Gå til innhold

Ønsker tips til oppsett av hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

God kveld, godtfolk!

Jeg flytter om kort tid inn i ny leilighet, og ønsker i den forbindelse tips til hvordan jeg skal planlegge og sette opp nettverket. Her følger en forenklet liste over utstyr som skal kobles til nettverket:

1. Filserver (Ubuntu)
  2. Bærbar (OS X)
  3. Spillmaskin (Windows 7)
  4. Spillmaskin (Windows Vista)
  5. HTPC (OS X)

I tillegg kommer diverse mobiltelefoner og spillkonsoller. Leiligheten har egen nettlinje fra Telenor, men dette er irrelevant da jeg uansett planla å bytte ut standardmodemet med noe som lar meg kjøre DD-WRT eller lignende.

Holder det med en trådløs router (som f.eks. Linksys WRT610N), eller er det best med en dedikert gigabitswitch koblet opp mot en trådløs router/routermodem? Jeg vil gjerne slippe å koble filserveren på det trådløse nettet (den skal jo være rask), og er redd 4 ethernetporter som Linksysen tilbyr blir litt i minste laget, spesielt med tanke på fremtidig utvikling.

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo ikke mange routere med mere enn 4-5 porter. Dermed blir den logiske løsningen å koble på en Gigabit switch bak routeren. Bruker en tilsvarende løsning her med ASUS-RT-N16 med DD-WRT og en nettverkskabel ut til en bod med server og 8 port Gigabitswitch. Denne løsningen er superstabil og har aldri hatt ett eneste problem med utfall eller annet.

WRT610N ser ut til å være en god router og den har bra med RAM (64MB), som betyr at den vil være stabil ved torrentbruk og mange klienter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har sett på Asusen du "anbefalte", og den ser veldig bra ut. Noe jeg derimot lurer på er logikken bak å sette gigabitswitchen i samme rom som serveren. Er dette for å ha muligheten til flere servere/maskiner i kjelleren? I mitt tilfelle kommer alle maskinene utenom serveren til å stå i samme rom som routeren, så jeg bør derfor ha så mange ledige porter som mulig i dette rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...