Gå til innhold

Stasjonær til 13k for gaming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den skal brukes til spill som BC2, GTA IV og ESIV: Oblivion samt kommende spill. Ønsker 1680x1050 og High i de fleste spill med god FPS.

En PC til 4-5000 burde vel greie det ganske greit. Feks et AMD HD5770 burde holde til den oppløsningen, og mer eller mindre en hver moderne CPU med 4GB ram burde gjøre jobben greit nok.

Klart, hvis du ønsker å bruke 13000 så skal ikke jeg stoppe deg, men du klarer deg fint med en vesentlig mindre investering :)

Kjøpe PC til 6000 har jeg gjort to ganger før. Det fører til at PCen er dau etter 2 år (riktignok kun i tungdrevne spill, ikke call of duty for det kan du jo nesten kjøre på en pentiumIII). Og selv når den er helt ny så er den ikke fantastisk. Utbyggingsmuligheter eksisterer ikke heller. Derfor tenkte jeg å invistere litt mer nå slik at jeg kan kjøre CF senere. Hvis kommende spill skal være som GTAIV en gang var (relativt utstyret som var da) så må du ha monsterpc for å ha litt god grafikk.

Lenke til kommentar

Må ikke nødvendigvis øke minne ved oc. 1090t er en BE cpu så der holder det å bare øke multilikatoren(da rører du ikke minne).

Ved andre cpuer som har låst multi kan du velge en lavere divider.

Maccan: så på de GT brikkene selv, men crosshair IV støtter de kun i 2 slotts så da får ikke han oppgradere minnet senere.

(gikk for de her selv:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587790 )

Syns forøvrig det er litt dumt og kjøpe nvida på et hk som kun støtter crossfire.

EDIT: den 750w HX'n klarer lett cf med 5870 så da e du litt mer futureproof enn om du velger GTX480

Jeg ble litt for oppslukt i tester o.l. så det forsvant helt...

Dette var oppklarende;)

De i linken så interessante ut.

Lenke til kommentar

Er ikke små vifter på Dominator nei...

De har noen litt høye kjøleribber, også kommer det med _en_ ram kjøler som du monterer over alle sammen. Jeg syntes ikke den bråker på mine, men er heller ingen støy allregikker på noen måte. Vil at det skal være kaldt og at komponentene har det bra ^^

CAS Latency har du vel litt missforstått, men regnestykket blir noe slikt noe

forsinkelse= K * CAS / MHz hvor K er konstanten 2000

Så da

Ballistix

2000 * 7 / 1333 = 10,5

Dominator

2000 * 8 / 1600 = 10

Lavere er bedre :)

Beklager Maccan, du tar desverre feil. Les denne -> CAS Latency

Endret av gehe_cheetah
Lenke til kommentar

Hva mente du jeg hadde feil om?

http://www.hardware.no/artikler/strammer_opp_ddr3_/41222

Nå har ikke jeg AMD selv, men med X58 oppsett kan man klokke RAM og CPU uavhengig av hverandre. Dette gjelder vel hvertfall for Black Edition CPUene til AMD? Tror de fungere som EXTREME CPU'ene til Intel :) Siden du kan klokke bare ved å increase voltage og osv.

Når det gjelder ram, så er vel 99% av dagens DDR3 moduler 1066 Mhz stock, de er bare garantert for at de kan kjøre høyere.

Samme med Cl så vidt jeg har forstått. Når de leveres 1600 MHZ CL8, vil det si at produsenten garanterer at den kan kjøre det, ikke at den ER 1600 mhz CL8. Derfor vil det være HK ditt og generelt kvaliteten på rammet som sier hvor overklokkingsvillig den er. Ikke hvor lav cl den har.

Det kan godt hende jeg hadde feil, jeg bare skjønte ikke helt hvordan ^^

EDIT: Uansett max OT, hehe så jo Mumriken sin post at du ikke ville kunne oppgradere GT'ene. Da ville jeg krysset ut de med en gang uansett.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hva mente du jeg hadde feil om?

http://www.hardware.no/artikler/strammer_opp_ddr3_/41222

Nå har ikke jeg AMD selv, men med X58 oppsett kan man klokke RAM og CPU uavhengig av hverandre. Dette gjelder vel hvertfall for Black Edition CPUene til AMD? Tror de fungere som EXTREME CPU'ene til Intel :) Siden du kan klokke bare ved å increase voltage og osv.

Når det gjelder ram, så er vel 99% av dagens DDR3 moduler 1066 Mhz stock, de er bare garantert for at de kan kjøre høyere.

Samme med Cl så vidt jeg har forstått. Når de leveres 1600 MHZ CL8, vil det si at produsenten garanterer at den kan kjøre det, ikke at den ER 1600 mhz CL8. Derfor vil det være HK ditt og generelt kvaliteten på rammet som sier hvor overklokkingsvillig den er. Ikke hvor lav cl den har.

Det kan godt hende jeg hadde feil, jeg bare skjønte ikke helt hvordan ^^

EDIT: Uansett max OT, hehe så jo Mumriken sin post at du ikke ville kunne oppgradere GT'ene. Da ville jeg krysset ut de med en gang uansett.

Nei Maccan, du har helt rett. Jeg blingsa.

Da tror jeg at jeg har fått svar på det meste. Tusen takk for det. Skal ikke kjøpe før i slutten av august så tilgjengelighet kan derfor ha forandre seg. Kommer tilbake da med bestemte pakker.

Igjen takk.

Lenke til kommentar

Etter litt mer forskning har jeg funnet ut at Kabinettet ikke har plass til et 5870 kort... For å få plass må 3 harddiskplasser fjernes. Dette er lite aktuellt da jeg allerede har 4 harddisker og skal ha enda en... Kabinettet jeg snakker om er Antec 902

Så da lurer jeg på om det er noen som har eksempler på andre kabinetter som har ca. de samme egenskapene. God luftgjennomstrømning, mange harddiskplasser og som ser nogelunde greit ut. Jeg liker designet til Antec 902 veldig godt, men Antec 1200 blir for stort..

Endret av gehe_cheetah
Lenke til kommentar

Tja. Det første som faller meg inn er CM 690 II Advanced.

Det ser veldig pent ut + muligheten til å slå på blå leds som på Antec.

Har masse plass, og muligheten til å installere oppmot 10 vifter(!) Dvs masse airflow.

I tillegg får du det relativt billig :)

Et annet valg jeg ville sett på var Storm Sniper Black Edition. Har plass til 5970 for å si det sånn. Selv om det er et midi kabinett. Blå leds. Helt sort interiør. Tool-less design, og meget solide festemåter for bla expansion slots. I tillegg er den stappa med støvfilter, og jeg syntes det ser svært bra ut. Det er dog kanskje noen som vil si i mot meg hehe.

Dette er dog litt dyrer (ca 1200kr)

690 er vel det som minner mest om Antec. Hvis du vil ha side dør med vindu kan du bestille det ved siden av, men eller leveres den med en plain dør med mulighet for installsjon av vifter.

Lenke til kommentar

Tja. Det første som faller meg inn er CM 690 II Advanced.

Det ser veldig pent ut + muligheten til å slå på blå leds som på Antec.

Har masse plass, og muligheten til å installere oppmot 10 vifter(!) Dvs masse airflow.

I tillegg får du det relativt billig :)

Et annet valg jeg ville sett på var Storm Sniper Black Edition. Har plass til 5970 for å si det sånn. Selv om det er et midi kabinett. Blå leds. Helt sort interiør. Tool-less design, og meget solide festemåter for bla expansion slots. I tillegg er den stappa med støvfilter, og jeg syntes det ser svært bra ut. Det er dog kanskje noen som vil si i mot meg hehe.

Dette er dog litt dyrer (ca 1200kr)

690 er vel det som minner mest om Antec. Hvis du vil ha side dør med vindu kan du bestille det ved siden av, men eller leveres den med en plain dør med mulighet for installsjon av vifter.

Etter nå å ha sett videoer på youtube så har funnet ut at det burde gå ganske greit med antec 902 og 5870 :blush:

Hvis det da viser seg at det ikke går pga mange disker så får jeg bytte ut de mindre diskene mine med noen nye og større.

Likte ikke de andre kabinettene så godt så da er jeg heller ikke villig til å betale mer for de... Men takk for gode forslag uansett. :thumbup:

Hva med å bytte harddisk til Spinpoint F3 1 TB. Det er en grunn til at den blir anbefalt hele tiden ;)

Jeg valgte Western Digital Caviar Green 1 TB fordi den skulle være stillegående og strømgjerrig. Jeg har jo en SSD som skal ta seg av performance...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

God morgen godtfolk. I natt skjedde det store. Det sa pang, gav fra seg et lysglimt og luktet av svidd elektronikk... Hva er det? Jo det var den fantastiske PSUen fra Mist på 500W som rett og slett ikke orket mer:( (ja jeg tok ut PSUen og stappet den i kontakten etter at den var fjernet fra PCen og sikringen gikk fortsatt...) Så dette fremskynder derfor mine oppgraderingsbehov...

Så jeg lurer på om jeg burde kjøpe nytt kabinett og PSU nå. og vente til den nye 6-serien til ATI kommer på markedet. Eller kjøpe denne pakka fra komplett.

Komplett Gamer Premium - AMD Vision Black

Varenr.:595886

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

Støtsikker PC-eske STOR

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort

Corsair HX 750W PSU

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

PC Uten OS, White Box PC

Garanti 3 år - Sende inn

Lagerstatus:1 stk. på lager

Trenger svar fort. Kabinett og PSU kan jeg få kjøpt hos den lokale sjappa idag... Kanskje resten også hvem vet.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg vært hos mamoz, men de hadde ikke noe av det jeg så etter.

Så da spør jeg før jeg bestiller fra komplett. Vil PCen være godt balansert? Vil den tregere rammen utgjøre noen særlig forskjell?

Det er ikke noe galt med den RAM-en der. Tror du vil bli meget fornøyd med de komponentene som står listet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...