Gå til innhold

Hjelp til valg av forsterker

Basusjernet

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en forsterker, men har absolutt ingen erfaring eller kunnskap angående dette. Jeg spiller munnspill, og vil ha noe som ikke er så altfor stort. Den trenger ikke skape all verdens lyd, da er det heller viktigere at den er lett å bære med seg (finnes det batteridrevne?)

Alt av tips til kjøp og bruk av forsterker tas imot med en kjærlig favn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du da ha en gitaramp? For det første, vanlige gitar forsterkere har ikke XRL utgang (Altså du klarer ikke å koble inn en vanlige vokal mikrofon, muligens du kan kjøpe en slags overgang eller lignende da). OG en gitaramp vil også passe dårlig til å forsterke slike signaler. Vil jeg anta

Ta å kjøp deg en vokal forsterker, en billig mic og kjør på. Beste er å ta turen innom en gitarsjappe, bor du i nærheten av Oslo er Imerslund (4sound) ved Grünerløkka en veldig fin butikk! :)

Lenke til kommentar

Takk, skal sjekke ut vokalforsterkere. Mic'en bygger jeg selv :)

okok, men skjønner ikke helt det med micen. Du skal altså bygge en mikrofon selv? Regner med at du har noe peil på det da. Men ser du for deg en mikrofon som ligner en vanlig mikrofon som vokalister bruker? Eller en slags pickup (mikrofonene på gitarer og basser)?

Men for å være ærlig har jeg lite peiling på musikkutstyr bortsett fra gitarsaker. Så ta en tur eller en telefon til Imerslund :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Selv har jeg en Roland cube 80 w.. Litt heftige greier for et munnspill.. Men tror ikke den forserkeren passer til et munnspill.. Har ellers ikke peiling på munnspill, og skjønner fortsatt ikkje hvorfor du skal ha en gitarforsterker......

Men det beste tipset jeg kan gi deg er: Gå til nærmeste musikkbutikk, (der de selger musikkinstrumenter) så snakker du med de!!

Lenke til kommentar

For å få slik lyd:

Jeg er altså ikke ute etter å bare forsterke lyden, men også å "elektrifisere" den.

Har bestilt meg en billig 15w røreforsterker nå som jeg skal spille på frem til jeg får råd til en skikkelig rørforsterker.

Kjøp en stemmeeffekt og en mikrofon så er du i boks med det ;)

Lenke til kommentar

Har mine tvil om at den vil gjøre samme jobben som en forsterker.

Sjekk ut artister som

,
,
og
så forstår du hva jeg er ute etter.

Det er ikke en forsterker. Det er et mellomledd mellom mikrofonen og forsterkeren.

Tror forresten du har misforstått litt. Forsterker er bare et annet ord for "høyttaler" ;)

Lenke til kommentar

Nettopp. Så hva skal jeg med den?

Hørte du på klippene jeg linket til? Jeg er klar over hva en forsterker er, men nå er det jo slik at ikke alle forsterkere bare gir "ren lyd". Jeg er altså ikke ute etter å bare spille høyere, men også å få den "elektriske" følelsen på lyden som er kjennetegnet ved blues fra Chicago på femtitallet.

Lenke til kommentar

Hei,

Er du fortsatt ute etter noe på batterier?

Sjekk ut Roland MicroCube, denne har amp simulator som gjør at du kan velge rent signal, eller farget av en fender bassmann, marshall eller en high gain type lik diezel.

Det du er ute etter er en fender basmann som gir litt rund overdrive og masse mellomtone.

Eneste problemet med den er at det ikke er inngang for xlr, men dette kan fikses med å bruke en DI boks som mikrofonforsterker foran ampen og bruk "link" til ampen.

Ampen er ikke dyr og jeg kan anbefale en billig rør-DI-boks fra Behringer

håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar

I all beskjedenhet, vil jeg påstå at det meste som er sagt i tråden så langt er noget uinformert :D.

Det som er vanlig å bruke, er en egen munnspillmikrofon(noe som du ser ut til å ha på gang) og en liten rørforsterker, gjerne med kun en kanal. Dedikerte munnspillmikrofoner har gjerne jackkabel og dermed trenger man ikke DI. Har spilt endel med Arne Rasmussen, kan ikke erindre at han brukte noe mellom mik og amp.

Ampen er gjerne uten alt for mye watt, slik at den vrenger uten at det trenger å være så veldig høyt. Mikken og den type amp er det som gjør at det låter som det gjør hos de folka du nevner. Kan anbefale Fender Champion 600, den ligger vel på rundt 2000. Fender blues jnr og de andre juniorene er også ganske vanlig. Er Fender som er mest vanlig til dette (dog ikke twin og andre større amper der man må spille skikkelig høyt før det vrenger), men kan godt tenke meg at andre lav-watts røramper vil gjøre samme nytta. Kan også tenke meg at de små epiphone-ampene vil funke bra, uten at jeg har prøvd dette på munnspill. Arne spiller endel på en Victoria-amp, men da snakker vi gamle greier. Du trenger forøvrig bare en kanal (mange, om ikke de fleste gitaramper har to eller flere, en clean og en med vreng).

Håper dette hjelper! Du får bare si fra, så kan jeg sette deg i kontakt med arne, han har mye erfaring på området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...