Gå til innhold

Religiøse sanger for ikke religiøse


Anbefalte innlegg

Nå mange påstår at det er poesi i biblene og koranen og at de er værdt å lese selv for ikke religiøse, noe jeg aldri har vært enig i,

 

Men jeg liker tydlig kristene sanger, som Amazing Grace, O' Come All Ye Faithful(denne er spesielt fin on du har virklig gode sangere) og Joy to the world. Silent night osv.

Sangene er ofte veldig flotte fine melodier, og noen av tekstene som i Amazing grace er tvetydige nok til at jeg kan over se de religisøe bakgrunnene, men det er ikke altid mulig.

 

Andre som liker sanger som dette, da spesielt rundt jul?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen grunn til at noen form for kunst skal være mindre verdt pga religion.

 

For å si det sånn er Bachs Mass in B minor like nydelig for meg nå som da jeg var kristen.

 

Det er i det hele tatt vanskelig å unngå kunst eldre enn 100 år med religiøst innhold da kirken var den største kunden til kunstnere på den tiden.

Lenke til kommentar

Hva med Salomos Høysang? Er du ute etter en god latter og en håndfull sjekkereplikker som er helt på jordet (dine øyne er som duer, ditt hår er so men flokk geiter som beiter i fjellsiden) er det verdt å lese, selv om det står i bibelen. Det finnes jo også en del salmer som er høreverdige, samt at verker slik som taket i det sixtinske kapell ikke slutter å være vakre selv om de har religiøs bakgrunn?

Lenke til kommentar

Jeg kan nyte en roman uten å tro at karakterene eksisterer eller at handlingen er biografisk. På samme måte kan jeg nyte religiøs musikk som er vill, vakker, intens og hjerteskjærende. Det følelsesspekteret religiøse mennesker har er ikke forbeholdt dem, ei heller de strabasene som utløser dem; de er felles for oss alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...