DionysosDale Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Har mekket meg en server med Gentoo. Har fulgt installasjons prosedyren (http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml). Den eineste forskjellen er at eg har 3 SCSI disker i steden for 1 IDE som brukes i guiden. Har følgende partidjoner (er også definert i fstab): SDA1 = /boot, 64 Mb, EXT2SDA2 = swap, 512 Mb SDA3 = /var, ca, 2.5 Gb, ReiserFS SDB1 = /, 8 Gb, ReiserFS SDC1 = /home, 18 Gb, ReiserFS Installertte Grub på følgende måte: # emerge grub # grub grub> root (hd0,0) grub> setup (hd0) Lagde en grub.conf fil etter anvisningen i guiden, kun med endring i følgende linje: kernel (hd0,0)/boot/bzImage root=/dev/sdb1 Bootloaderen funker og laster OS'et, men det stopper kort etterpå med følgende feilmelding: VFS: Cannot open root device "sdb1" or 08:11Please append a correct "root=" boot option Kernel Panic: VFS: Unable to mount root FS on 08:11 Noen smarte hoder her som kan hjelpe meg? Dionysos Lenke til kommentar
Klette Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 tror rooten din er hd(1,0) prøv dette Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Ikkje ifølge guiden. Der står det: grub> root (hd0,0) // Your boot partitiongrub> setup (hd0) // Where the boot record is installed, here, it is the MBR Min /boot er første partisjon på første disken (sda1), dvs. hd0,0 i GRUB. Hd1,0 er / (root) partisjonen min, og den er ikkje bootbar. Det virker som om GRUB fungerer og laster OS'et. Problemet dukker opp under lasting av OS'et, hvor VFS ikkje klarer å lese root device SDB1. Kan det være at eg har glemt å enable VFS i kernelen? Meiner eg gjorde det. Kan problemet ligge i FSTAB'en min? Dionysos Lenke til kommentar
iDude Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Kan det være at eg har glemt å enable VFS i kernelen? Meiner eg gjorde det. Kan problemet ligge i FSTAB'en min? Dionysos Mener du devFS? Det er mulig det er problemet. Fra egen erfaring glemte jeg å ha devfs i kjerna og da bootet gentoo .. ikke .. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Hmm... Hvordan kommer eg inn i systemet igjen da for å rekompilere? Kan eg boote fra CD'er og bare mounte opp partisjonene og sette chroot (evt. følge resten av inst. prosedyren uten å installere noe)? Dionysos Lenke til kommentar
negativecreep Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Min erfaring er at Gentoo sier i fra under boot om DevFS ikke er med, men det kan hende at jeg husker feil.. har du forresten kompilert inn støtte for SCSI kontrolleren din i kjernen? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 He he he... tenkte det samme selv. Rekompilering er i gang, men tar laaaaang tid (gammel server med en Pentium Pro 200 MHz)... Dionysos Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Rekompilering er i gang, men tar laaaaang tid (gammel server med en Pentium Pro 200 MHz)... Hei, gir du en rapport om antall timer når det hele er ferdig? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 Hei, gir du en rapport om antall timer når det hele er ferdig? He he... Brukte noen timer ja Prøvde å kompilere kernel med SCSI støtte. Samme problem og feilmelding. Er det noen her som har installert Gentoo på en maskin med fleire SCSI disker? Dionysos Lenke til kommentar
Klette Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Spør og søk på http://forums.genntoo.org Større sjanse der Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 Spør og søk på http://forums.genntoo.org Har allerede gjort det, og funnet ut at eg hadde kompilert driverene til SCSI kortet som moduler, ikkje innebygget i kjernen. Jobber med en rekompilering... Dionysos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå