Gå til innhold

Hjelp til kjøp av PC til mamma

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått i oppdrag å finne ut av hvilken PC mamma skal kjøpe seg til å bruke til sånne småting som facebook, Farmville, Caféworld, værmeldinger og aviser.

Hun vil ha en passe stor skjerm, så jeg lurer på om dette kan være noe for henne:

Compaq Presario CQ62-202SO

Hvis ikke, kan dere komme med noen forslag, jeg vil ikke at de skal være dårligere enn dette.

Budsjett: 3.500-4.500 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har fått i oppdrag å finne ut av hvilken PC mamma skal kjøpe seg til å bruke til sånne småting som facebook, Farmville, Caféworld, værmeldinger og aviser.

Hun vil ha en passe stor skjerm, så jeg lurer på om dette kan være noe for henne:

Compaq Presario CQ62-202SO

Hvis ikke, kan dere komme med noen forslag, jeg vil ikke at de skal være dårligere enn dette.

Budsjett: 3.500-4.500 kr.

Etter min mening er det lite vits i anno 2010 å kjøpe maskiner med enkel-kjerne prosessor, spesielt i den prisklassen.

Selv liker jeg ikke Dell, men som regel er maskinene deres i prisklassen du nevner helt ok. Så fremt du ikke konfigurerer og oppgraderer. Så hva med Inspiron 17:

http://www1.euro.dell.com/no/no/hjem/Dell-b%C3%A6rbare-PC-er/laptop-inspiron-17/pd.aspx?refid=laptop-inspiron-17&s=dhs&cs=nodhs1&~ck=mn

Hvis du velger "startpakken" (helt til høyre) blir det kr 4290, da får du en MYE bedre prosessor. Det eneste negative er at da får du Vista Home Basic. Vista er riktignok helt ok etter at servicepackene kom ut, men nå når Win7 har kommet ut skjønner jeg ikke hva Dell tenker på. Men hvis moren din er som mødre flest, vil hun ikke bry seg om dette i det hele tatt. :)

Eller denne:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/PRESCQ62206SO/compaq-presario-cq62-206so?SelectedSubscriptionUUID=&Selected=Specifications#tProductTabcontent

... eller denne:

http://www.dustinhome.no/pd_5010464333.aspx

Hvis hun ikke bryr seg om 17" ville jeg bare gått for nr. 2 (Compaq'en med Celeron T3300)

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Glemte dessverre å si at vi vil kjøpe i butikk.

For vi skal til Åsane i morgen, og skal kjøpe der :O

Hvis det er slik at du MÅ kjøpe i morgen, så er jo utvalget begrenset av butikken. Men da vil jeg bare si følgende:

1. Det SKAL gå an å få en maskin med rimelig dual core prosessor (eks. T3100 eller T3300) i den prisklassen du handler i.

2. Hvis ikke du finner noe i butikken i morgen, går det jo an å etterpå bestille på internett den nr. 2 jeg sa. Men da må dere selvsagt vente på at den skal bli fraktet til dere med posten.

Lenke til kommentar

Kanskje de har den på elkjøp i butikk i morgen? For jeg vet at det er elkjøp i Åsane ;)

Jeg sjekket på internett, de hadde den ikke. Dessuten var det "internettpris". Men det skader jo ikke å ta en tur og se hva de har. Du kan jo printe ut siden med maskinen jeg foreslo og vise den til de ansatte og spørre om de kan matche det. Hvis de kan det, good for you, hvis ikke bare bestiller du på internett når du kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Ja, men hvis du ser på andre plasser, så ser du at det står "Ikke tilgjenlig" over alt :p For meg virker det temmlig usannsynlig. Men... Hvordan vet jeg hva som er bra av skjermkort, prosessor, minne osv.? Jeg skjønner ikke helt det, selv om jeg har stor interresse for data.

Hvis jeg får vite hva som er bra, så skal jeg få til å hjelpe mamma og pappa i morgen :p

Lenke til kommentar

Ja, men hvis du ser på andre plasser, så ser du at det står "Ikke tilgjenlig" over alt :p For meg virker det temmlig usannsynlig. Men... Hvordan vet jeg hva som er bra av skjermkort, prosessor, minne osv.? Jeg skjønner ikke helt det, selv om jeg har stor interresse for data.

