gerrardo Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har gått på cipralex 20mg i flere mnd mot generell angst og tvangstanker. Angsten er bedre, også tvangen, men er jo fortsatt litt. Men har et problem med når jeg skal ta medisinen, må alltid ta den uten mat for at jeg skal føle at den virker, og føler meg av og til bare mer urolig etter jeg har tatt den. Er det noen med erfaring på nedtrapping? Og noen her som tror jeg er klar for det? Ber virkelig om noen som kan prøve å hjelpe! Lenke til kommentar
leloco Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei du, Jeg gikk selv på Cipralex, men syntes ikke det fungerte, så da gikk jeg til fastlegen og snakket litt med han om det. Du kan jo alltids starte med nedtrapping, og se om det blir bedre eller ei, men snakk med legen din først du Lykke til Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har gått på cipralex 20mg i flere mnd mot generell angst og tvangstanker. Angsten er bedre, også tvangen, men er jo fortsatt litt. Men har et problem med når jeg skal ta medisinen, må alltid ta den uten mat for at jeg skal føle at den virker, og føler meg av og til bare mer urolig etter jeg har tatt den. Er det noen med erfaring på nedtrapping? Og noen her som tror jeg er klar for det? Ber virkelig om noen som kan prøve å hjelpe! Hei gerrardo Du har de siste månedene startet flere tråder der du tar opp og spør om svært detaljerte sider ved din bruk av medikamentet Cipralex. Slik som ved de forrige gangene du har spurt om råd, så må du også denne gang ta vanskene dine opp med legen din. Det er ingen her som kan svare deg på det du spør om. Hilsen Dag Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Det kan alltids være noen her som har litt erfaring vettu. Jeg føler meg mye bedre nå enn før jeg startet, og er det ikke sånn at cipralex hjelper hjernen til å få opp igjen egen produsjon av serotonin? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Du har vel lest det før, men her er link til Cipralex i Felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/ Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har lest det ja. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Etter hva jeg har lest så gjør medikamentet at du ikke får up's and down's i så stor grad, akuratt det kan gjøre at du også føler at hverdagen kan bli veldig monoton i fohold til før kanskjer, avhengig av hvordan stemningsleie ditt eer habitualt. Positiv side er at det kan gi deg litt fri og dermed klare å få orden i andre aspekter i livet som kan påvirke grunnen til hvorfor man for eksempel føler seg langt nede eller har svingninger i stemningsleie mer en hva man kan kalle normalt eller plagsomt. Felleskatalogen skriver at dette er en serotoninopptakshemmer, så den binder seg sansynligvis til signalstoffet å hindrer opptak. Jeg vil tippe at om du vil slutte å bruke Cipralex så er en nedtrapping i samråd med legen din veien å gå. Endret 20. juli 2010 av Cri Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Og noen her som tror jeg er klar for det?Problemene dine kommer til å komme tilbake. Du vet best selv om du vil det. Cipralex kan tas med eller uten mat. Prøv å ta den med mat i et par uker så blir du sikkert vant til det. Ved nedtrapping bør du trappe ned minste mulige dose (5mg) om gangen. Stå minst 14 dager på hver dose før du trapper ned igjen. Du bør drøfte det med legen din først. Hvis du har bestemt deg 100% må du likevel si ifra til legen først. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Har nå blitt satt til å bytte ovet til sertralin (zoloft) , skulle bare begynne på 50mg dagen, men legen min hadde det så travelt i dag, og han har nå dratt på ferie i 4uker. Noen som har noe kjennskap til dette medikamentet, og hvor lenge jeg skal stå på 50mg før jeg øker? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 50 mg er en ganske bra dose, ikke øk uten å snakke med legen din først. Det er ikke sikkert du trenger/har godt av mer. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 50mg er jo minstedosen på sertralin da? startdose er 50mg, maksdose er 200mg. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Minstedose og vanlig startdose er 25 mg. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Startdose leste jeg var 50mg for voksne, men samme det. Har tidligere brukt 20mg cipralex, hva tilsvarer det i dette preparatet da? Lenke til kommentar
anitaL Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Jeg jobber på apotek og i pakningsvedlegget til Sertralin står dette: "Den vanlige startdosen er 50-100mg per døgn. Dosen kan med fordel tas før leggetid. Etter at du har startet behandlingen kan det ta 2-4 uker før du føler deg bedre. Dersom du ikke føler deg bedre etter 2-4 ukers behandling bør du kontakte legen din. Du må ikke forandre eller avbryte medisineringen uten at du først har kontaktet legen din. Sertralin behandling skal avsluttes med gradvis nedtrapping av dosen over tid." DER fikk du svaret ditt Hilsen Apotekteknikeren. Minstedose og vanlig startdose er 25 mg. dette er helt feil. vanlig startdose er 50mg. Endret 25. juli 2010 av anitaL Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har som sagt gått på cipralex 20mg i mange mnd, men har nå bytt over til sertralin. Startet med 50mg i en uke, og har nå akkurat startet på 100mg. Hvor lang tid vil det ta før virkningen kommer? Har som sagt brukt antidep før, bare bytta over. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Trenger svar :- ( Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Jeg jobber på apotek og i pakningsvedlegget til Sertralin står dette: "Den vanlige startdosen er 50-100mg per døgn. Dosen kan med fordel tas før leggetid. Etter at du har startet behandlingen kan det ta 2-4 uker før du føler deg bedre. Dersom du ikke føler deg bedre etter 2-4 ukers behandling bør du kontakte legen din. Du må ikke forandre eller avbryte medisineringen uten at du først har kontaktet legen din. Sertralin behandling skal avsluttes med gradvis nedtrapping av dosen over tid." DER fikk du svaret ditt Hilsen Apotekteknikeren. Minstedose og vanlig startdose er 25 mg. dette er helt feil. vanlig startdose er 50mg. Som apotektekniker burde du vite bedre. Minstedose er 25 mg. Normal startdose for "Panikklidelse, PTSD og sosial angstlidelse" (som er relevant her) er 25 mg. Les pakningsvedlegget igjen, du. Vet dette emnet er gammelt, men jeg kan ikke ha på meg at jeg har feilinformert, når jeg ikke har det! Edit: Det er selvfølgelig mulig at legene ikke fulger anbefalingene, men det er ikke min feil. Endret 7. august 2010 av tsg1zzn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå