HauksA Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei! Jeg har et Canon EF 50mm f/1.8 II som jeg har tenkt å kjøpe mellomringer til (50 mm til sammen om jeg har forstått rett). Problemet er at jeg sliter med å få oversikt over hva som funker, og hvor det er lurt å kjøpe fra. Selv tenker jeg å kjøpe på nett, da det ikke er noe stress med garanti o.l. Bruker et 1000D hus. Noen som kan være så snille å hjelpe en som har lyst til å prøve å få knipset noe makro for en billig penge? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Mellomringer fra f.eks Soligor eller Kenko er helt OK, hvis de viderefører de elektriske kontaktene. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Disse her fra Kenko er fine om du vil ha kontroll over blender og få elektronisk info: http://www.dustinhome.no/pd_5010077941.aspx Ellers er det flust av billige på ebay, både mellomringer og makrobelger, men da må du leve uten elektronisk info og må stille blender "manuelt" (holde DoF-preview knappen og skru av objektivet fra huset samtidig, for så å putte på mellomringer/makrobelg og objektv på plass igjen. Noe tungvindt ) Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Skjønner. Skal man gidde ta noe særlig til bilder er det vel best å ha noen som fungerer med tanke på elektronikken. Vil to slike fungere? Hvor viktig er det at de til sammen utgjør akkurat 50mm? Hva skjer hvis det er mere enn dette? Endret 21. juli 2010 av HauksA Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Det er ingen verdens ting som tilsier at mellomringene til sammen skal utgjøre 50 mm. Jeg aner ikke hvor du har det fra. Kort fortalt vil flere mm mellomringer mellom objektiv og kamerahus føre til kortere nærgrense og dertil hørende mindre dybdeskarphet og lavere lysstyrke. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Det er så absolutt ikke riktig at mellomringene må være like lange som brennvidden til objektivet. Dersom du monterer 50mm med mellomringer mellom ditt kamera med et objektiv på 50mm vil mest sannsynlig fokusplanet bli bak frontelementet på objektivet. Ergo. Du vil ikke kommet nærme nok, da fronten på objektivet fysisk vil treffe motivet før du får det i fokus På et 50mm-objektiv vil du neppe få noen praktisk nytte av noe mer enn en 12mm eller 20mm mellomring. Jeg har selv Kenko-settet med 12, 20 og 36mm mellomringer. På mitt 17-55mm-objektiv pleier jeg å bruke 12mm. Men dette objektivet er fysisk ganske langt, så med et 50mm fast-objektiv vil det nok gå fint med 20mm før fokusplanet vil plassere seg "inni objektivet". Endret 21. juli 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Det med at det må være akkurat 50mm har jeg funnet nok opp selv Da tror jeg at jeg går for det settet arthoz linka til. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Det er så absolutt ikke riktig at mellomringene må være like lange som brennvidden til objektivet. Dersom du monterer 50mm med mellomringer mellom ditt kamera med et objektiv på 50mm vil mest sannsynlig fokusplanet bli bak frontelementet på objektivet. Ergo. Du vil ikke kommet nærme nok, da fronten på objektivet fysisk vil treffe motivet før du får det i fokus Har du noen gang opplevd dette fenomenet? Jeg har satt min 50mm på en 150mm lang makrobelg og fortsatt hatt fokusplanet foran fremre glasselement... Lenke til kommentar
arela Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 På korte brennvidder kan du få fokusplanet temmelig nært frontlinsa. Derimot et snudd 105mm objektiv får ikke fokus på rett side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå