Gjest Leif Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Heisann! Jeg har et problem som plager meg litt. Når jeg er mitt oppe i en samtale med folk (venner og familie) så ender jeg ofte opp med å bare svare "ja" eller "nei" eller "ja, jeg skjønner det" eller "jaha". Osv....Bare enkle svar og korte setninger. Selv om det er en spennende historie noen forteller meg så skjer ofte dette, og jeg føler meg rett og slett som en idiot der jeg sitter. Selv om jeg er interessert i fortellingen fra personen så føler jeg at denne tenker at jeg er uinteressert og at jeg ikke bryr meg... Dette skjer også dersom det er snakk om alvorlige ting...Jeg vet ikke hva jeg skal si, rett og slett! Derfor blir det veldig enkle svar...Jeg sliter også veldig med å holde lang øyekontakt i en samtale. Regner med at jeg ser personen i øynene mindre enn 50% av samtalen.. Jeg er en gutt på 18 år. Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei! Høres ut som du er veldig sjenert å ha problem å ta initiativ. Hva med å starte en samtale med familien din eller vennene? Det er ofte enklere å ta det første steget en å sitte i en kø bak resten! Hvordan bli bedre ellers med øye kontakt osv.. Er ingen heksekunst, der er faktisk å ta initiativ med en stå på vilje å gjør et lite arbeid ut av samtalen der du har øye kontakt med personen å heller legge deg litt bakpå når andre skal snakke. Nå er jeg ingen professor, men alt kan løses med litt initiativ! Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Takk for raskt og greit svar! Jeg starter samtaler hele tiden jeg, men akkurat det samme skjer uansett hvem som starter samtalen... De få gangene jeg ikke svarer med enkle svar, det er når jeg selv skal fortelle noe. Men da blir det ofte rotete og dårlig forklart... Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Såpass ja, det er ikke alltid enkelt å forklare ting med nervøsitet i luften og en selvtillit som ikke er heilt på plass. Du kan prøve å snakke litt med deg selv for å fjerne nervøsiteten. (Ikke ut munnen, men i hoved) Selvtilliten er dessverre mye vanskeligere så kan kun bli bedre over tid der du må rett og slett berre snakke ut. Håper det hjelper deg litt på veg Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) På meg virker det ikke som om det er selvtilliten som helt er problemet. TS. Et veldig spesifikt tips som kan være helt unyttig. Personlig har jeg aldri hatt veldige problemer med å formulere meg. Men betraktelig bedre har jeg blitt etter at jeg begynte å skrive ned tanker og ideer. Kanskje en personlig preferanse - idéen fikk jeg av forfatteren Haruki Murakami. Han skrev et sted noe sånt som: skal jeg gjøre meg opp en mening om noe må jeg først formulere det gjennom pennen. Trives du med å skrive; kanskje du kan gi det et forsøk (?). Endret 21. juli 2010 av blured Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå