Gå til innhold

Nytt digitalkamera, Olympus C-5050Z eller C-740Z ?

Anbefalte innlegg

Imorgen får jeg vel skattepengene tenker jeg :D

Da skal jeg kjøpe meg nytt digitalkamera etter 6 lange måneder foruten. Har vurdert dette for noen måneder siden og nesten bestemt meg for Olympus C-5050Z selvom det innebærer at jeg må lese endel bruksanvisninger.

Så dukker disse nye opp da, og jeg blir i tvil. C-740Z ser jo veldig tiltalende ut, og drøyt 3 megapixler skal egentlig holde for det aller meste. Eneste negativt jeg kunne se med dette var problemer med "røde øyne".

C-750 ser ut til å ha enkelte fordeler fremfor dette, eller?

Det jeg trenger er et "all round" kamera, men stort sett er det planter/blomster jeg fotograferer. Så veldig avansert er jeg vel ikke, men fotointeressen tok seg opp betraktelig med digitalfoto (Kodak DC280 hadde jeg). Er overhodet ikke interessert i å bruke noe videofunksjon. Macro er derimot interessant, jeg har begynt å kikke litt på slektsforskning og tenker jo litt på muligheten for å fotografere av fra kirkebøker (aldri forsøkt det).

Kan noen hjelpe meg så jeg får bestemt meg?

(Er linuxbruker)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for C5050Z pga følgende:

1. Mer lyssterkt objektiv (1.8 mot 2.8)

2. Bedre vidvinkel (35mm mot 38mm)

3. Høyere oppløsning som er fint hvis du vil beskjære bildene i etter tid. (C5050 har også en større bildebrikke)

4. Minnekort kompatibilitet

5. Funksjonalitet

6. Optisk søker

Men så har jeg da også en C5050Z.

Hjalp det? :smile:

Lenke til kommentar

Ja, alle dine 5 punkter taler for C5050Z :)

Det som kanskje kunne tale for C-740Z er vel at det er et kamera som er lettere å ta med seg (type skogsturer f.eks.)?

Er C-740Z enklere i bruk enn C5050Z for en gammel "hund" (og kanskje hennes sønn)?

Andre forhold som taler + eller - for det ene eller det andre?

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hva du skal velge, men jeg har også lest tester osv osv til øye ble stort og vått :) C-740 og C-750 var også med i vurderingen.

Etter å ha sett på bilder, lest tester med div kameraer sto valget til slutt mellom Canon G3 og Oplypus C-5050. Snakka med noen seriøse fotografer som ikke var i tvil om hva de hadde valgt mellom de to, det ble olympus 5050.

Så er du ute etter best bildekvalitet er nok det du også bør velge

Lenke til kommentar

Hmm... ser ut som om det går mot et C5050Z?

Canon G3 var med i vurderingen min for noen mnd. siden, det er (tross brukervennligheten) valgt bort.

Jeg har jo lest vurderinger både her og der (og mere til) vedr. C5050Z, det har gode bilder, kjempebra macro.

C740Z er jo så nytt enda, kameraet er antagelig litt nettere, macro ikke fullt så god som C5050Z, men likevel så det svært bra ut.

Det står 2 - 0 til C5050Z nå, da, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Ja, alle dine 5 punkter taler for C5050Z :)

Det som kanskje kunne tale for C-740Z er vel at det er et kamera som er lettere å ta med seg (type skogsturer f.eks.)?

Er C-740Z enklere i bruk enn C5050Z for en gammel "hund" (og kanskje hennes sønn)?

Andre forhold som taler + eller - for det ene eller det andre?

Selv om jeg ikke vet noe om makroen på C5050, vet jeg ihvertfall at makroen på C7x0 er genial.

Men, du har ennå ikke nevnt zoomen(!), som er hovedforskjellen på C7x0 og de andre kameraene. Det er på en måte hele "poenget" med å velge C7x0 - at det har 10x optisk zoom. Dette er genialt på f.eks. naturbilder! En som har prøvd C7x0 vil aldri bytte det ut med et kamera med mindre zoom...med mindre man kjøper et kamera til, og bruker dem til forskjellig formål;)

Så dukker disse nye opp da, og jeg blir i tvil. C-740Z ser jo veldig tiltalende ut, og drøyt 3 megapixler skal egentlig holde for det aller meste. Eneste negativt jeg kunne se med dette var problemer med "røde øyne".

Dette problemet har jeg ennå ikke opplevd(!) på C730. Så det spørs om testfotografen har hatt veldig uflaks, eller om de har forandra posisjonen til blitzen.

Til sist blir altså spørsmålet hva du skal bruke kameraet til. Du skriver at du liker naturbilder, og spesielt blomster etc...da vil sannsynligvis begge kameraene egne seg. Makroen på C7x0 er ihvertfall meget bra. Men, hvis du plutselig oppdager at det fins mer spennende i naturen (f.eks. fjell, fjorder, fugler som sitter i et rede oppe i fjellsida eller noe sånt) ville du nok hatt stor glede av mye zoom. Og da ville jeg valgt C750 (som kommer i butikken nå, den har allerede kommet i f.eks. Finland).

Hvis du skal ta mye bilder innendørs og ikke trenger zoom ville jeg kanskje heller valgt C5050. For å ta bilder av bøker anbefaler jeg egentlig scanner, men ellers vil nok begge kameraene duge :p

Lenke til kommentar

Men, du har ennå ikke nevnt zoomen(!), som er hovedforskjellen på C7x0 og de andre kameraene. Det er på en måte hele "poenget" med å velge C7x0 - at det har 10x optisk zoom. Dette er genialt på f.eks. naturbilder!

Ja, det er dette som har fått meg til å tenke om igjen. Det høres veldig bra ut med 10x optisk zoom, selvom jeg ikke er helt klar over (enda) hva jeg skulle brukt det til.

Til sist blir altså spørsmålet hva du skal bruke kameraet til. Du skriver at du liker naturbilder, og spesielt blomster etc...da vil sannsynligvis begge kameraene egne seg. Makroen på C7x0 er ihvertfall meget bra. Men, hvis du plutselig oppdager at det fins mer spennende i naturen (f.eks. fjell, fjorder, fugler som sitter i et rede oppe i fjellsida eller noe sånt) ville du nok hatt stor glede av mye zoom. Og da ville jeg valgt C750 (som kommer i butikken nå, den har allerede kommet i f.eks. Finland).

Det er nok mest på litt nærmere hold jeg pleier å ta bilder av blomster (i hagen og i naturen). Likevel er det klart jeg tenker på at 10x optisk zoom kunne brukes til mye rart ute i naturen. Men hvorfor ville du valgt C-750Z fremfor C-740Z?

Lenke til kommentar
Det er nok mest på litt nærmere hold jeg pleier å ta bilder av blomster (i hagen og i naturen). Likevel er det klart jeg tenker på at 10x optisk zoom kunne brukes til mye rart ute i naturen. Men hvorfor ville du valgt C-750Z fremfor C-740Z?

Det viktigste først..

1. Mulighet for ekstern blitz på C750. Siden kameraet er godt egnet for å sette på ekstra linser, UV-filter etc vil de komme i veien for den innebygde blitzen, og du vil trolig raskt føle behov for ekstern blitz. C730 har også mulighet for dette, men på en langt dyrere måte (med kabler og stativ og greier), derfor har jeg ikke investert i dette selv ennå...det er nesten billigere å bytte ut med C750 først, hehe.

2. En ekstra megapixel. Siden kamerabrikken er like stor vil den kanskje ikke gi så mye bedre resultat, men du har nå muligheten..også er det mulig å velge lavere oppløsning hvis man vil..

3. Lyd på videoen (men det driter jeg egentlig i, for video er ikke så kult uansett)

Prisforskjellen var jo ikke stor.

Lenke til kommentar

1. Mulighet for ekstern blitz på C750.

OK, det var derfor jeg vurderte det også. Der er vi enige. :)

2. En ekstra megapixel. Siden kamerabrikken er like stor vil den kanskje ikke gi så mye bedre resultat,

Nei, det var vel det jeg tenkte også...

3. Lyd på videoen (men det driter jeg egentlig i, for video er ikke så kult uansett)

Video med eller uten lyd er nokså likegyldig for meg, men - som du også sier - prisforskjellen er ikke så stor.

Så da står det kanskje mellom C-5050Z og C-750Z. Jeg trenger flere meninger... :-?

Lenke til kommentar

Høres for meg ut som den store zoomen blir litt "kjekt å ha". Altså ikke noe du egentlig trenger?

Vurder også det lyssterke objektivet på Olympusen. Ville tro det hadde større betydning for deg når du skal ta makrobilder. Både for å få "blurry" bakgrunn, og ved at du trenger mindre lys. Og ikke minst at LCD-skjermen kan vippes opp. Dvs. du slipper å ligge på knærne når du skal fotografere noe fra lav vinkel.

Lenke til kommentar
Høres for meg ut som den store zoomen blir litt "kjekt å ha". Altså ikke noe du egentlig trenger?

Du er inne på noe der... Men så er det også det at behovet kommer etterhvert som muligheten er der :) (F.eks. ble det veldig lite fotografering i det hele tatt før jeg fikk meg digitalkamera)

Vurder også det lyssterke objektivet på Olympusen. Ville tro det hadde større betydning for deg når du skal ta makrobilder. Både for å få "blurry" bakgrunn, og ved at du trenger mindre lys. Og ikke minst at LCD-skjermen kan vippes opp. Dvs. du slipper å ligge på knærne når du skal fotografere noe fra lav vinkel.

Vippbar LCD-skjerm er såvidt jeg kan forstå en kjempefordel. Godt argument som jeg ikke hadde tenkt på. Macroen til Olympus C-5050Z er det vel heller ikke så mange som kan konkurrere med, tror jeg.

Lenke til kommentar

Siden jeg er i gang med å argumentere :wink:

Med 5 mpixler kan du nesten ta et utsnitt av et bilde du har tatt (digitalforstørring). Tar du et utsnitt på 60 % har du et 3 mpxl bilde (sammesom C740), og det skulle jo også tilsvare omtrent en 5x zoom.

Dermed blir antallet pixler også et argument (selv om du ikke trenger 5 mpxl som egner seg for A3 forstørrelser)

Velge kamera skal ikke være enkelt :D

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hva jeg skal velge av C-5050 og C-750.

Fra en økonomisk synsvinkel:

C-5050 koster ca. 6.500,- Da får en 32 + 256 MB minnekort (er begge xD forresten?). En får også med oppladbare batterier og lader (riktignok ikke verdens kjappeste ifølge testen her på akamera.no).

C-750 koster ca. 5.000,- En får da bare 16 MB og ikke oppladbare batterier og lader.

256 MB minnekort (xD) koster ca. 1.200,- og batterier og lader ca. 450,- (9 timers ladetid, så denne er vel bedre enn laderen som følger med C-5050?).

Mer enn 16 MB minnekort, oppladbare batterier og lader er noe jeg vil ha. Med andre ord kommer en ganske likt ut prismessig.

Tja, da er det 10x vs. 3x optisk zoom. For min del tror jeg det blir "kjekt å ha" 10x zoom, men det kan jo tenkes at når en først har så kraftig zoom finner ut at det er mer enn bare "kjekt å ha"...

Utenom zoomen virker C-5050 overlegen, så jeg heller veldig mot C-5050.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på hva jeg skal velge av C-5050 og C-750.

C-5050 koster ca. 6.500,- Da får en 32 + 256 MB minnekort (er begge xD forresten?). En får også med oppladbare batterier og lader (riktignok ikke verdens kjappeste ifølge testen her på akamera.no).

C-750 koster ca. 5.000,- En får da bare 16 MB og ikke oppladbare batterier og lader.

256 MB minnekort (xD) koster ca. 1.200,- og batterier og lader ca. 450,- (9 timers ladetid, så denne er vel bedre enn laderen som følger med C-5050?).

Jeg tror jeg betalte 400kr for 1-times lader med 2000mAh batterier. Dette vil trolig være den beste kombinasjonen, og du kan jo kjøpe til et par sett med 2000-2200mAh batterier for 100kr for å være på den sikre sida. Med mine 3 batterisett kan jeg sikkert ta 2500 bilder.

Mer enn 16 MB minnekort, oppladbare batterier og lader er noe jeg vil ha.   Med andre ord kommer en ganske likt ut prismessig.

Tja, da er det 10x vs. 3x optisk zoom. For min del tror jeg det blir "kjekt å ha" 10x zoom, men det kan jo tenkes at når en først har så kraftig zoom finner ut at det er mer enn bare "kjekt å ha"...

Utenom zoomen virker C-5050 overlegen, så jeg heller veldig mot C-5050.

10x zoom er nok kjekt å ha, men for meg har det blitt et "must" etterhvert som jeg har begynt å ta flere bilder..

Lenke til kommentar

10x zoom er nok kjekt å ha, men for meg har det blitt et "must" etterhvert som jeg har begynt å ta flere bilder..

Men hvordan blir bildene med 10x zoom?

Må en ikke ha tripod og meget gode lysforhold for å få bra bilder med så kraftig zoom?

Slik terjed påpeker lenger oppe i tråden kommer en ganske langt med 3x optisk zoom og utsnitt av bilder tatt med 5 mpxl...

Lenke til kommentar

Men hvordan blir bildene med 10x zoom?

Må en ikke ha tripod og meget gode lysforhold for å få bra bilder med så kraftig zoom?

Slik terjed påpeker lenger oppe i tråden kommer en ganske langt med 3x optisk zoom og utsnitt av bilder tatt med 5 mpxl...

Det er nok best egnet utendørs og i OK vær ja, men så er det vel oftest i slikt vær man gidder å dra ut også?

Det er fullt mulig å få bra bilder med ei stødig hånd også, men stativ anbefales hvis du vil ha bra bilder. Dog holder det ofte med noe annet stødig, en varm skulder f.eks.:p, et biltak, en skistav eller noe sånt..eller bare en monopod.

Noen testbilder en finsk fyr tok forrige helg, med 0x zoom, 10x zoom og 17x zoom (TCON-17 koblet på): http://www.sunpoint.net/~lonkku33/Zoomit.html med noen store utgaver nederst.

Lenke til kommentar

>C-5050 koster ca. 6.500,- Da får en 32 + 256 MB minnekort (er begge xD forresten?). En får også med oppladbare batterier og lader>

Ja, fikk mitt c-5050 idag, begge minnekort er xD! Her ikke lest mye i bruksanvisningen ennå, men bare prøvd meg frem - synes menyene er greie og finne frem i. Har bare tatt noen få bilder, men er meget fornøyd hittil. Kjøpte meg veske og ekstra sett med oppladbare batterier idag også. Vurderte en stund Sony sitt nye V1, men endte opp med C-5050.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...