Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide

Goodall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja, yter vel bra da?

Vi får se... Det er nok mange, spesielt her som har hatt alt for høye forventninger til 6900-serie kortene.

Som jeg har sagt før så tipper jeg ut i fra hva jeg vet av tweeks og endringer på arkitekturen at 6970 kommer til å ende opp ca. midt i mellom GTX 570 og GTX 580.

Lenke til kommentar

AMD Radeon HD 6970 allerede er på markedet - først benchmarks i Forum

Selv om lanseringen av Radeon HD 6900-serien 15. Desember er allerede forventet, og alle detaljer ble gjort kjent, synes selv å ha nådd første kortet på markedet. En datamaskin forhandler i Bochum i dag solgt tre AMD Radeon HD 6970 fra PowerColor. En bruker av forumet har kjøpt en av de kortene og nå Første bilder Lagt til. Selv innledende benchmarks har allerede blitt opprettet. Selvfølgelig mangler jeg grunnlag for sammenligning. I et system bestående av en AMD Athlon 4,2 GHz X6 1055T nådd AMD Radeon HD 6970 4939 poeng i Performance forhåndsinnstilte. I Extreme forhåndsinnstilte, kommer systemet til 1776 poeng.

Litt bilder, bench og annet snacks :cool:

edit: oversatt med google ;)

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Om CaymanXT er kun 15% bedre enn HD5870 så skuffer det. Men strengt tatt er det vel ikke særlig større ytelseshopp man har fått i tidligere lanseringer heller.

Men venter spent på andre reviews med oppdaterte drivere etc. før jeg tar noen beslutninger. HD6990 er uansett ikke aktuelt for meg, skal jeg kjøre dual så er det 2 kort.

6870 og 6850 kortene havnet akkurat der jeg forventet i ytelse men overasket med veldig gode egenskaper og pris ift. ytelse. Jeg vurderer fortsatt 6870/50 til et SFF HTPC (allround) prosjekt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tok 3DMark 11 testen med AMD X6 @ 4,2GHz + R5870 og fikk P4248 3DMarks

Ganske nøyaktig 15% bedre med R6970

Det er vel hva man kan vente seg av denne (forhåpentligvis siste) oppdateringen av R600-arkitekturen.

På "Cayman" så har AMD redesignet selve "shader kjernen" av brikken. 6970 har 1536 ALU'er. Det er 24 SIMD enheter på brikken. En SIMD-enhet har 16 SIMD prosessorer, og en SIMD prosessor inneholder 4 ALU'er (VLIW 4).

Til sammenligning så har HD 5870 20 SIMD enheter med 16 SIMD prosessorer per enhet, og en SIMD prosessor inneholder 5 ALU'er (VLIW 5).

Nvidia sin ALU arkitektur er helt annerledes. En GF110 brikke har 16 multiprosessorer, og hver multiprosessor har 32 ALU'er.

En av grunnene til at AMD nå har endret selve "shader kjernen" er at de har lenge slitt med en god utnyttelsesgrad av ALU'ene. Hvis ikke arbeidslasten din passer godt til arkitekturen så skalerer det dårlig. Den teoretiske regnekraften på HD 5870 er nesten det dobbelte av GTX 580, i praksis så historien en helt annen.

Det AMD ikke har gjort med "Cayman" som Nvidia gjorde når de gikk fra GT200 til GF100 (Fermi) er å endre "front end" på grafikkbrikken. For AMD sin del har "front end" hatt den samme grunnleggende arkitekturen siden R600 (HD 2900XT), og jeg tipper at det kommer en fullstendig redesign på neste generasjon (Southern Islands, 28nm) neste høst. "Cayman" har fått noen oppdateringen på "front end". De har nå to "setup engines" (GF110 har fire), grunnen til at vi ser to og ikke flere er nok primært synkroniseringsutfordringene dette vil medføre.

Disse oppdateringene gjør at "Cayman" ender på rundt 2,6 milliarder transistorer sammenlignet med GF110 som har i underkant av 3,1 milliarder transistorer.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe å tippe, det har ligget i kortene lenge at Cayman var den siste spinoff med dette designet og ville låne noen småting fra neste generasjon og at neste ville være en fullstendig redesign. Dette har man visst en god stund.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...