Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide

Goodall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Supert :) Selger de ikke kort 6970 produsert av MSI på komplett? slitter med å finne en butikk som selger det i hele tatt.. Nesten alle 6970 er utsolgt :S alt annet er bestilt.

De hadde inne for noen dager siden, jeg har en liten teori om at kortene kjøpes opp til bitcoin-mining. Uansett er dette trist for forbrukerne, men bra for AMD når de selger alle kortene de produserer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan noen fortelle hva bitcoins er?

Heldigvis slipper jeg å tenke på å kjøpe, da jeg har 6990 + 6970

Kort fortalt er det en virtuell myntenhet med flytende markedsverdi. Det er ingen navn involvert og verdien er forholdsvis stabil over kortere tidsperioder. Siden dette er så anonymt er det spekulert i at mye kriminell pengeoverføring foregår gjennom bitcoin. En stund virket det også som verdien per bitcoin kom til å stige og stige i det uendelige, men i dag har den sunket ned til 8 dollar fra en toppverdi på nesten 40 dollar en kort periode.

For å få tak i bitcoins kan man mine dem fra nettet ved å regne gjennom hasher og håpe på å finne en "bitblokk". Av en eller annen interessant grunn gjør dette at systemet er umulig å hacke for å vinne penger med mindre man har over halvparten av hashingpoweren på hele nettverket tilgjengelig for privat bruk. For å "balansere" mining og fremtidige oppgraderinger i hardware vil det kreves mer og mer kraft for hver blokk med bitcoins som mines. På mange måter blir det en del pyramidespilltrekk over dette, da skaperen og de første brukerne av bitcoin har solgt titusenvis av bitcoins til 10-15 dollar per stykk for å ha minet i kanskje en måned eller to. Da jeg oppdaget dette i mai kunne jeg få ca 0.5 bitcoins per dag på et 6950, i dag derimot kan du regne med å få det samme med tre 6970. Videre er AMDs HD 5000- og 6000-serie best til å mine, og er flere ganger raskere enn Nvidias kort, som igjen er flere ganger raskere enn flerkjernede CPUer.

For mer informasjon starter du på bitcoin.org

Uansett tjener du veldig lite på dette i dag og du må leve med ekstra støy, strømforbruk og redusert levetid. En fun fact er at Macbooker har blitt drept av å kjøre bitcoin siden det er så hardt.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at bitcoin mining har mer for seg enn bare å av og til finne en bitblock i evt. "rubbish hashes", det ville vært meningsløst å sløse så mye datakraft. I tillegg til pyramidetrekk ligner det på ting som FAH og jeg tviler sterkt på at dette kun går ut på å finne en bitblock her og der.

Det høres ut som om kraften brukes til "noe" hvor bitblock/bitcoin er belønningen, fremfor poeng i FAH. Deretter er bitcoin som forklart, en virtuell myntenhet, som man kan bruke til handel i stadig fler sammenhenger.

Bitcoin er gulroten/belønningen eller mandelen i grøten om du vil for eks. å delta i et cracking computergrid *synsing* uten å vite hva vi egentlig deltar i.

Som vi vet er GPUer i dag ekstremt effektive i å knekke avansert kryptering i "realtime" om man har nok av dem, og i mine øyne ser dette ut som en måte å lure mange inn i et slikt nettverk.

Skap en virtuell myntenhet, gi den en verdi for å betale deltakerne, gjerne en høy verdi for å få med mange i starten. Snart har du enorme masser som jobber døgnet rundt for en billig penge.

Jeg ville ikke satt en eneste maskin inn i bitcoin-mining, se heller på konstruktive og vennligsinnede prosjekter som FAH som også er helt åpne på hva datakraften din faktisk brukes til.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin mining og hele pakka har de regnet på borti statene, de TJENER faktisk penger på det ved å selge dem senere og da er strømmen tatt med i beregningen.

Dessverre har vanskelighetsgraden gått opp så det du får ut for det du putter inn har gått ned og folk har derved stoppet "miningen"

På Techsnap var det en som kjøpte seg ett 6950 skjermkort for Bitcoins han hadde minet i 2-3 uker så det å handle saker og ting går an.

Uansett, utenom miningen er bitcoin en valuta som er anonym også.

Lenke til kommentar

007CD:

Uansett har jeg vanskelig for å tro at all denne datakraften kun brukes til å cranke ut en bitcoin av og til.

Ser Arctic cooling har kommet med kjøler som passer rett på kortet ut av esken nå.

Trykk!

Fortsatt litt stiv pris synes jeg og veldig synd at kortet da vil ta 3 kortplasser, men kan være jeg bestiller meg 2-3 av dem :S Har mer lyst på en annen (Thermalright Shaman) men kortet vil da ta 4 kortplasser. Blir uansett ikke enkelt om man skal kjøre 2-3 kort i samme maskin + raidkontroller + lydkort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei

Tenker å kjøpe et 6970, men er usikker på hvilken produsent.. Jeg skal starte med et, men senere er planen å kjøpe et til. De må også støtte 3 skjermer (eller mer), også kanskje klokke de senere hvis det trengs. Så må ikke være for nærme slik at det blir for varmt, kanskje plass til en SLIK på begge hvis plass? Hovedkortet mitt er ASUS P8Z68-V PRO og har et Fractel Design Black Pearl Kabinett. Hvilken produsent burde jeg handle i fra da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...