Con Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har en Olympus Trip 35. På de siste rullene fra dette kameraet har jeg problemer med at absolutt alt jeg tar blir kraftig undereksponert.. Dvs, alt for mørke! Og noen ser det ut som ikke er kommet lys på i det hele tatt. Filmer som er prøvd nå er 2xRollei Retro 400, og 1xCrossbird Creative 200.. Jeg har prøvd å sette blenderen til manual mode F2.8, men skjer uansett.. Noen som har noe tips om hva som kan være galt? Hadde vært flott å kunne bruke dette gamle kameraet. Er blitt så glad i det vett Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Har du forsøkt å bytte batteriet? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Noe slikt skjedde med mutterns gamle Trip 35 også. Da var det lysmåleren som var gåen. PS! Har du forsøkt å bytte batteriet? Olympus Trip 35 har seleniumlysmåler som ikke krever batteri. Endret 20. juli 2010 av Aetius Lenke til kommentar
Con Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Etter enda mer googling fant jeg denne siden.. Men er veldig usikker på og jeg skal våge meg ut på dette på egenhånd:/ Spørs jo om det er lønsomt å betale andre for det, fremfor å bare prøve å finne meg ett nytt på Ebay eller noe.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Noe slikt skjedde med mutterns gamle Trip 35 også. Da var det lysmåleren som var gåen. PS! Har du forsøkt å bytte batteriet? Olympus Trip 35 har seleniumlysmåler som ikke krever batteri. Aha, ja. Da må det være noe annet. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Etter enda mer googling fant jeg denne siden.. Men er veldig usikker på og jeg skal våge meg ut på dette på egenhånd:/ Spørs jo om det er lønsomt å betale andre for det, fremfor å bare prøve å finne meg ett nytt på Ebay eller noe.. Er nok billigst å kjøpe "nytt" på ebay, men du kan jo prøve å fikse det selv først. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Etter enda mer googling fant jeg denne siden.. Men er veldig usikker på og jeg skal våge meg ut på dette på egenhånd:/ Spørs jo om det er lønsomt å betale andre for det, fremfor å bare prøve å finne meg ett nytt på Ebay eller noe.. Med en så god arbeidsbeskrivelse er det verdt å forsøke. Så artig når man har fikset noe sånt selv. Går det ikke, så er det eBay. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvis du ser inn i objektivet forfra, ser du en bitteliten nesten kvadratisk åpning i sentrum, mellom blenderlamellene. Hvis du nå sitter innendørs og det er relativt mørkt (eller du har stilt inn et lavt ASA-tall) med Trip-en i Auto-modus , skal denne åpningen utvide seg ut til kantene når du trykker ned utløserknappen (og sannsynligvis vil også den røde varselvimpelen for lite lys inne i søkeren poppe opp). Skjer dette? Hvis du setter ASA til 400, og nærmer deg en lyspære med lysmåleren vendt mot pæra, skal utvidingen av denne åpningen bli mindre og mindre jo nærmere pæra du kommer (og varselvimpelen holder seg nede). Skjer dette? Lenke til kommentar
Con Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Hvis du ser inn i objektivet forfra, ser du en bitteliten nesten kvadratisk åpning i sentrum, mellom blenderlamellene. Hvis du nå sitter innendørs og det er relativt mørkt (eller du har stilt inn et lavt ASA-tall) med Trip-en i Auto-modus , skal denne åpningen utvide seg ut til kantene når du trykker ned utløserknappen (og sannsynligvis vil også den røde varselvimpelen for lite lys inne i søkeren poppe opp). Skjer dette? Hvis du setter ASA til 400, og nærmer deg en lyspære med lysmåleren vendt mot pæra, skal utvidingen av denne åpningen bli mindre og mindre jo nærmere pæra du kommer (og varselvimpelen holder seg nede). Skjer dette? Nix, og nei Men det røde flagget kommer! Er de blenderbladene som sitter fast da regner jeg med..? Kan jo prøve å fikse selv.. Har jo ingenting å tape på det da regner jeg med Lenke til kommentar
Con Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ett par eksempler fra den siste testrullen. (dette var i fullt dagslys) Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Det er ganske vanskelig å bedømme eksponeringsfeil ut fra de bildene Husk at det kameraet prøver å få til, er et bilde som er gjennomsnittlig grått (18% grått som det heter) - og du er ikke nødvendigvis så veldig langt fra det på de bildene. (Når du tar bilder preget av mye snø, vil faktisk kameraet forsøke å få den hvite snøfargen grå - du må da lure kameraet, ved å fortelle det at den 200ASA-filmen som står i det, er en 100ASA-film - da kan du få eksponert filmen lys nok...) Men uansett - hvis blenderåpningen ikke endrer seg når du trykker ned utløserknappen, skyter du sannsynligvis med en fastlåst blenderåpning på f/22. Når kameraet kun har de to lukkerhastighetene (1/200s og 1/40s) å velge mellom, betyr det at du oftest vil bomme på eksponeringen. (Setter du inn en 400ASA-film og skyter på en skyfri dag, burde det gå ganske bra - da skal 1/200s være midt i blinken sammen med f/22). Ville nok ha prøvd og sett inni litt i hvertfall - beveger nåla på lysmålern seg, er det håp (og siden varselvimpeln virker, tror jeg det er tilfelle her) Lenke til kommentar
Con Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ser ut som den står fast på F22.. Alle bildene som ble tatt innendørs med blitz er helt svart.. Kun de her som hadde direkte sollys på seg ble eksponert. Tror det må ha skjedd etter at det ble glemt i hanskerommet i bilen ett par uker.. Kanskje fukt eller noe.. Virket i alle fall greit før det. Blir vel å handle miniskrujern og litt div i morgen, og prøve å plukke det fra hverandre *krysser fingrene* Er ikke akkurat enkelt å få fatt i ett nytt slikt ser jeg Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Bilde 1 og 3 ble jo ganske så raffe da... Lenke til kommentar
Con Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ja, kanskje jeg bare skal la det være som det er Kjøpte meg plutselig ett nytt på ebay. Så da har jeg i alle fall ikke noe å tape på å prøve å fikse det Klarer jeg det, har jeg to stykk. Og om jeg ikke skulle klare det så har jeg i alle fall forhåpentligvis lært noe Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ja, kanskje jeg bare skal la det være som det er Kjøpte meg plutselig ett nytt på ebay. Så da har jeg i alle fall ikke noe å tape på å prøve å fikse det Klarer jeg det, har jeg to stykk. Og om jeg ikke skulle klare det så har jeg i alle fall forhåpentligvis lært noe reservedeler Lenke til kommentar
Con Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Man har da alltids bruk for reservedeler Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Men det som var i stykker på det ene var akkurat det som var i stykker på det andre. Så sitter du der med dobbelt av alt; både det som er riktig og det som er galt. ..Og til slutt så kjøper du en gammel Pentax, fordi batteriet var så bra .. Lenke til kommentar
Con Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Haha. Eller så blir det en VOLDSOM samling med Trip 35 Kanskje jeg til slutt blir helt rå på å fikse på de da! Lenke til kommentar
Con Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Da var forsøk #1 på å fikse det unnagjort. Fikk løsnet blenderbladene, så de henger ikke lenger Men noe gikk galt da jeg skulle montere den innerste ringen (blender ringen) så må ta det i fra hverandre igjenn i morgen og prøve å få det riktig... Det var mye lettere enn forventet å plukke dette kameraet i fra hverander! Men krever ett sett EKSTREMT stødige hender, (noe jeg ikke har) og en god dose tålmodighet! Den guiden jeg brukte (http://www.thermojetstove.com/Trip35/) var ikke helt riktig i forhold til mitt kamera da mitt er noe nyere enn det som er illustrert på de bildene han har. Så tenkte jeg skal ta litt mer detaljerte bilder av prossesen i morgen, og slenge opp en "how to" på norsk på hjemmesiden min! Slenger med noen bilder av dagens økt.. Ett stykk splitter nytt verktøysett, og ett smånervøst Trip35 Hodeløst! (objektivdekslene brukte jeg til å samle skruene i) Det var ikke så lurt å legge fronten ned på siden slik som dette! For da trilte noen SINNSYKT små kuler ut! (som undertegnede måtte krype rundt på gulvet i en halvtime å lete etter) Sove nå! Nytt forsøk i morgen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå