Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Unge ripet opp siden på bilen med sykkel - hvem må betale?


myhken

Anbefalte innlegg

I dag oppdaget en kamerat som var på vei inn til meg at en unge syklet rett inn i bilen min og laget en ripe på ca 10-15 CM på døren min. Det ble en skikkelig ripe.

 

Barnet var sammen med foreldrene, men de gikk videre. Men kameraten min ropte på dem, så de kom tilbake.

 

Selvsagt var dette to personer som ikke snakket veldig bra norsk. Jeg forklarte at det var blitt en skade, og det skjønte de.

Jeg sa også at det fort ville koste litt, og nevnte mer enn 1000 kroner, og det skjønte de også.

 

Fikk navn, telefon nummer og adresse. Men jeg tviler jo sterkt på at dette er personer jeg vil få noe som helst fra.

 

Og hvordan gjør man dette på forsikringen? De kjørte jo ikke bil, har neppe alt for mange forsikringer etc. Må jeg ta det på min forsikring? Er det en mulighet for at de i det hele tatt har en type forsikring som dekker en slik skade?

 

Hva er vanlig praksis i slike situasjoner? Nå har jeg jo navnet på den som gjorde det, men om jeg ikke hadde sett noe (eller kameraten) hva ville skjedd da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt og hør hva de vil du skal gjøre. Mest sannsynlig må du fylle ut et skademeldingsskjema, så gjør det så snart som mulig.

 

Når det gjelder de forutinntatte holdningene dine til foreldrene i denne situasjonen så er de rimelig tynne.

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg nok feil, er langt fra noen rasist, noen av mine beste venner er alle fra andre land enn Norge.

 

Men dette virket å være en ganske nyinflyttet familie, som neppe har de store økonomiske forutsetningene til å ordne dette opp privat, og neppe betaler flere forsikringer enn de absolutt må gjøre.

 

Det er min erfaring av denne gruppen både av det jeg kjenner privat og i jobb sammenheng.

 

Og det faktum at de så at ungen ripet opp bilen, og velge å bare gå videre sier jo litt det også. Hadde det ikke vært en kamerat av meg som hadde sett det, ville jeg ikke ha vist noe før jeg så det i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor syklet noen inn i bilen? Var det et uhell? eller var det med vilje?

 

Det var vel neppe med vilje, mer uforsiktig sykling. Barnet var ikke mer enn max 5 år.

Snakket med forsikringen i dag, og siden jeg kun har mini kasko (bilen er jo ikke ny) så dekker ikke de noe som helst.

OG siden barnet var så ungt, var det liten mulighet til å kreve regress. Så konklusjonen ble at jeg må selv dekke hele regningen om jeg velger å gjøre noe med skaden.

 

Utrolig kjipt at andre bare kan ødelegge en bil, og at det er jeg som må betale regningen. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg ville fått skaden taksert og tatt regningen til foreldrene, hadde de slitt med betaling. Ville jeg prøvd å hjelpe ti, nedbetaling eventuell velkommen-til-Norge-rabatt..

 

Hvis de nekter å betale, kan du vel anmelde, men tipper den saken forsvinner pga stillingen bevis.

Lenke til kommentar

Men hvorfor syklet noen inn i bilen? Var det et uhell? eller var det med vilje?

 

Det var vel neppe med vilje, mer uforsiktig sykling. Barnet var ikke mer enn max 5 år.

Snakket med forsikringen i dag, og siden jeg kun har mini kasko (bilen er jo ikke ny) så dekker ikke de noe som helst.

OG siden barnet var så ungt, var det liten mulighet til å kreve regress. Så konklusjonen ble at jeg må selv dekke hele regningen om jeg velger å gjøre noe med skaden.

 

Utrolig kjipt at andre bare kan ødelegge en bil, og at det er jeg som må betale regningen. :thumbdown:

 

 

Dårlig informasjon fra forsikringsselskapets side. Foreldrene er ansvarlig for all skade som barna gjør, forutsatt at det har manglet på "tilbørlig tilsyn" fra deres side. Og uansett skyld så er foreldrene objektivt ansvarlig for skade som deres barn har forvoldt, oppad beregnet til kr. 5000,- for hver enkelt skade.

