Gå til innhold

Får ikke brukt harddisker som har stått i RAID0 separat

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjapt relevante specs;

1stk HighPoint RocketRAID 1720 2P SATA2 kontrollerkort

1stk Gigabyte GA-EP45-DS3L hovedkort med onboard SATA2 kontroller

2stk Western Digital WD10EACS 1TB SATA2

Jeg har altså 2x1TB disker som har stått stått i RAID0 på overnevnte kontrollerkort, nå vil jeg ha dem hver for seg som normale disker.

Jeg har slettet RAID0 arrayet via BIOS'en til kontrollerkortet.

Når de er koblet til SATA2 RAID kort så ser jeg dem fint i BIOS/WEB GUI til kortet men OS'et (win7) kan kun bruke de om jeg hiver på RAID0/1/JBOD.

Dvs win7 ser dem ikke hver for seg (via disk managment osv.)

Når jeg kobler de til onboard sata2 kontroller (testet i samtlige 6 uttak) klarer ikke BIOS detektere de i det hele tatt. Den merker det er noe der men klarer ikke vise hva. Selv med ALLE andre SATA enheter koblet fysisk vekk.

Forsøkt i både Legacy og Native IDE. Følgelig vil ikke win7 snakke med dem heller.

Min teori er at det ligger noe RAID grums igjen på diskene, noe som jeg egentlig kan bekrefte ved at RAID kontroller BIOS og software viser diskene som "Initalized". Spørsmålet er bare hvordan i pokker skal jeg få slettet dette? Er ingenting i hverken BIOS eller WEB GUI til RAID kontrolleren som lar meg gjøre noe med selve diskene. Kun tukling med RAID arrays osv.

1stk boot disk WD 160gb fungerer forøvrig utmerket på samme onboard SATA2 kontroller.

Håper noen smarte sjeler der ute kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du laste ned UBCD

Deretter går du til File System Tools > Partitions Tools > MBR Work > Reset MBR

Hvis det ikke funker kan du ta en runde med Kill Disk som du finner i UBCD.

Edit : Alt blir borte på disken ved å bruke UBCD.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar,

johome: jeg var inne på tanken med UBCD. Men jeg ser ikke helt at de verktøyene skal kunne kommunisere med diskene når ikke onboard BIOS klarer detektere dem? Og skyt meg om jeg tar feil men tviler på UBCD har HighPoint RAID drivere?

Hårek: Initialize disk er etter min viten for å klargjøre diskene for RAID array, og det er vel egentlig der problemet ligger. Jeg trenger å få nuket den biten. De er allerede tydelig "Initialized".

Uansett, mens jeg venter på andre forslag tukler jeg litt med UBCD og kommer tilbake om litt :)

EDIT:

LØST! - Bootet opp med UBCD, startet opp Parted Magik (Linux distro), gikk inn i partition manager, opprettet msdos partition table og opprettet NTFS partisjon.

bootet, bios (onboard sata2 kontroller) klarte fortsatt ikke kjenne igjen disken, startet parted magik igjen, sjekket at ting fortsatt var på stell. bootet på nytt og voila bios kjente umiddelbart igjen disken, windows7 også.

ALT PÅ STELL.

Takker og bukker så mye!

Endret av phatdpc
Lenke til kommentar

Falsk alarm, problemet er ikke løst og kan ikke løses.

WD10EACS diskene er bare sånn ser det ut til, ref http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=22-136-151

Ubrukelige disker, fungerer på -EN- SATA2 kontroller jeg har i hus (testet på 4-5 pc'er).

Og ikke for å være uforskammet men MBR (Master Boot Record) har ingenting med hvorvidt BIOS detekterer diskene eller ikke. MBR er for partisjons tabellen og bootloadere som GRUB, LILO, NTLDR osv.

Heldigvis har jeg fortsatt garanti på dem, går rett i retur også begynner diskusjonen om hvorvidt jeg får noen andre disker fra selger. WD10EARS f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...