atwater Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei. Fikk for noen dager siden svar at jeg har kommet inn på IKT-Servicefag, men det jeg er mest nysjerrig på er hva er det man holder på med på denne linjen. Jeg skjønner at det er noe innen IT, men hva? Sitter man å lærer Exel eller hva er det man utfyller skoledagen med? Har prøvd å søke litt rundt, men har ikke funnet noe konkret enda. Noen som har gått denne linjen eller vet hva man driver med på denne linjen? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Akuratt ferdig med dette året og du lære excel word og slikt ja men i liten grad. du lærer om Servere, og roller og CSS og HTML og masse annet men hvis du ikke har int i IT så ville jeg ikke søkt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Gikk IKT-Servicefag 2007-2008. Fruten vanlige fag som norsk, engelsk osv så hadde vi "Brukerstøtte og driftsstøtte", "Drift og vedlikehold" og "Virksomhetsstøtte". Bruker og drifts støtte var for oss: - office pakka, for det meste word og excel, til og med litt Access. - html - batch - sikkerhet, antivirus, branmurer osv, hacking osv. Drift og vedlokehold var for oss: - maskinvare - server - kryptering - nettverk inkl ip, samt utregning osv. - backup virksomhetsstøtte var for oss: - masse økonomi, budsjett, og sånt dritt - id tyveri Du bør søke om du har interesse for IT, har du ingen interesse av IT er det vel ikke rette linjen. Før du begynner bør du også ha litt datakunnskaper, du trenger langt fra å være en ekspert. Men du bør greie å installere windows. samt skifte grafikkort liksom. Det du vil trenge i lærlingtiden er vel litt etter hvor du havnet, men serlig det med server er viktig, selv om du ikke skjønner serlig mye av det som blir sagt med ad, dhcp, gpo osv så er det greit å ha hørt litt om det før læretiden, du vil nok også få brukt for dette på eksamen. Når det gjelder "hva holder man på med på linjen" spørsmålet så er det veldig forskjellig fra person til person. Mesteparten spiller CS 1,6 eller WC3. Noen jobber med det dem skal. Endret 22. juli 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Bruker og drifts støtte var for oss: - office pakka, for det meste word og excel, til og med litt Access. - html - batch - sikkerhet, antivirus, branmurer osv, hacking osv. Lærte dere hacking eller beskyttelse mot hacking? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 for det meste beskyttelse. Vi lærte jo også å "hacke" windows med ERD commander og slike verktøy, men det er jo ganske harmløst. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) for det meste beskyttelse. Vi lærte jo også å "hacke" windows med ERD commander og slike verktøy, men det er jo ganske harmløst. ok det lært ikke vi, men lærte "tips" om hvordan beskytte seg Endret 22. juli 2010 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 lærte forresten sniffing av trafikk via en hub også med wireshark Lenke til kommentar
atwater Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Selfølgelig har jeg interesse for IT osv. Det er derfor jeg søkte denne linjen, men jeg visste ikke hva innen IT jeg kom til å lære, men nå vet jeg hva dere har lært. Så vi får se til høsten takk for svar Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg håper virkelig ikke du skal inn på IKT-servicefag på Strømsbu VGS:P Lenke til kommentar
atwater Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg håper virkelig ikke du skal inn på IKT-servicefag på Strømsbu VGS:P Nei, jeg skal ikke det nei. Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Bra å høre! Da kommer du sikkert til å få et litt mere lærerikt år en det jeg gjorde! Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Er i samme båt som trådstarter. Starter på IKT-Servicefag 18 August Gleder meg egentlig. Har generellt gode kunnskaper om pc, men ikke noe om servere og slikt. Det blir sikkert bra. Håper VIRKELIG jeg kommer i en klasse hvor noen er villig til å jobbe litt. På VG1 Elektro var jeg i værste slum klassen hvor ingen gjorde det de skulle Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Er i samme båt som trådstarter. Starter på IKT-Servicefag 18 August Gleder meg egentlig. Har generellt gode kunnskaper om pc, men ikke noe om servere og slikt. Det blir sikkert bra. Håper VIRKELIG jeg kommer i en klasse hvor noen er villig til å jobbe litt. På VG1 Elektro var jeg i værste slum klassen hvor ingen gjorde det de skulle Hadde også lite kunnskaper om Servere da jeg begynte men det lærer du fort Endret 1. august 2010 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg har inntrykket av at hva du lærer på IKT-servicefag er veldig avhengig av hvilken skole du går på og hva slags lærere en får. Vi hadde veldig mye praktisk, mens en anne skole i samme fylke kun hadde teoretisk. Har også inntrykket av at en del søker IKT-servicefag for å ha noe å gjøre mellom random VG1-kurs og Allmenn påbygg. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg har inntrykket av at hva du lærer på IKT-servicefag er veldig avhengig av hvilken skole du går på og hva slags lærere en får. Vi hadde veldig mye praktisk, mens en anne skole i samme fylke kun hadde teoretisk. Har også inntrykket av at en del søker IKT-servicefag for å ha noe å gjøre mellom random VG1-kurs og Allmenn påbygg. Stemmer veldig det første og desverre det siste :/. Alt avhenger hva læreren er er int i for læreplanen er veldig defuse :/ Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Er i samme båt som trådstarter. Starter på IKT-Servicefag 18 August Gleder meg egentlig. Har generellt gode kunnskaper om pc, men ikke noe om servere og slikt. Det blir sikkert bra. Håper VIRKELIG jeg kommer i en klasse hvor noen er villig til å jobbe litt. På VG1 Elektro var jeg i værste slum klassen hvor ingen gjorde det de skulle AKURATT samme båt som deg. XD Helt idiotisk klasse på vg1 elektro. Begynner på IKT servicefag @Rælingen vgs den 18. august! :3 Gleder meg til å lære om spesielt server og drift av det ;D personlig tror jeg fleste tullinger som bare vil sitte på "data" går data og elektronikk pga navnet (data og elektronikk er mer telenettverk osv osv), så forhåpentligvis så er det flere "interesserte" på IKT servicefag da de som søker gjerne vet litt på forhånd hva det dreier seg om. Dette sier jeg bare basert på det klassekammerater sa på vg1 elektro.. ^^ EDIT: editoren er litt feil nå, orker ikke sette inn "br" "/br" for å få mellomrom.. Endret 10. august 2010 av Möllers Tran Lenke til kommentar
atwater Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Et spørsmål til, når man går IKT, skal man ut i praksis engang i uken? Gjorde dette i fjor på Service og Samferdsel. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Et spørsmål til, når man går IKT, skal man ut i praksis engang i uken? Gjorde dette i fjor på Service og Samferdsel. Nei, ikke når jeg gikk ihvertfal. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Vi hadde en uke utplassering hver termin, pluss to halve dager i uka hvor vi var ute ved skoler i byen og drev med praktisk arbeid. Det ble etterhvert avvikla til oppdragsbasert arbeid ved både skoler og enkelte bedrifter. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Vel håper at du er motivert nok til å bygge på utdannelsen etter lærlingetiden, kjenner flere som ga faen i høyskole etterpå som ikke fikk seg jobb innen for IT i det hele tatt. Noen havnet på skolebenken igjen for å utdanne seg til noe annet i stedet etter å ha gått arbeidsledig i flere måneder og andre gjør små jobber her og der. Noen er selvfølgelig heldig å får seg jobb men kun med fagbrevet så er det ikke mye interessant du får jobbe med til du har mer erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå