tak i en bok/info om riktig programmeringsskikk (uavhengig av språk)

 

Jeg har tilbrakt like så mange timer på å debugge Pascal program som jeg har gjort med Visual C/C++.

Visual Basic er et kjempespråk for litt enklere applikasjoner, men når du begynner å bli avansert begynner det å skorte på feilhåndteringen i VB :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...