Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontere xenon kit på fjernlysene

Anbefalte innlegg

Har nå sett rundt på nettet etter svar, men synes alle sier forskjellig.

Men hva sier reglene angående å sette inn ettermontert xenon i fjernlysene på bilen?

Jeg veit at på nærlys må man ha xenon godkjente hovedlykter, automatisk nivåregulering og lyktespylere.

Men er det noen sånne regler for fjernlysene? Er ikke snakk om ekstra lys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan garantere det er ulovlig om det ikke er automatisk høyderegulering og lyktespyler. Da tror jeg ingen bryr seg, selv om lyskasteren ikke er tilpasset det. Men: Det er bare i nærlysene politiet bryr seg, så sannsynligvis slipper du unna med demontering når du skal vise bilen.

Lenke til kommentar

Du må lese svaret mitt en gang til. Det er ingen forskjell mellom fjern og nær i forhold til loven. Altså er det ulovlig om du ikke har høyderegulering og lyktespylere. Men, i praksis kommer du unna med det i større grad på fjernlys, bare ikke på en EU kontroll , men også det varierer på hvem som ser bilen.

Det er nok lett og komme unna med det på EU kontroll om den eneste mangelen er at reflektorene for fjernlys er tilpasset halogen, men at bilen ellers har originalt xenon på nærlys, og høyderegulering og lyktespyler.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt et kjøretøy som hadde separate halogen fjernlys, hadde jeg glatt satt inn xenon-kit, lovlig eller ei. Iallfall så lenge en har annet fjernlys (enten bi-xenon eller f.eks H4 halogen) som tennes umiddelbart når man trenger lyshorn.

Det "festen" skriver høres ganske logisk ut, ut i fra det jeg kjenner til av regelverk.

Vær obs at endel nyere biler vil varsle for defekt lampe om du bytter til xenon, siden xenon trekker endel mindre strøm enn halogen.

Lenke til kommentar

For å svare veldig enkelt: Pærer med H-sokkel (f.eks H1 eller H7) som ikke er halogenpærer er aldri lovlig, uansett hvilken type lykt de monteres i.

Du må ha lykter godkjent for xenonpærer for å bruke xenonpærer, ganske enkelt. Et fjernlys godkjent for xenon vil ha merking DR og vil ha sokkel for Dx-pærer (D1, D2, D3 eller D4 etterfult av S eller R). Lykter merket HR er for halogenpærer. Vær oppmerksom på at enkelte deler av lykta kan ha begge disse merkingene, men da vil den faktiske merkingen stå et annet sted på lykta. Dette kommer da av at et felles lyktehus (men ikke reflektor, lampe og linse) brukes for to eller flere typer lykter.

Det med lyktespylere og høydejustering er et sidespor for saken. Dette er påkrevd i EU-regler for nærlys med xenon, valgfritt for halogen. I ECE-regler er det påkrevd for alle nærlys med lyskilder strkere enn 2000lux (i praksis xenonpærer da). Montering av slikt endrer ikke godkjenningen til lykta.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...