Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide

Goodall

Anbefalte innlegg

Ja, kan se ut som vi er i samme båt der. Kan ikke engang se på en .mkv fil i MPC uten å få artifacts nå. Også BSOD'er med jevne mellomrom.

Eneste er at 2x6970 + blokker kommer på sånn 7k+, men men... Koster å være kar.

Du kan jo utsette blokkene litt da, er jo 2x 6970 som er viktigst! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD5970 hadde opplagte designsvakheter som er rettet opp i HD6990:

De mest opplagte er:

- veldig dårlig kjøling av VRMs, som ble "kjølt" etter GPUene.

- bakmontert vifte som gjorde den ene GPUen mye varmere enn den andre

- generelt dårlig kjøler som gikk over hele kortet

På HD6990 har hver GPU sin egen vapor kjøler med separat krets. Viften er montert i midten som fordeler kjølingen jevnt over hver GPU men det viktigste er at VRMene nå kjøles før GPUene.

Å ta mange beslutninger om HD6990 på bakgrunn av HD5970 blir i mine øyne feil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, kan se ut som vi er i samme båt der. Kan ikke engang se på en .mkv fil i MPC uten å få artifacts nå. Også BSOD'er med jevne mellomrom.

hvis det er artifacts ved org klokk tyder vel det på et ustabilt kort, ville prøvd å returnert det ;)

Lenke til kommentar

OC3D har også ett sigel 6990 video review ute.:)

Herlig hvordan fyren kjører en metro bench, og i det benchen hakker ved diskaktivitet, som de fleste 3D bencher gjør teit som det er, så sier han at "microstuttering is pretty bad".... Ikke alle synes å ha evnen til å forstå dette ser det ut til, skikkelig tulling som rører så mye at det er verdiløst hele greia.......

Single card reviewen hans bruker han ufattelige 15min på slutten til å klage over kjølinga. Jeg er enig med han at kjølinga kunne vært bedre, men det som er så morsomt er at han ikke bruker de 15 minuttene på annet enn å si nøyaktig det samme hvert 10 sec.:p Jeg ble ganske fortumlet av å se på det mot slutten, men fikk hvert fall sett noe gameplay med beistet! :)

Lenke til kommentar

HD5970 hadde opplagte designsvakheter som er rettet opp i HD6990:

De mest opplagte er:

- veldig dårlig kjøling av VRMs, som ble "kjølt" etter GPUene.

- bakmontert vifte som gjorde den ene GPUen mye varmere enn den andre

- generelt dårlig kjøler som gikk over hele kortet

På HD6990 har hver GPU sin egen vapor kjøler med separat krets. Viften er montert i midten som fordeler kjølingen jevnt over hver GPU men det viktigste er at VRMene nå kjøles før GPUene.

Å ta mange beslutninger om HD6990 på bakgrunn av HD5970 blir i mine øyne feil.

Er klar over dette, men føler fortsatt at en crossfire løsning med 2 individuelle kort vil gi et mer stabilt resultat. Er også avhengig av kort ganske fort, og det finnes nok ingen vannblokker til 6990 på en stund enda.

Ved å kjøpe 2 single kort vil jeg også komme lettere ut om det blir noe feil, da jeg kommer til å bryte garantien på samtlige kort. Hadde jeg feks hatt 5870x2 nå, hadde jeg (mest sannsynlig) kun trengt å kjøpe et nytt kort om noe hadde krasjet.

hvis det er artifacts ved org klokk tyder vel det på et ustabilt kort, ville prøvd å returnert det ;)

Hadde returnert det for mange mnd. siden, hadde det ikke vært for at jeg har byttet kjøler. Funker heller dårlig med RMA på modifisert kort.

Lenke til kommentar

Habitats:

Helt enig med deg der :) Fordeler og ulemper med begge løsninger og selv ville jeg helt klart ventet på en DCII utgave om jeg skulle luftkjøle HD6990.

Litt synd at det ikke er bedre samarbeid mellom amd/nvidia som gjør at det er gode aftermarket kjølere på lager allerede når kortene lanseres. Ser helt klart et behov for forbedring og markedsføringsmuligheter her fremfor å måtte vente i lange baner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samarbeidet kunne definitivt vært bedre ja. Er mye rart disse GPU-produsentene skal finne på. Feks hele physx-politikken til nVidia gjør at jeg mister lysten til å handle noe fra dem.

Anyway. Drev å skulle handle meg 2xHIS 6970 da jeg kom over PowerColor 6970 LCS.

Sistnevnte koster en del ekstra, og er ikke nøyaktig den blokken jeg har lyst på, men til gjengjeld slipper jeg å ryke på garantien ved bytte av kjøler. Så nå sitter jeg litt på gjerdet ang. dette.

Etter å ha regnet litt på det kommer jeg rundt 400,- billigere ut totalt ved å kjøpe blokker og sette på selv, men som sagt, da mister jeg garantien.

Er vel bare XFX som tillater folk å bytte kjøler, og så vidt jeg vet gjelder denne garantien kun for Nord-Amerika. XFX-kortene koster jo også en del mer, så vet ikke om det er verdt det uansett.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vett ikke hva muligheter man har, men er det ikke mulig å bare bytte kjøleren, og skulle det skje noe, så bytter enn tilbake før en leverer inn kortet?

Lenke til kommentar

Ikke med xfx-kort, om man bor i Nord-Amerika. Men du har nok rett. Får bestille HIS-kortene da.

Er heller ikke bare bare å flytte tilbake kjøleren. Er sånne warranty klistremerker/guffe dem putter i skruehullene osv, som gjør at de lett finner ut som folk har kødda med kortene.

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hvor mye du har planer om å overklokke systemet, men har testet 2stk 4870x2 pluss en overklokket c2q med en Toughpower 850(endte selv opp med Toughpower 1200w etterhvert siden jeg fikk en god pris på den og ikke fordi den ikke leverte godt nok)

Så vil nesten tro du klarer deg... Er overvolt beskyttelse på den så du herper hvertfall ingenting om den skulle faile :)

Lenke til kommentar

Har eventuelt en litt eldre toughpower variant som er 1200w i serveren. Mulig jeg kan switche om, da de bruker de samme modulære kablene. Men da stryker vel kanskje serveren med.

Er det ikke slik at PSU'er blir dårligere med tiden? Absolutt ingen anelse ang. hvor mye min gir. Jeg vet bare at den begynner å bråke som faen når jeg klokker opp 5970'en min.

Lenke til kommentar

Men de grafene der er nok målt utfra veggen så du må trekke fra 15-20%isj... Toughpower har vel rundt 85% effektivitetsgrad så da kan jo du trekke av en 15-20% på det forbruket...

Correct me if i'm wrong...

EDIT: Men helt vanlig at toughpower støyer en god del når den blir belastet...

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

HD6970~200w, HD5870~188w.....

Klokker du HD5970 til 850/1200 som er HD5870 klokks, så ligger du knapt 30w under 2xHD6970@default klokks...

850w holder sålenge du har et normalt oppsett ellers, værre er det ikke.... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Alright. Vel, sjekket med serveren og tror den klarer seg bra nok med 850w, så skal prøve å bytte over å få 1200w i gaming PC-en.

Kanskje jeg slipper all støyen også. Ble forøvrig livredd når jeg hørte den støyen første gang. I frykt for at noe skulle eksplodere skrudde jeg faktisk av maskinen en times tid... Godt å høre at det er "normalt".

edit: Vel, har ikke jo akkurat et normalt oppsett ellers. Har en griseklokka i7, samt vannkjølig og all mulig annen herk i kabinettet. 4 SATA enheter ++.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...