Hvis jeg får vite hva som er bra, så skal jeg få til å hjelpe mamma og pappa i morgen :p

Det fine er at teknologien er kommet så langt at maskiner i alle prisklasser klarer de bruksområdene som du nevner (Farmville, avisen på internett osv.) Maskinen du nevnte i første post hadde fungert helt ypperlig til de tingene, men det er ingen grunn til å bruke 4000 kr på gammel teknologi når du har muligheten til å bruke like mye (4000 kr) på ny og bedre teknologi!

Når det gjelder hva som er bra og dårlig vil jeg si at du ikke trenger å vite så mye om det. Siden moren din ikke har tenkt å bruke maskinen til så "tunge" oppgaver, vil hva som helst til 4000 fungere helt greit. Alle slags grafikkort og slikt har null problem med internett og flash-baserte spill (Farmville).

Men selvfølgelig, hvis du vil lære mer om data og internett er forumet det rette stedet å gjøre det. :thumbup:

Hvis jeg skal koke det ned til noe veldig enkelt, trenger du bare å huske dette:

1. Maskin til kr 4000 med enkel-core (1 kjerne) - dårlig

2. Maskin til kr 4000 med dual-core (2 kjerner) - bra

Utover dette må moren din selv bestemme hvordan hun vil at maskinen skal være. Vil hun at maskinen skal ha stor eller liten skjerm f.eks? Sånne ting.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Jeg vet at hun ikke vil ha mini pc, men alt fra 15 + er fint.

Ja, jeg vil faktisk lære om det, jeg er 13 år, men har en stor interresse om PCer, så jeg kommer til å se på forumet.

Men... hva hvis en enkelkjerne har 2.20 GHz og en dobbelkjerne 2.00 GHz, er ikke enkelt bedre?

Og hva skjermkort angår, så har det ingenting å si?

Endret av mini097
Lenke til kommentar

Jeg vet at hun ikke vil ha mini pc, men alt fra 15 + er fint.

Ja, jeg vil faktisk lære om det, jeg er 13 år, men har en stor interresse om PCer, så jeg kommer til å se på forumet.

Men... hva hvis en enkelkjerne har 2.20 GHz og en dobbelkjerne 2.00 GHz, er ikke enkelt bedre?

Og hva skjermkort angår, så har det ingenting å si?

Se PM ;)

Lenke til kommentar

Bra valg. Det som også er vesentlig er at den har 3 GB minne, mot 2 GB på den fra Lefdal. Du merker forskjellen når du har endel åpne vinduer og faner i Firefox, kanskje en pdf-fil eller to åpen, samtidig som du skriver i Word.

Lenke til kommentar

Ja, takk :D

Men finnes det noen norske sider jeg kan lære om hva som er bra prosessorer og skjermkort og sånt? For når jeg konfirmerer meg om to år (før hvis jeg har penger) skal jeg kjøpe meg ny gaming PC, så ville gjerne hatt litt kunnskap om hva som er bra og hvordan jeg vet det..

Lenke til kommentar

Ja, takk :D

Men finnes det noen norske sider jeg kan lære om hva som er bra prosessorer og skjermkort og sånt? For når jeg konfirmerer meg om to år (før hvis jeg har penger) skal jeg kjøpe meg ny gaming PC, så ville gjerne hatt litt kunnskap om hva som er bra og hvordan jeg vet det..

Ja, SRBZ har rett... mye kan forandre seg på 2 år.

Selv vil jeg anbefale http://www.anandtech.com/ på det aller varmeste. Det er på engelsk da, men mer innsiktsfulle hardware-journalister skal du lete lenge etter. Pluss at de kjenner en del folk hos de forskjellige selskapene (Intel, AMD etc.), slik at de sitter på mye god info.

Men som sagt det er på engelsk, pluss at de ikke har så veldig mye om kabinetter, mus og slike ting. Men det er et tonn andre sider som dekker dette mer enn nødvendig uansett.

Fremfor alt: Google er din venn! Også på norsk.

Edit: Hvis du ser til høyre på anandtech, så ser du i nyhetskolonnen "daily hardware reviews". Det er en samling av dagens forskjellige hardware anmeldelser fra forskjellige nettsteder, men det er også på engelsk. Det er nyttig til ting som anandtech ikke har tid til å anmelde, eller som ikke er viktig nok til å anmelde (eks. ny mus eller kabinett)

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...