 

Dvs. at du uansett har et krav på at foreldrene betaler (minst) kr. 5000,- for din skade.

 

Jfr. Skadeerstatningsloven http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-1 , dens § 1-2.

 

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

 

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

 

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

 

Endret ved lover 13 feb 1976 nr. 1, 21 juni 1985 nr. 81, 12 mai 1995 nr. 21.

 

G :)

 

Edit: He,he... dobbeltpost

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmmm.. får ta turen opp til verkstedet en av dagene, så se hva det vil koste. Så får jeg ringe dem og si at det er det de må betale.

 

Tror vel ikke at jeg får noe, men det er jo verdt å forsøke.

Ta med utskrift av lovhjemmelen for erstatning, overlever den i hånden på dem. Selv om de ikke forstår teksten, så får de få noen til å oversette den for dem.

 

Husk også på å minne dem på at du har et vitne som kan bekrefte at de faktisk forsøkte å unnlate seg ansvar ved å prøve å stikke av. Forsøk på å stikke av fra et biluhell er straffbart, og selv om de i ettertid skulle komme på andre tanker, så har de allerede begått lovbruddet. Og til tross for at det strengt tatt var ungen som forårsaket skaden, så var det jo foreldrene til stede og kunne (skulle) handle forsvarlig.

 

Litt tvilsom juss dette her, men du kan jo ta med utskrift av denne loven også. Det vil kanskje hjelpe på deres villighet til å gjøre opp for seg.

Jfr. Vegtrafikksloven http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html § 12, 3.ledd, siste punktum

 

 

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

(3.ledd, siste punktum)

Har trafikkuhell voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.

 

Og straffebestemmelsen kan vi lese i § 31

§ 31. Alminnelige straffebestemmelser.

(1.ledd)

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud.

 

 

Man kan jo også spekulere i om hvorvidt det manglet på tilbørlig tilsyn av ungen siden han klarte å kjøre inn i en parkert bil selv om foreldrene var i nærheten. I så fall er foreldrene erstatningsansvarlige for hele skaden. Kompisen din er vel den nærmeste til å bevitne det.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hmmm.. får ta turen opp til verkstedet en av dagene, så se hva det vil koste. Så får jeg ringe dem og si at det er det de må betale.

 

Tror vel ikke at jeg får noe, men det er jo verdt å forsøke.

Ta med utskrift av lovhjemmelen for erstatning, overlever den i hånden på dem. Selv om de ikke forstår teksten, så får de få noen til å oversette den for dem.

 

Husk også på å minne dem på at du har et vitne som kan bekrefte at de faktisk forsøkte å unnlate seg ansvar ved å prøve å stikke av. Forsøk på å stikke av fra et biluhell er straffbart, og selv om de i ettertid skulle komme på andre tanker, så har de allerede begått lovbruddet. Og til tross for at det strengt tatt var ungen som forårsaket skaden, så var det jo foreldrene til stede og kunne (skulle) handle forsvarlig.

 

Litt tvilsom juss dette her, men du kan jo ta med utskrift av denne loven også. Det vil kanskje hjelpe på deres villighet til å gjøre opp for seg.

Jfr. Vegtrafikksloven http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html § 12, 3.ledd, siste punktum

 

 

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

(3.ledd, siste punktum)

Har trafikkuhell voldt materiell skade, og det ikke er noen til stede som kan vareta skadelidtes tarv, skal den som har voldt skaden, snarest mulig underrette skadelidte eller politiet om uhellet.

 

Og straffebestemmelsen kan vi lese i § 31

§ 31. Alminnelige straffebestemmelser.

(1.ledd)

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud.

 

 

Man kan jo også spekulere i om hvorvidt det manglet på tilbørlig tilsyn av ungen siden han klarte å kjøre inn i en parkert bil selv om foreldrene var i nærheten. I så fall er foreldrene erstatningsansvarlige for hele skaden. Kompisen din er vel den nærmeste til å bevitne det.

