Gå til innhold

Vurdering av Intel og AMD oppsett

17 stemmer

1. 1. Hvilket opsett?

• Intel i5
      3
    • AMD X4
      4
    • AMD X6
      10

Anbefalte innlegg

Nå håper jeg virkelig at jeg snart er i mål med pcen.

Det er 1,5 mnd til konfirmasjonen.. og jeg har forberedt meg lenge til å bygge:P

Jeg valgte et micro-ATX kabinett siden jeg skal frakte det mellom Mamma og Pappa hver andre uke, men siden kortene har du dual x16 mode så virker de gode!

Har laget Intel(i5) oppsettet: https://prisguiden.no/profil/lister/116480

Dette koster 11041

Og AMD oppsett: https://prisguiden.no/profil/lister/115706

X4 koster: 10655

X6 koster: 10957

Jeg spiller BFBC2 og WoW (muligens nyere framtidige spill også)

Ikke noe redigering

Er det bedre å heller kjøpe et 5750/5770 nå og heller kjøpe Radeon 6 serien når den kommer?

Samme med AMD, og heller kjøpe en billige phenom x2 nå og vente til dems nye kommer?

Gleder meg til kommentarer på oppsettet! Og er veldig takknemlig for all god hjelp jeg har fått på forumet!

Endret av Fullstendig Tilfeldig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i5 750 gir minst 10-30 mer fps enn X6 1055T i diverse spill. De begge er også like lett å overklokke, men i5 gir igjen best resultat.

Uansett er 1156 socketen død og AMD kommer nok med en ny CPU i 2011 som kan brukes på AM3 sockete (da kan du kjøpe ny CPU senere). I tillegg har jo 1066T seks kjerner som også greit med tanke på fremtidge spill.

Du kan enten gå for AMD å ha litt mindre FPS men gode oppgraderings muligheter senere, eller du kan går for i5 som er en bedre prossesor.

Du får selv velge hva som passer best for deg.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

1156 død? Forklar!

Ja AMD gir litt mmindre FPS, men det er GPU som har mest å si her, så lenge CPU er kraftig nok til å drive GPU, noe alle oppsettene dine har.

Min feil ;) socketen kommer til å vare like lenge som 1366 og AM3. Det jeg mente å si, men ikke fikk skrevet er at intel har både 1156 og 1366 som begrenser hvilken CPU du kan få ved senere oppgradering. I forhold til AMD som bare kjører med AM3 atm.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

i5 750 er litt bedre til gaming enn X6 1050T. 1050T + AM3 har mye bedre potensial fremover og i fremtidige spill som kommer til å støtte multithreading, altså flere kjerner.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Ser at du har valgt en 1000W PSU. Med mindre du skal ha 2 versting-skjermkort, er det bare tull - av to grunner.

1. Oppsettet ditt trekker neppe 200W idle. PSU'en har standard 80plus - dvs. at den er minst 80% effektiv fra 200-1000W. Under 200W faller effektiviteten raskt, mens den har en topp rundt 500W - et trekk PC'en aldri vil nå uten et skjermkort til. Velger du derimot en PSU på 600-750W, som er minst 80plus, vil du svi av mindre effekt i PSU'en.

2. Boksen din skal være slepbar. Ved å gå ned på effekten, vil du også redusere vekten.

Lenke til kommentar

Ser at du har valgt en 1000W PSU. Med mindre du skal ha 2 versting-skjermkort, er det bare tull - av to grunner.

1. Oppsettet ditt trekker neppe 200W idle. PSU'en har standard 80plus - dvs. at den er minst 80% effektiv fra 200-1000W. Under 200W faller effektiviteten raskt, mens den har en topp rundt 500W - et trekk PC'en aldri vil nå uten et skjermkort til. Velger du derimot en PSU på 600-750W, som er minst 80plus, vil du svi av mindre effekt i PSU'en.

2. Boksen din skal være slepbar. Ved å gå ned på effekten, vil du også redusere vekten.

Godt poeng har denne selv og er meget fornøyd. Så på hovedkortet ditt, dette støtter bare crossfire med 2x8 PCI-E, ikke 2x16 som er optimalt.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøpe stor PSU nå, er at da kan han spare det neste gang. PSU blir ikke akkurat så mye billigere med årene heller. Det er også lite trolig at det kommer veldig nytenkende teknologi på området. Det unødvendige strømforbruket en dårlig PSU har, tjener du sikkert inn i løpet av 2-4 år. Hvis PCen skal brukes mye...

Vekt er jo også et poeng. Men hvor stor forskjell?

Lenke til kommentar

To skjermkort er per dags dato tull. Det finnes jo knapt spel som får mitt gamle 8800Gts til å knele. Ein 5870 bør halde supert i ein god stund til.

Skal du ha 1 skjermkort så er alt av PSU over 400w tull.

CPUane du har valgt er dyrare enn ein Athlon 2 3x + HK. Forskjellen i spel er ikkje merkbar.

Ekstra kjøleribbe trengs heller ikkje om ein ikkje skal overklokke. Standardkjøling som følgjer med er bra nok.

Tenk heller fornuftig, spar penger til framtida heller.

PS I fjor kjøpte eg ein gaming-PC for min bror sine konfirmasjonspenger for 3500kr totalt, microatx med athlon2 og radeon 4850. Han kjører dei fleste spel "nesten" like bra som sine kompiser som samtidig brukte 10000kr på sin pc. Forskjellen er at dei andre brukte 6000 kr ekstra på toppmodeller som bare var 15% raskare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...