Ebola_4_U Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg har et NF7-S rev 2.0 kort og en AMD Barton 2500+ som jeg skal overklokke. Bruker vannkjøling fra Swiftech. Twinmos PC3200 m/winbond 2 x 512 MB i dual mode. Vcore fra 1.7-1.9, Vdimm fra 2.6-2.9. Ønsker å kjøre CPU og RAM i sync, eller er ikke dette så viktig? Bør jeg velge divider til 3/3 eller 5/5 eller sette den til auto? Jeg har prøvd ulike innstillinger men får den ikke til å kjøre helt stabilt over 200 Mhz FSB. Selv med multiplier på 10. Stabilt regnes når jeg kan kjøre Prime95 i minst 12 timer uten feil. Multiplier (MP) på 12 med 192 FSB har nå kjørt i 15 timer uten feil og det ser lovende ut. MP 10.5 og 200 FSB er ikke like stabilt. Indikerer dette at RAMen ikke er særlig god? Trodde disse brikkene skulle kunne kjøre mer enn 200 FSB? Eller er det CPUen som ikke liker opp mot 200 FSB? Ser jo at andre kjører CPUen med mer enn 200 FSB. Et siste spørsmål. Jeg driver med videokomprimering og lurer på om hvor store forskjeller en vil oppleve med en f.eks MP på 12 og 190 FSB (2280 Mhz)mot en 10.5 på 216 FSB (2268 Mhz) ? jim Lenke til kommentar
xthal Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 med v1.2 og 1.0 klarte ikke hardocp å få det opp i mer enn 185mhz fsb, vet ikke om 2.0 har samme problem (siden ikke har lest noe om det) men kan jo teste med det jeg har hjemme (v.2.0) når jeg kommer hjem i dag, men tror nok ramen stopper meg der da (333DDR) edit: man spekulerer i om det er i BIOS eller fysisk på hovedkortet feilen ligger, fikk iallefall klokka opp litt mer med nyere bios Lenke til kommentar
Ebola_4_U Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 med v1.2 og 1.0 klarte ikke hardocp å få det opp i mer enn 185mhz fsb, vet ikke om 2.0 har samme problem (siden ikke har lest noe om det) men kan jo teste med det jeg har hjemme (v.2.0) når jeg kommer hjem i dag, men tror nok ramen stopper meg der da (333DDR) edit: man spekulerer i om det er i BIOS eller fysisk på hovedkortet feilen ligger, fikk iallefall klokka opp litt mer med nyere bios Vel, det nye kortet, rev. 2.0, er klokket i over 237 FSB (OCAddiction NF7-S rev 2.0 review) så jeg tror nok ikke det ligger i hovedkortet... jim Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Du kan prøve og legge litt kjølepasta under chippsettet. På mange hovedkort er det ganske dårlig kvalitet og ofte dårlig dosert. Kan hjelpe meg med noen hertz. Lenke til kommentar
formann Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Skal ikke være noe problem å kjøre 220+ med det kortet du har. Om man kjører 3/3 eller 5/5 osv skal ikke ha noe å si.. det er dog noen som har sagt at de har kommer litt lenger med 1/1, uten at jeg kan bekrefte dette. Det er kjent problem at man ikke klarer høy FSB med CPU´er som har 333bus hastighet. Dette kan ganske enkelt løses med å kutte den tredje L12 broen (pin AH30). Da vil hk igjenkjenne cpu som en 266bus cpu, og du er sikker på at det ikke er dette som stopper deg. For å kutte denne på tryggeste måte (og beholde garanti) så kan du bruke et 9v batteri, eller 5v fra PSU og to nåler til å kortslutte med, og på den måten svi av broen. Du kan også bruke en kniv, men kutter du da for dypt, så sitter du med en død cpu som du ikke har garanti på lenger. Prøv å sett mp ned til 8 eller 9, og start å øke FSB. Bruk feks. 1.7vdd, 1.8vcore, 2.8vdimm og 1.7v agp. De rambrikkene du har skal lett klare 215-220+ med stramme timings. Selv har jeg like brikker, bortsett fra at det er 2x256, og de klarer lett 220 2-2-2-4 med 2.8v. Edit: rettet en "liten" detajl ang. hvilken bro som skulle kuttes Lenke til kommentar
Vyper Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Dette kan ganske enkelt løses med å kutte den første L12 broen (pin AG31). Da vil hk igjenkjenne cpu som en 266bus cpu, og du er sikker på at det ikke er dette som stopper deg. For å kutte denne på tryggeste måte (og beholde garanti) så kan du bruke et 9v batteri, eller 5v fra PSU og to nåler til å kortslutte med, og på den måten svi av broen. Du kan også bruke en kniv, men kutter du da for dypt, så sitter du med en død cpu som du ikke har garanti på lenger. Er du sikker på at det er den første broen som skal kuttes?? På linken under viser bildet at det er den andre broen som skal kuttes. http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=307 Viktig å få klarhet i dette. (I tilfelle jeg prøver en gang til ) Lenke til kommentar
formann Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Dette kan ganske enkelt løses med å kutte den første L12 broen (pin AG31). Da vil hk igjenkjenne cpu som en 266bus cpu, og du er sikker på at det ikke er dette som stopper deg. For å kutte denne på tryggeste måte (og beholde garanti) så kan du bruke et 9v batteri, eller 5v fra PSU og to nåler til å kortslutte med, og på den måten svi av broen. Du kan også bruke en kniv, men kutter du da for dypt, så sitter du med en død cpu som du ikke har garanti på lenger. Er du sikker på at det er den første broen som skal kuttes?? På linken under viser bildet at det er den andre broen som skal kuttes. http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=307 Viktig å få klarhet i dette. (I tilfelle jeg prøver en gang til ) Den siden du linket til kommer jeg ikke inn på.. den virket litt syk. Det er vist ikke den første nei, det hadde du helt rett i.. men det hadde ikke vært noe farlig å gjøre dette, siden den allerede er kuttet Det som er riktig er den 3. broen (AH30) .. den skal kuttes for å sette FSB Sense til 133. Om du har kuttet den andre broen så skjønner jeg godt at CPU ikke lenger fungerer. Lenke til kommentar
Vyper Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Kommer litt an på hvilken vei man starter. Men fra din side så er det bro nr 3 som jeg kuttet, og som det er bilde av på linken. Så jeg kuttet nok rett bro, men litt for dypt. Kommer forøvrig greit inn på den linken nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå