Gå til innhold

Vurdering av Intel og AMD oppsett

17 stemmer

1. 1. Hvilket opsett?

• Intel i5
      3
    • AMD X4
      4
    • AMD X6
      10

Anbefalte innlegg

To skjermkort er per dags dato tull. Det finnes jo knapt spel som får mitt gamle 8800Gts til å knele. Ein 5870 bør halde supert i ein god stund til.

Skal du ha 1 skjermkort så er alt av PSU over 400w tull.

CPUane du har valgt er dyrare enn ein Athlon 2 3x + HK. Forskjellen i spel er ikkje merkbar.

Ekstra kjøleribbe trengs heller ikkje om ein ikkje skal overklokke. Standardkjøling som følgjer med er bra nok.

Tenk heller fornuftig, spar penger til framtida heller.

PS I fjor kjøpte eg ein gaming-PC for min bror sine konfirmasjonspenger for 3500kr totalt, microatx med athlon2 og radeon 4850. Han kjører dei fleste spel "nesten" like bra som sine kompiser som samtidig brukte 10000kr på sin pc. Forskjellen er at dei andre brukte 6000 kr ekstra på toppmodeller som bare var 15% raskare.

Din teori om 8800GTS er helt på jordet. Jeg har det kortet selv. Med 320MB riktignok. Og spill som GTAIV og Oblivion går langt fra glatt... Greit nok det kjører call og duty og counter strike som en drøm men det stopper fort der. Spill som ikke er like enkle krever mye mer. Mange spill er også dårlig kodet og dataen kommer derfor fort til kort. Hvis alt spilles med lav oppløsning og lite AA går det nok greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nexusen var like billig som de 750w fra corsair, så er det ikke da bedre å la en 1000W kjøre på lavere en den klarer, så den varer lenger( Den tar jo ikke mer strøm enn den må?

Det er riktig, den "tar" ikke mer strøm enn den må, men når du kjører idle på la oss si 150W, brenner den mer enn 30W intern og du trekker minst 180W fra veggen. En HX750 nøyer seg med å svi av 16W internt og 166W fra veggen. Forskjellen i W, vil øke hele veien til 750W+.

Nexus er også som du sier like billig, men over tid vil HX750 spare deg for penger. Den kommer dessuten med 7 års garanti. Da har de fleste PSU'er forlengst gått av med pensjon.

Har selv en HX850, som forsyner en Q6700, 2 stk GTX260, 2 HDD og ditto CD-drev. Lett overklokket med CPU og GPU'er på maks load, trekker det ca 400W fra veggen. PSU'en leverer da 360-370W og burde ideelt vært på 750W. Husker ikke tallene på idle, men det er godt under 200W, kanskje under 150W også.

Lenke til kommentar

Det er nesten ingen forskjell mellom x8 og x16... Eneste som trenger 16x er 5970 i CF, men da har man alt brukt 10k på GPU så da har man sikkert resten inne også..

Ellers viser også mange tester at bare rundt 5-10% faktisk ser forskjell om AA er på eller ikke. Så jeg er ingen som vil anbefale noe uber grafikk. Selv kjører jeg en laptop med nvidia 9600m GT som tilsvarer 9500GT. Kjører alle spill helt fint! dog makser oppløsninga på skjermen på 1280x800, men jeg kan enda kjøre det meste på medium. Denne maskina har nå holdt i 2 år.

Selv ville jeg aldri ha brukt over 1500 på CPU, 1500 på GPU og etter det maks 1000kr på hver de andre komponentene..

Eneste jeg kunne tenke meg å legge mer penger i er et skikkelig kabinett, men det vil si rundt 1000kr :p

Lenke til kommentar

Din teori om 8800GTS er helt på jordet. Jeg har det kortet selv. Med 320MB riktignok. Og spill som GTAIV og Oblivion går langt fra glatt... Greit nok det kjører call og duty og counter strike som en drøm men det stopper fort der. Spill som ikke er like enkle krever mye mer. Mange spill er også dårlig kodet og dataen kommer derfor fort til kort. Hvis alt spilles med lav oppløsning og lite AA går det nok greit.

Nå har eg ikkje prøvd GTA4, men både Oblivion og Fallout3(som har basert på Oblivion motoren) går veldig bra hos meg. Nå er det ikkje sånn eg anbefaler å plukke opp eit 8800 gts på bruktmarkedet for 100 kr, men det er lite poeng i å bruke meir enn 1000kr på eit skjermkort idag.

Lenke til kommentar

Høyeste jeg hedde giddet å legge penger i en HD5850, som burde egentli koste ca 1500kr nå, men siden Nvidia var så trege så har ikke nedgangen begynt før nå. Så det beste du kan dra for 1500kr i dag er nok 5770, eller kanskje 5830 om de har begynt å gå ned da..

Lenke til kommentar

Det er nesten ingen forskjell mellom x8 og x16... Eneste som trenger 16x er 5970 i CF, men da har man alt brukt 10k på GPU så da har man sikkert resten inne også..

Ellers viser også mange tester at bare rundt 5-10% faktisk ser forskjell om AA er på eller ikke. Så jeg er ingen som vil anbefale noe uber grafikk. Selv kjører jeg en laptop med nvidia 9600m GT som tilsvarer 9500GT. Kjører alle spill helt fint! dog makser oppløsninga på skjermen på 1280x800, men jeg kan enda kjøre det meste på medium. Denne maskina har nå holdt i 2 år.

Selv ville jeg aldri ha brukt over 1500 på CPU, 1500 på GPU og etter det maks 1000kr på hver de andre komponentene..

Eneste jeg kunne tenke meg å legge mer penger i er et skikkelig kabinett, men det vil si rundt 1000kr :p

Liten eller stor forskjell på AA, 1280x800 er en tragisk lav oppløsning. Etter min mening burde oppløsningen ligge rundt 1600x900. Helst høyere. Ved høyere oppløsninger vil GPUen slite mer. Det er selvfølgelig individuelle krav til grafikken.

Så har du jo DX11 som setter enda større krav til GPU. Spesielt Tessellation.

For at dette skal gå smooth må du ha litt kraft...

Et 5850 kort er ikke et dumt valg. Både billig å bra. Sett det selv i action i spill som GTAIV og Oblivion. Der går det veldig smooth, men ved ganske lave oppløsninger som 1280x1024. Mye høyere oppløsninger og kortet vil slite mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...