Sk!ppy Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei, Hvordan skal jeg finne ut hvor mye jeg forbrenner vær dag? Er 15 år, 173cm høy og 62-64 kg tung. Jeg spiser VELDIG mye forskjellig, og veldig ofte og mye. Jeg ble/blir beskyldt av læreren min for å ha spiseforstyrrelser, da jeg mistet veldig mange kg i juletider (Oppimot 10 kg vil jeg tro, var helt sjukt) Jeg trener vanligvis vær dag(3-4 timer dagen), men det er veldig mye mindre nå i sommer - bare 2-3 ganger i uka. Er det noe måte å finne ut forbrenninga mi? Iom. at jeg spiser så veldig mye variert mat er det ikke mulig å finne det ut ved å telle kalorier. Må jeg til legen for å finne ut av dette? Lenke til kommentar
Hightow3r Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php there you go ! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) BMI er da ikke forbrenning? Isåfall vil jeg tro den er veldig unøyaktig. Så linken der nå. E2: Har en BMI på 1678.4 ifølge den siden. Endret 20. juli 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Knife Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php there you go ! Ta også i følge at TS er 15 år gammel og den kalkulatoren skal regne ut BMR for en voksen person. Til en ungdom som driver på med sport og vokser vil jeg tro 3500-4000kcal om dagen trenges. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Men er det noe måte å regne ut litt mer nøyaktig? Tro kan man gjøre i kjerka Og jeg spiser jo egentlig kun når jeg blir sulten - en vanlig dag kan bestå av frokost, 3-4 brødskiver, lunch, 1-2skiver + kebab/burger/annet , etter skolen 2-3 skiver, middag, kanskje måltid etter middag og et par skiver til kvelds. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Pijus, 3500-4000kcal er ganske mykje for en 15-åring som veger litt over 60kg. Trådstarter, bruk dei to neste dagane og sjekk ka du eter, skriv det ned og så finner du ut kor mange kcal kver matvare har. Og så kan du ei veke prøve å ete 2500 kcal kver dag, går du opp littegrann i vekt så fortsetter du med det samme. Det optimale er ca et halvt kilo i veka, ikkje gå opp meir enn et kilo. Hugs å veg deg på samme tid, for eksempel så veger du deg mandag kl 8 om morningen, før du har tatt på deg kle og etter du har gått på do. Så gjer du det samme neste mandag. Et eksempel på en bra matvare som gjer en del kcal: H-melk, 1 liter gjer 660kcal. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Hadde jeg hatt en vekt hadde det kanskje funket. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Og ka skal poenget vere med å måle kcal så nøyaktig, viss du ikkje har vekt? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Hadde vært interresangt å vite, for jeg spiser så mye, og mange sier at jeg burde spise MER.. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Sett opp en diett du følger et par uker, kjøp deg ei kjøkkenvekt og badvekt, så venter du bare å ser om vekta di endrer seg. Eneste måten å måle hvileforbrenning er å sjekke oksygenopptaket i hvile, ingenting du kan gjøre hjemme. Endret 21. juli 2010 av Sink Lenke til kommentar
Knife Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Pijus, 3500-4000kcal er ganske mykje for en 15-åring som veger litt over 60kg. Trådstarter, bruk dei to neste dagane og sjekk ka du eter, skriv det ned og så finner du ut kor mange kcal kver matvare har. Og så kan du ei veke prøve å ete 2500 kcal kver dag, går du opp littegrann i vekt så fortsetter du med det samme. Det optimale er ca et halvt kilo i veka, ikkje gå opp meir enn et kilo. Hugs å veg deg på samme tid, for eksempel så veger du deg mandag kl 8 om morningen, før du har tatt på deg kle og etter du har gått på do. Så gjer du det samme neste mandag. Et eksempel på en bra matvare som gjer en del kcal: H-melk, 1 liter gjer 660kcal. Synes du det var mye? Nja.. Han trener hverdag, 3-4 timer i uken (mindre i sommer, men han trener mye). Og greien er også at han vokser. 3000-4000 om dagen høres ut som et fint tall. De fleste ungdommer idag veier egentlig ganske lite i forhold til høyden. Thats fact. Og selfølgelig har vi noen som skiller seg ut, men hvorfor? Fordi de spiste nok til å dekke høyden sin. Unge idag som driver på med sport flere timer i uken må ha et høyt kaloriintakk, iallefall når du vokser. Jeg foreksempel som driver på med rundt 12-15+ timer med sport (etter sommeren), mens bygger og vokser trenger rundt 4000-5500kcal om dagen. Spiser jeg rundt 3000kcal om dagen og jeg kan risikere å gå ned i vekt. Endret 22. juli 2010 av Pijus Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Han seier han trener 3-4 timer kver dag, då går eg utifrå mesteparten av det er daffing. Altså trening uten kvalitet og intensitet. 3000 er eg med på, men å begynne på 4000 er altfor mykje for han. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Han seier han trener 3-4 timer kver dag, då går eg utifrå mesteparten av det er daffing. Altså trening uten kvalitet og intensitet. 3000 er eg med på, men å begynne på 4000 er altfor mykje for han. Hvordan vet du det? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Nå er jeg ikke kostholdsekspert, men TS er 15 år og midt i puberteten. Er ikke uvanlig at man da spiser mer enn en voksen mann. Jeg spiser mindre nå enn da jeg var 15. Var syltynn helt til jeg kom i starten av 20-årene. Jeg kunne lett trykke i meg 2 grandis til middag. Spiste først en så satt jeg til steking den neste fordi jeg visste jeg ville være sulten om en halvtime. Nå klarer jeg knapt en hel grandis. Jeg vokste veldig mye i høyden i den perioden. Tror ikke trådstarter behøver å bekymre seg for at andre mener han bør spise mer, han spiser allerede mye for en vanlig person (som ikke trener). Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Han seier han trener 3-4 timer kver dag, då går eg utifrå mesteparten av det er daffing. Altså trening uten kvalitet og intensitet. 3000 er eg med på, men å begynne på 4000 er altfor mykje for han. Hvordan vet du det? Treningsprogrammet mitt henger på rommet mitt, så har det ikke her, men kan gi deg et eksempel. Oppvarming - Jogging i skog, alt fra 1 km - 1 mil. Som oftest 1-2 km. Trening - Styrke, Pushups, Situps, Chins, Dips, Benk, Knebøy. 5x5 av alt (Kjører stronglift treningsprogrammet ) Prøver å holde meg på ca 40 kg på benk, og 55 på knebøy (Får ikke tatt med på bøy, etter forbud av fysoterapaut) Kjører og sånn benk på knærene om jeg er i det styrkerommet, kjører da 5x5 100kg. Og litt forskjellige øvelser jeg ikke kan navna på. så prøver jeg så ofte som mulig å trene skudd, 100 pucker av vær type (slag-, drag-, håndledd-skudd osv) Og jeg prøver å holde meg på 3-4 timer sier jeg. Om sommeren synker det nok litt ja, men om vinteren er jeg på is i 2 timer, + styrke 2 timer. (Sånn omtrent ) Ja. Skikkelig dassetrening? Endret 22. juli 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Fornuftig valg av treningsprogram, men bruker du 2 timer med ishockey og 2 timer med styrke på en dag, (og det er etter skulen rekner eg med?) så er det opplagt for meg at noke av det blir slapt. Bedre med 1 time ishockey og 45min-1time styrke om du absolutt må ha det samme dag. Men, du trenger sikkert mykje energi om du trener såpass lenge. Kjøp deg en vekt, du. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Det som er greia, spiser jo hele tiden for å få nok energi. Har noe proteinpulver og slikt, men usikker på om jeg skal orke å bruke det. Skal prøve å få kjøpt meg en vekt Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Prøv GOMAD på stronglifts.com. Du eter sikkert mykje, men det er ganske enkelt, et meir enn du bruker og du vil gå opp i vekt. Du er sikkert klar over det, men likevel. Et matvarer med mykje kalorier, H-melk er en fin plass å begynne Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Har forsåvidt ikke noe ønske om å gå opp, heller bygge muskler. Men det er jo noe som egentlig hører sammen hehe Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Ja. Ikke gå i fellen som mange av de jeg kjenner har gjort. Jeg vil øke i muskelmasse og gå ned i fett på likt. Dette tenker de når de begynner/starter opp igjen å trene. Snakk om å bremse fremgangen allerede før du har startet å trene. + styrke 2 timer. Det hørtes litt dass ut ja. To timer med styrkertrening? Fiks heller en bra treningssplitt evt. ikke ta så lange pauser eller 5 sett pr. muskel Endret 23. juli 2010 av M@R7!N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå