webmann Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Mente å lese på ett eller annet forum at dette kan brukes under rasisme paragrafen, mulig jeg tar feil. men uansett. var innom ett kjøpesenter i Oslo i dag, kom over en liten krangel der en ansatt kalte en besøkende/kunde for "Din Feite faen" osv. mens 2 vektere var tilstede. Jeg tilbø meg å være vitne til hendelsen for man behandler ikke mennesker slik uansett størrelse eller farge/legning osv. Så jeg ble nyskjerrig på hva kan brukes her? Dag Lenke til kommentar
MrL Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ikke det at det var pent sagt, men tror ærlig talt ikke man kan bli straffet for å si noe sånt, sålenge det ikke har noe med hudfarge eller etnisk opprinnelse å gjøre. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Fra straffeloven: § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Tviler på om det er straffbart... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Fra straffeloven: § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Vel, man kan jo normalt føre sannhetsbevis for at en person er feit, da. Spørsmålet blir da om måten det ble fremsatt på er utilbørlig. Lenke til kommentar
webmann Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Takker for svar. Kun nyskjerrig. Hendelsen var ikke så pen syntes jeg. Var ikke snakk om noe tyveri eller bråk. Kom en annen gjest som også fortalte at dette er ikke føste gang. synd at det finnes så service innstilte/grinete mennesker der ute på sånne steder. Takker alle Dag Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Fra straffeloven: § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Vel, man kan jo normalt føre sannhetsbevis for at en person er feit, da. Spørsmålet blir da om måten det ble fremsatt på er utilbørlig. Krenker en annens ærefølelse? Det skal ikke mye til i mange tilfeller. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Det er ikke tilstrekkelig at ens personlige ærefølelse er blitt krenket, loven krever jo at krenkelsen er "rettsstridig." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå