eallin Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei. Jeg skal kjøpe en PC for gaming. Jeg har tidligere hatt en del problemer med selvkomponerte maskiner og merkelige feil grunnet spenningsforhold mellom diverse komponenter. Altså, komponenter som skal være kompatible på papiret, men som alikevel ikke virker bra sammen. Derfor har jeg sett litt på PCer fra Dell da jeg vet at disse testes ganske mye før de masseproduseres. Spørsmålet mitt er om Dell er veldig dyrt i forhold til f.eks. Komplett? Hos Dell har jeg valget mellom: Intel Core i5 650 (3.2GHz, 4MB) Intel Core i5 750 (2.66GHz, 8MB) (180kr dyrere) Hvilken av disse lønner seg for gaming? Her er hele maskinen (pris: 12.420kr): StudioXPS 8100 - Intel Core i5-prosessor 650 (3,20 GHz, 4 MB) Dell ST2310 23-tommers widescreen-skjerm med full-HD - norsk 8192 MB (4 x 2 GB) 1333 MHz tokanals DDR3-minne 1,5 TB (7200 rpm) SATA-harddisk Graphics : Single 1.8GB Nvidia GeForce GTX 260 DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio (crap, men OK til gaming?) Er dette en OK gaming-maskin? Jeg vet ikke om det er eventuelle flaskehalser pga. hovedkort eller liknende? Usikker på prisen også... Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Hadde jeg hatt valget til min egen maskin ville jeg valgt i5 750. Det er en bedre CPU. Spørsmålet ligger vel litt i denne DELL pc'ens HK. Er det klokke villig? Ja, du kan få en mye bedre PC fra komplett for 12,5k, og du kan få det billigere igjen hos Dustin Home eller andre leverandører. Du må derimot bygge selv. Forøvrig sier specsene ikke alt for mye, men en ser jo med en gang at en PC med 260 GTX er ikke lenger verdt 12,5k. Er PCen inkludert skjerm? Da blir det jo en annen historie. Trenger du ting som tastatur, mus o.l? Hvis du ikke er komfortabel med å bygge selv, kan du jo se på kompletts ferdigbyggere, og jeg kan hjelpe deg litt Endret 20. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei. Jeg skal kjøpe en PC for gaming. Jeg har tidligere hatt en del problemer med selvkomponerte maskiner og merkelige feil grunnet spenningsforhold mellom diverse komponenter. Altså, komponenter som skal være kompatible på papiret, men som alikevel ikke virker bra sammen. Derfor har jeg sett litt på PCer fra Dell da jeg vet at disse testes ganske mye før de masseproduseres. Spørsmålet mitt er om Dell er veldig dyrt i forhold til f.eks. Komplett? Hos Dell har jeg valget mellom: Intel Core i5 650 (3.2GHz, 4MB) Intel Core i5 750 (2.66GHz, 8MB) (180kr dyrere) Hvilken av disse lønner seg for gaming? Her er hele maskinen (pris: 12.420kr): StudioXPS 8100 - Intel Core i5-prosessor 650 (3,20 GHz, 4 MB) Dell ST2310 23-tommers widescreen-skjerm med full-HD - norsk 8192 MB (4 x 2 GB) 1333 MHz tokanals DDR3-minne 1,5 TB (7200 rpm) SATA-harddisk Graphics : Single 1.8GB Nvidia GeForce GTX 260 DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio (crap, men OK til gaming?) Er dette en OK gaming-maskin? Jeg vet ikke om det er eventuelle flaskehalser pga. hovedkort eller liknende? Usikker på prisen også... Nr. 1: Ikke kjøp spill-PC fra Dell. Det koster vanvittig mye å konfigurere/oppgradere. Du kan kjøpe ferdig maskiner på komplett.no også.... garantert mer for pengene. Nr. 2: Du trenger ikke mer enn 4gb ram, selv bruker jeg ikke mer enn 2gb til spilling, aldri hatt problem. 8gb er vanvittig dyrt og gir deg veldig lite igjen. Enten har du nok minne, eller så har du det ikke. Mer minne er dermed ikke det samme som mer ytelse. Nr. 3: Ikke kjøp spill-PC fra Dell Nr. 4: i5 750 er (mye) bedre enn i5 650. Behold i5 750 når du lager deg en pc på komplett.no eller et annet sted etter ditt ønske. Nr. 5 Om du kan, kjøp Nvidia GTX 460 1gb versjonen, ELLER Radeon HD 5850. Uansett blir det bra. Nr. 6: Ikke kjøp spill-PC fra Dell Lenke til kommentar
eallin Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Takk for svar! Jeg er usikker på om hovedkortet gjør det mulig å overklokke PCen, men det viktigste for meg er at den er stabil da jeg har hatt mye problemer med ustabilitet før. Er PCen inkludert skjerm? Da blir det jo en annen historie. PCen kommer med følgende skjerm: Dell ST2310 23-tommers widescreen-skjerm med full-HD - norsk Usikker på hva "norsk" betyr i denne sammenhengen, men det er muligens språk på menyer eller handbok som følger med. Hvis du ikke er komfortabel med å bygge selv, kan du jo se på kompletts ferdigbyggere, og jeg kan hjelpe deg litt Jeg har bygd en PC i deler fra Komplett tidligere. Hver annen måned begynte PCen å krasje pga. minneproblemer. Etter å ha fått tilsendt nye minnebrikker 4 ganger (totalt 5-6 måneders venting), bad jeg om å få nytt hovedkort. Komplett nektet å sende meg nytt hovedkort, og sa at de kunne bare erstatte komponenten som var ødelagt, til tross for at det var hovedkortet som tok knekken på minnebrikkene. Det tok ca. ett år uten PC før de endelig sendte meg et nytt hovedkort, og da virket alt... men det kostet mye tid, penger og frustrasjon. Nr. 2: Du trenger ikke mer enn 4gb ram, selv bruker jeg ikke mer enn 2gb til spilling, aldri hatt problem. 8gb er vanvittig dyrt og gir deg veldig lite igjen. Enten har du nok minne, eller så har du det ikke. Mer minne er dermed ikke det samme som mer ytelse. Dette stemmer nok for det meste av spill, men jeg spiller også World of Warcraft, og der legges teksturer og modeller i minnet på forhånd avhengig av hvor mye minne du har... men du har sikkert rett i at 4GB burde holde. Om du kan, kjøp Nvidia GTX 460 1gb versjonen, ELLER Radeon HD 5850. Uansett blir det bra. Jeg valgte GTX 260 fordi den så ut til å få bra score her: http://www.tomshardware.com/charts/2010-gaming-graphics-charts-high-quality/Sum-of-FPS-Benchmarks-Totals,2256.html ... men jeg skal undersøke GTX 460. Problemet med å bygge selv er at jeg er bekymret for at jeg ender opp i samme situasjon som jeg gjorde sist jeg kjøpte fra Komplett. Det hadde vært fint med en komposisjon som har blitt testet over en periode slik at jeg hvertfall vet at alt er kompatibelt. Mye gode tips å få her Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvis du er komfortabel med å bygge selv lager jeg gjerne et oppsett til deg. For øvrig så ville jeg garantert gått for en GPU som støtter DX 11. 4GB holder for nå. Du kan eventuelt oppgradere senere. Ram er jo blitt så billig uansett. Lenke til kommentar
eallin Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Hvis du er komfortabel med å bygge selv lager jeg gjerne et oppsett til deg. For øvrig så ville jeg garantert gått for en GPU som støtter DX 11. 4GB holder for nå. Du kan eventuelt oppgradere senere. Ram er jo blitt så billig uansett. Ja, gjerne! Det eneste jeg har av preferanser er Nvidia skjermkort (jeg liker ikke ATI) og Dell skjerm. Når jeg ser på PCen fra Dell, som kommer med tastatur, mus, skjerm og Windows 7, så blir det ikke så mye billigere på Dustin Home for eksempel? Hmm. Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Hvis du er komfortabel med å bygge selv lager jeg gjerne et oppsett til deg. For øvrig så ville jeg garantert gått for en GPU som støtter DX 11. 4GB holder for nå. Du kan eventuelt oppgradere senere. Ram er jo blitt så billig uansett. Ja, gjerne! Det eneste jeg har av preferanser er Nvidia skjermkort (jeg liker ikke ATI) og Dell skjerm. Når jeg ser på PCen fra Dell, som kommer med tastatur, mus, skjerm og Windows 7, så blir det ikke så mye billigere på Dustin Home for eksempel? Hmm. Nvidia Geforce GTX 460 er tingen nå for tiden. Her er en god Dell IPS skjerm: http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx Den er 8ms, men det kommer an på deg selv om du vil merke dette. De fleste gjør ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå