Black Star Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har en gammel Nikon FE2. Har ikke brukt den siden i fjor, men når jeg tok den frem her om dagen, var det ikke liv i den i det hele tatt. Ingen reaksjon på lysmåleren, og når jeg tok et bilde låste speilet seg i åpen posisjon og jeg får ikke trukket frem filmen. Om jeg setter lukkertidshjulet på M250, så lukker speilet seg og jeg kan trekke frem filmen igjen. Det virker derfor som den fungerer på helt manuelt, og derfor tenkte jeg først på batteriet. Men da jeg satt batteriet inn i et annet FE2, så fungerte lysmåleren (den andre FE2'en har imidlertid en annen feil). Er det bare jeg som glemmer noe helt grunnleggende, eller har den avgått med døden? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Kan være at batteriet er "nesten" utladet. Har du sjekket for irr på kontaktene? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Det kan være så enkelt som korrosjon på polene som frakter strøm fra batteriet. Skrap litt på polene for å komme til rent metall. Lenke til kommentar
melancholy Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Ganske sikker på at det er batteriet ditt, har opplevd det samme på mitt FE2; fungerer manuelt på 250 (hvilket tilsier at det ikke er noe galt med kameraet i utg.punktet), men lysmåler og andre lukkertider og fremtrekk vil ikke fungere. Sett i nytt batteri, sjekk polene, så vil du nok ha fortsatt stor glede av kamerahuset. Endret 20. juli 2010 av melancholy Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Takk... da spanderer jeg de beskjedne kronene som nye batterier koster og prøver på nytt Har en del gromobjektiver til det, så så lenge det fortsatt fungerer tar det nok lang tid før jeg pensjonerer det. Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Ah, så deilig å lese om noen som fremdeles bruker FE! Jeg har et FE som jeg har lagt langt inne i skapet, jeg trodde at det var umulig å få tak i film...? Nå fikk jeg veldig lyst til å begynne å bruke det igjen, jeg elsker det kameraet! Men kameraet mitt trenger service, det mangler gummiringen rundt okkularet (noe som har ført til støv under glasset), og trenger nok en generell rensing/justering. Vet dere om det er mulig å levère kameraet inn noe sted for service? Endret 1. august 2010 av Jon Arild Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Ah, så deilig å lese om noen som fremdeles bruker FE! Jeg har et FE som jeg har lagt langt inne i skapet, jeg trodde at det var umulig å få tak i film...? Nå fikk jeg veldig lyst til å begynne å bruke det igjen, jeg elsker det kameraet! Men kameraet mitt trenger service, det mangler gummiringen rundt okkularet (noe som har ført til støv under glasset), og trenger nok en generell rensing/justering. Vet dere om det er mulig å levère kameraet inn noe sted for service? Vi selger film der jeg jobber, ihvertfall. Bør ikke være en umulighet i vanlige fotobutikker Er ikke så mange steder som tar mot gamle kamera for rens lenger tror jeg. Den siste jeg vet om i Oslo ble lagt ned for et par år siden. Men skulle du tilfeldigvis bo i Bergensområdet kan det jo hende Antonio Stasi er behjelpelig? Han har en butikk i Lille Øvregaten 4. Var der en tur da jeg var i Bergen for et par år siden, og butikken er jo et klenodie i seg selv. http://www.antoniostasi.com/ Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Når det gjelder Nikon, så er jo alltid en telefon til Interfoto verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå