Runar Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 God kveld, godtfolk! Jeg flytter om kort tid inn i ny leilighet, og ønsker i den forbindelse tips til hvordan jeg skal planlegge og sette opp nettverket. Her følger en forenklet liste over utstyr som skal kobles til nettverket: Filserver (Ubuntu) Bærbar (OS X) Spillmaskin (Windows 7) Spillmaskin (Windows Vista) HTPC (OS X) I tillegg kommer diverse mobiltelefoner og spillkonsoller. Leiligheten har egen nettlinje fra Telenor, men dette er irrelevant da jeg uansett planla å bytte ut standardmodemet med noe som lar meg kjøre DD-WRT eller lignende. Holder det med en trådløs router (som f.eks. Linksys WRT610N), eller er det best med en dedikert gigabitswitch koblet opp mot en trådløs router/routermodem? Jeg vil gjerne slippe å koble filserveren på det trådløse nettet (den skal jo være rask), og er redd 4 ethernetporter som Linksysen tilbyr blir litt i minste laget, spesielt med tanke på fremtidig utvikling. Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Det finnes jo ikke mange routere med mere enn 4-5 porter. Dermed blir den logiske løsningen å koble på en Gigabit switch bak routeren. Bruker en tilsvarende løsning her med ASUS-RT-N16 med DD-WRT og en nettverkskabel ut til en bod med server og 8 port Gigabitswitch. Denne løsningen er superstabil og har aldri hatt ett eneste problem med utfall eller annet. WRT610N ser ut til å være en god router og den har bra med RAM (64MB), som betyr at den vil være stabil ved torrentbruk og mange klienter. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Takk for svar! Jeg har sett på Asusen du "anbefalte", og den ser veldig bra ut. Noe jeg derimot lurer på er logikken bak å sette gigabitswitchen i samme rom som serveren. Er dette for å ha muligheten til flere servere/maskiner i kjelleren? I mitt tilfelle kommer alle maskinene utenom serveren til å stå i samme rom som routeren, så jeg bør derfor ha så mange ledige porter som mulig i dette rommet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Samme hvor du setter switchen. For meg passer det godt å ha den i boden der serveren står pga kabling videre. Og ja, sønnen min har to maskiner der også :-) Som regel vil man plassere den der man har mest utstyr. Grensen er jo 100M med kabel i begge retninger. Endret 22. juli 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå