Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

Muligens men da også dårligere ytelse enn om man går andre veien og tilpasser 6970 bios til 6950. Det spekuleres i at denne modmetoden for 6950 ikke er en fullverdig opplåsing. Andre ting er at enhets ID og andre viktige verdier ikke endres som kan gi ymse utslag man ikke har oversikt over ennå. I tillegg ønsker mange av de som klokker å få den høyere volten både på minnet og gpu som 6970 biosen gir.

 

Samt en del annet, men forløpig er det mye spekulasjoner og "optimalt" blir helt etter hvilke egenskaper du ønsker å låse opp.

Samt minnetimings som blir forandret med 6970-biosen. Men 6950 benytter andre (billigere) minnebrikker som i flere tilfeller har ført til artifakter om ikke minnehastigheten blir satt ned under 6970-spec (<1375 mhz).

 

@Cursio

 

Det er som theo sier at det muligens skaper konflikter med id osv slik fremgangsmåten er nå med det scriptet og unlock bios. Jeg kan ikke se enda at man har fått avklart dette med evt timing forskjeller på 6950/70. Hadde jo vært kjekt å vite.

Ut ifra feks dette innlegget i techpowerup-tråden er minnebrikkene på 6950 speccet til 1250 mhz, minnebrikkene på 6970 er speccet til 1500 mhz.

Det går jo vanligvis fint å overklokke minne en del over spec om man beholder samme timings eller setter litt senere timings.

 

Med 6970-biosen setter man altså etter det jeg har lest raskere timings pluss at man overklokker minnebrikkene 10% over spec. Da vil jeg tro at man er helt på kanten eller over brikkenes grense (avhengig av hvor mye raskere timingene er), som igjen fører til at artifakter begynner å vise seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg/vi har vel nevnt dette om forskjell på minnebrikker en god del ganger nå :) Anandtech eller en av de andre ga en grundig gjennomgang på det rett etter NDA ble opphevet.

Så slik sett er jeg absolutt klar over forskjellene på minnet ja.

 

Ellers er det ingen, på tross av langvarig mistanke, som ennå kan bekrefte at timings avviker på de to minnebrikkene.

Det man vet er at forskjellen ligger i spec for spenning og hastighet, 1.5v/5GHz og 1.6v/6GHz, men dette har vært kjent rimelig lenge nå.

Spenning og frekvens kan være alt som skiller dem og det spekuleres i at det kun går på kvalitetssortering av samme minnebrikker som man praktiserer ellers i minnemarkedet.

 

Selv om produsentens produktnr også avviker pga. spesifikasjonen.

Hvorvidt det faktisk også er avvik i minnetimings er kun spekulasjoner per dags dato.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Greit program: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=252301

 

RadeonPro is a new tool to automate the 3D settings (AA/AF/Vsync/Catalyst AI/etc.) based on game being started, I think it's very annoying dealing with CCC profiles and shortcuts, not to mention that settings won't be restored after the game is ended.

 

The idea is pretty straightforward: You configure all 3D settings (AA/AF/Catalyst AI/etc.) and save all those settings as a profile for a particular game, when the corresponding game is started the profile is automatically loaded. As soon the games finishes the previous settings are restored.

 

 

Her er changeloggen: http://www.radeonpro.info/en-US/Changelog.aspx

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Først Sapphire på tilbud, og nå HIS. Vedder på at vi får en ny produsent på tilbud om ikke lenge?

 

Kan dette være årsaken?

Gabriel Rouchon, CEO of water-cooling experts Swiftech, has revealed that AMD is planning to release a revised PCB for the Cayman cards HD 6950 and HD 6970. Following a delay of 3 weeks, AMD rushed "initial release" products to the market, with a "revision" coming shortly. The changes are hinted to be related to VRM and power components, being major enough to warrant a redesign for Swiftech's waterblock.

 

Interestingly, it is suggested that the TI DrMOS shortage we reported in November might have forced AMD to opt for Volterra DrMOS. Rumours suggest that AMD will revert back to the TI DrMOS for the "revision" PCB.

http://vr-zone.com/c...970-/10569.html

 

Greit at man får mye grafikk for pengene, men kan bare glemme å få heldekkende vannblokker på disse - Swiftech avventer nytt design.

Lenke til kommentar

Samme VRM på både 6970 og 6950, så dersom dette er riktig vil AMD endre design på en slik måte at Swittech har besluttet å vente med å lage blokker/kjøleribber til nye kort kommer på markedet.

 

Kjenner ikke godt nok til de ulike strømtilførselskomponentene til å mene om noen er bedre eller dårligere, men tyder jo på at AMD har et problem når de velger å redesigne?

Lenke til kommentar

EK er jo ute med heldekkende blokk så :yes:

Aqua også, Koolanze også.

 

Swiftech sin er vel og merke hele kortet. fra start til slutt.

Så at de avventer forstår jeg godt siden de også forøvrig jobber med nytt konsept som er og oppgradere full-cover blokker osv.

 

 

Er vel ikke problemer med kortet:

it is suggested that the TI DrMOS shortage we reported in November might have forced AMD to opt for Volterra DrMOS. Rumours suggest that AMD will revert back to the TI DrMOS for the "revision" PCB.

 

Så er ganske lett og konkludere med at de VILLE ha ut kortene før jul og valgte Volterra DrMOS siden de ikke hadde nok av TI DrMOS.

 

Man kan faktisk dra det andre veien også at Volterra ( mener og ha sett det en plass...De måtte bruke dyrere komponenter enn det planen var) er dyrere enn Ti og dermed faktisk få ned prisen med den nye revisjonen.

 

Klokking er ikke direkte dårlig på 6970 vil jeg påstå, så der kan ikke nye VRM gjøre så veldig mye tror jeg.

 

Edit: Jeg stresser når jeg skriver så jeg glemmer og ta med visse ting.

 

Her er Koolanze sin blokk som er ute nå:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=264284

 

OG her er tråden om det med nye VRM:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=264374&highlight=6970+waterblock

 

Kent: Den ene grunnen til at de endrer pcben er konflikten mellom ene strømpluggen og en VRM eller annen sak så på de 6970 vi har så har de kuttet av ene kanten.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Takk for linken Amanita Muscaria (gml. Fluesopp?), den hadde sneket seg under "radaren".

 

@Dr. Satan - dett er bare spekulasjoner. Kan godt være at de at første komponentene er bedre enn de som AMD har tenkt å skifte til..

 

Har mekket VRM kjøling siden 800XT dagene, så er faktisk litt fristet til å hoppe på tilbudet hos Komplett.

 

2900PRO getthomod (gml P3 kjøler & diverse skruer og ting fra Danger Den):

post-20353-0-04846800-1294086869_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det jeg har forstått er at de er litt bedre, men prisen er også høyere.

Men for 6970 sin del så har det med plassen mellom ene strøm-kontakten og ene VRM\ et eller annet såpass trangt at de måtte fjerne ene hjørnet på kontakten, det er den ene grunnen.

Men jeg er ganske sikker på at dette kommer ikke til og utgjøre på klokking osv. Er en god del som har klart 950\1000 på kjernen og 1450\1500 på minnet uten og øke volten. Og volt-økning kommer til slutt:) Asus har det tross alt forran på esken sin at man kan det så er bare spørsmål om når det kommer til og fungere sikkelig.

 

MEN hele poenget mitt er at det er ingen grunn til og vente med kjøpt av 69xx-serien, de fungerer gull..fine og stabile.

Ihvertfall hos meg og de andre jeg kjenner med det.

 

Vargtass: Er Fluesoppen ja :thumbup:

Er derfor vi prater sammen på forumet her..for og prøve og få et hele bildet av hvorfor osv.:)

 

 

Likte det du har gjort med kortet ditt...liker slike mods som det:D

Skal sette på flere små heats. på forskjellige plasser på 4-way siden de har en tedens til og bli varme...som ikke gjør noe egentlig.

Men kanskje litt mer klokking :whistle:

 

Satan: At de er gode er det lite tvil om Volterra er meget kjent og mange bruker det.

Personlig så tror jeg det er snakk om pris og litt rettinger som foreks. det med det ene strømuttaket på 6970 som er nært en komponent som gjorde at de måtte kutte av hjørnene.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Som jeg linket til på forrige side.

Vil man ha muligheten til å unlocke 6950 bør man handle nå.

AMD Revising Radeon HD 6900 Series PCB

AMD is planning a revised Radeon HD 6900 series reference-design PCB. It is reported that the delays which short-supply of TI-made driver-MOSFETs caused have been tided over with, giving AMD the opportunity to redesign the PCB to make use of the more cost-effective yet high-performance VRM circuitry. AMD is reported to have used expensive Volterra-made digital PWM chippery in a last-ditch effort to release the Radeon HD 6900 series in time for the X'mas shopping season, after TI-made VRM components couldn't make it to foundry-partners in time (which caused the launch delay in November, 2010). The redesigned PCB with its new TI-made driver-MOSFETs (DrMOS) could also present an opportunity for AMD to patch the Radeon HD 6950, making stream processor unlocking using BIOS flash impossible, notes the source. This development surfaced after water-cooling major Swiftech announced that it delayed the launch of its Radeon HD 6900 series full-coverage water block because AMD is revising its PCB design.

http://www.techpowerup.com/137448/AMD-Revising-Radeon-HD-6900-Series-PCB.html

...

Jeg tror ikke man får bedre klokkegenskaper på den revisjonen som kommer nå, heller motsatt. Samt at man jo mest sannsynlig mister muligheten til shader-unlock. Jeg tipper at prisen for produksjon av neste revisjon blir noe rimeligere, om det har noe særlig å si for sluttbruker gjenstår å se så fort de kommer.

 

Vi vet ingenting før det er testet :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg/vi har vel nevnt dette om forskjell på minnebrikker en god del ganger nå :) Anandtech eller en av de andre ga en grundig gjennomgang på det rett etter NDA ble opphevet.

Så slik sett er jeg absolutt klar over forskjellene på minnet ja.

Enig med deg her. Vi får se hva som skjer, hvor stabile 6950-kortene viser seg å være i lengden med disse klokkefrekvensene :)

 

Fikk mitt Powercolor HD 6950 fra mpx i dag. Avinstallerte gamle drivere, kjørte driver sweeper i sikkerhetsmodus og la inn catalyst 10.12a.

Hadde da problemer med at CCC ikke ville åpne seg, fant ut at dette kunne løses ved å slette alle instanser med token "90ba9c70f846762e" (som er ATI sin token) i C:\Windows\assembly-mappen for så å reinstallere CCC. Problemene henger sammen med dll-er som allerede finnes som er korrupte men allikevel ikke overskrives når programmet installeres. Når man sletter disse instansene tvinger man installasjonsprogrammet til å legge inn dll-filene uansett.

 

La inn den shader-unlockede Sapphire 6950-biosen og fikk 1536 shaders :) Forsøkte å overklokke i CCC, men sliderene gikk ikke lenger enn til 840/1325mhz.

La derfor istedenfor inn den shader-unlockede Asus 6950-biosen. Grafikkortet ble med denne biosen gjenkjent av Asus Smartdoctor. Kunne allikevel heller ikke her presse klokkefrekvensene lenger enn 840/1325mhz.

Gikk så til Smartdoctor settings og haket av for "Overclocking range enhancement". Kortet kan nå klokkes til 1620/2500 (effektivt 10000) mhz om jeg skulle fått behov for det (Ikke prøv!!!)

 

Satte klokkefrekvensene opp til 6970-klokk (880/1375mhz). Selv om min prosessor (Core 2 duo E8400 @ 3,7Ghz) er mange hakk dårligere enn den de bruker i Hardware.no sin test (Core i7 920) fikk jeg 19724 poeng mot de 19410 Hardware.no fikk med et stock 6970-kort på 3Dmark Vantage grafikktesten! Jeg er veldig fornøyd med hvordan opplåsningen vises igjen i ytelsen! :)

La ved 3D-mark Vantage score og screenshot fra gpu-z:

 

post-23390-0-35494700-1294094583_thumb.png

Endret av Cursio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...