 

G :)

 

Mener Gaidaros at en barnesykkel er en motorvogn?

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve skaden er jo ikke dette noe som du kan sette det offentlige maktapparatet bak. Du utbedrer den, så sender du regningen til foreldrene.

 

Dersom de ikke betaler den går du til namsmannen og får utlegg. (ansvaret deres er begrenset til beløp stort 5000 NOK)

Lenke til kommentar

Hvor sto bilen parkert da? Jeg tror jeg har ripet opp noen biler i mitt liv, men når folk parkerer på tvers midt i gang og sykkelbanen etter en blind sving, eller helt inntil 2 murblokker (sånne som skal hindre gjennomkjøring). Da må jeg bare si at jeg gir blanke i om jeg treffer bilen eller ikke, selvfølgelig gjør jeg mitt beste for å unngå det, men om jeg skulle treffe bilen så håper jeg de har lært å parkere på en måte som ikke er til hinder.

Lenke til kommentar

Hvor sto bilen parkert da? Jeg tror jeg har ripet opp noen biler i mitt liv, men når folk parkerer på tvers midt i gang og sykkelbanen etter en blind sving, eller helt inntil 2 murblokker (sånne som skal hindre gjennomkjøring). Da må jeg bare si at jeg gir blanke i om jeg treffer bilen eller ikke, selvfølgelig gjør jeg mitt beste for å unngå det, men om jeg skulle treffe bilen så håper jeg de har lært å parkere på en måte som ikke er til hinder.

 

Bilen min sto langs gjerdet til huset mitt ca 6-7 meter etter hjørnet på huset. Søppelbilen og andre typer lastebiler kan fint kjøre forbi bilen min, så gaten er ikke så smal.

Så den har ikke kommet brått på.

 

Kameraten min forteller at de kom gående rett mot bilen min, og den ene ungen syklet fra side til side på veien, før han syklet rett inn i bilen min. Så foreldrene kunne fint ha bedt ham om å sykle litt mer normalt når de gikk inn i en gate der det sto tre biler parkert langs den ene siden. Selvsagt var min bil den første av de tre.

Lenke til kommentar

Da må jeg bare si at jeg gir blanke i om jeg treffer bilen eller ikke, selvfølgelig gjør jeg mitt beste for å unngå det, men om jeg skulle treffe bilen så håper jeg de har lært å parkere på en måte som ikke er til hinder.

 

He,he,he... Det blir ikke mer lovlig av den grunn, din dust.

 

En død ting som ikke beveger seg bør du vel kunne unngå. Det er du som har ansvaret for din skadeforvoldelse, og stikker du av..., vel, blir du tatt av snillere folk enn meg så risikerer du straff og erstatning, og får jeg tak i deg først, så risikerer du å måtte drikke suppe av sugerør noen måneders tid. Det finnes folk som deg og meg som glatt gir faen i loven, du på din måte, og jeg på min.

 

Så for å sitere deg litt anderledes:

"...så håper jeg at du lærer å kjøre sykkel på en annen måte, som ikke er til skade..."

 

He,he,he...

 

G :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser den, men hva skal man gjøre? Det er 1 veg til skolen, den er atpåtil en blindvei med sånne store fine murblokker, der står det en bil parkert helt opptil, det er snø på alle kanter, umulig å komme seg forbi, selv for gående... eller å parkere på tvers på en gang og sykkelbane så det er umulig å komme seg forbi (det er hovedsakelig vinter dette er problem da det er brøytekanter så store som fy). Man kommer seg ikke forbi med spark, og ei heller til fots, skal man gå uti veien og få sinte bilister som spruter vann på deg? Skal man stå å vente til eieren flytter bilen? hva om man er en pensjonist med rullator?

 

Da bryr ikke jeg meg noe om at man ikke skal ødelegge noe andre eier, det er plenty av parkeringsplasser rundtomkring...

 

Men det er vel der fordelen med bil er, man kan gi F i gående og syklende folk, for blir det skade så må de erstatte... uff.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...