Gå til innhold

Stasjonær til 13k for gaming

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå brukt flere timer på å lete rundt i jungelen etter komponenter, men det er ikke som det en gang var. Synes AMD og Intel samt ATI og Nvidia stiller meget likt. Jeg har sett gjennom stort sett de fleste trådene på forumet, men ikke funnet noe som passer mine preferanser.

Den skal ikke klokkes, bruker SSD og hardisker fra gammel pc. (SSD = Intel X25-M gen2)

Kabinettet jeg vil ha er Antec Nine Hundred Two med en modulær strømforsyning som f.eks. Corsair HX-750.

Jeg har vinglet frem og tilbake mellom LGA1156, LGA1366 og AM3. Prosessorer som jeg har sett på da er i7-860, i7,930 og Phenom II X6 1090T med henholdsvis 4 GB, 6 GB og 4 GB RAM.

Jeg mener at et HD-5870 eller GTX-480 passer best..? Kunne evt. tenkt meg å kjøre SLI/CF om noen år. Eller blir CPU og PSU for pinglete da?

I regnskapet skal også en 1 TB-HDD. (600,-?)

Dette burde alle være PCer rundt 13k.

Så det jeg trenger er følgende:

HK

PSU

RAM

CPU

HDD (sekundær)

GPU

DVD-brenner

Case

Både ferdigbygget og selvbygget er greit. Ferdigbygget er ønskelig med mindre de er nazi på garanti osv. når jeg skal sette inn SSDen min.

Den skal brukes til spill som BC2, GTA IV og ESIV: Oblivion samt kommende spill. Ønsker 1680x1050 og High i de fleste spill med god FPS.

Som sagt er taket 13K og alt skal kjøres i stock. Kjøper nytt eller oppgraderer etter 2 år avh. av hva som er på markedet. Ønsker kanskje lengre levetid med denne da den koster ganske mye.

Merker er litt hipp som happ. Har dog sansen for Gigabyte HK og Corsair PSU. Invendinger?

Jeg vil gjerne ha forslag til en PC som er best til 13k. Alle forslag mottas med takk.

Skal kjøpe i slutten av august. Burde jeg vente å se om det kommer noe nytt og bedre som vil gjøre stor forskjell på prisen/ytelsen?

Handleliste

Endret av gehe_cheetah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/profil/lister/116480 oppsett 1

https://prisguiden.no/profil/lister/115706 opsett 2 dyrere

har tenkt til å bygge en av disse 2 (men da kjøper jeg en SSD også ved siden av(den er ikke på prisguide))

eller så har du denne på tilbud hos komplett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364

Det er noe lignende jeg også har sett på hvis jeg skal ha AMD:

Handleliste

Den på tilbud hos komplett har for svakt skjermkort.

Men takk for tips. Problemet mitt ligger vel først og fremst i hvilken retning jeg skal gå.

Lenke til kommentar

http://www.prisguide...l/lister/116480 oppsett 1

http://www.prisguide...l/lister/115706 opsett 2 dyrere

har tenkt til å bygge en av disse 2 (men da kjøper jeg en SSD også ved siden av(den er ikke på prisguide))

eller så har du denne på tilbud hos komplett http://www.komplett....aspx?sku=601364

Det er noe lignende jeg også har sett på hvis jeg skal ha AMD:

Handleliste

Den på tilbud hos komplett har for svakt skjermkort.

Men takk for tips. Problemet mitt ligger vel først og fremst i hvilken retning jeg skal gå.

Jeg ville ha sattset på et ASUS p6t Deluxe v2 hovedkort, en Intel i7 930 prosessor og et ATI skjermkort (5870 eller 5970)

Er ikke noen spesiell fan av AMD :ph34r:

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar

gjør lista offentlig

Så det du mener er at denne f.eks:

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Sort

Corsair HX 750W PSU

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

ASUS P6TD Deluxe, X58, Socket-1366

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

er bedre enn denne:

Corsair HX 750W PSU

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

ASUS GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA

Vil jeg som skal kjøre alt i stock ha nytte av ASUS P6TD Deluxe, X58?

Lenke til kommentar

Du nevner at du ikke skal overklokke, da går du for et AMD Phenom II X6 1090T Black Edition system (4GB ram holder nok). i7-/920 er bittelitt dårligere stock enn AMD, men i7 er en mye bedre overklokker. Siden du ikke skal overklokke bør du kjøpe AMD.

Kilde

EDIT: Mekket et AMD X6 1090T system til 11k. Vil du har det nærmere 13k bør du gå for et system som har i7 + trekanalsminne ect. (6GB). Men siden du ikke skal overklokke lønner dette seg egentlig ikke.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Du nevner at du ikke skal overklokke, da går du for et AMD Phenom II X6 1090T Black Edition system (4GB ram holder nok). i7-/920 er bittelitt dårligere stock enn AMD, men i7 er en mye bedre overklokker. Siden du ikke skal overklokke bør du kjøpe AMD.

Kilde

EDIT: Mekket et AMD X6 1090T system til 11k. Vil du har det nærmere 13k bør du gå for et system som har i7 + trekanalsminne ect. (6GB). Men siden du ikke skal overklokke lønner dette seg egentlig ikke.

Takk for det Slaps'ærn. Men jeg har et spørsmål:

Hvordan vil det gå med Oblivion og en 1090T? Oblivion baserer seg jo på en kjerne gjør det ikke det?

Og hvorfor er det ingen som anbefaler GTX480? Jeg har lest endel tester spesielt med de nye driverne og da gjør den rent bord, stort sett. Og til den nette pris av 3650 så er ikke det så galt..?

Lenke til kommentar

Med Oblivion blir det som om du har en CPU med en kjerne på 3.6Ghz. Spillet er laget med single core støtte. Hvis du er redd for at CPUen ikke skal takle spillet tar du feil, den klarer det nok fint. De andre kjernene får finne på å gjøre noe annet imens.

GTX 480 er mer en tusenlappen dyrere enn 5870. I tester yter begge kortene nesten likt (GTX 480 7% bedre) så da er det vel åpenbart ;)

689093.jpeg

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Med Oblivion blir det som om du har en CPU med en kjerne på 3.6Ghz. Spillet er laget med single core støtte. Hvis du er redd for at CPUen ikke skal takle spillet tar du feil, den klarer det nok fint. De andre kjernene får finne på å gjøre noe annet imens.

GTX 480 er mer en tusenlappen dyrere enn 5870. I tester yter begge kortene nesten likt (GTX 480 7% bedre) så da er det vel åpenbart ;)

689093.jpeg

ok, så dette vil være det beste alternativet?

Corsair HX 750W PSU

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB

Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Dette kommer på 12650,- hos komplett sin pc-bygger. Eneste jeg er litt usikker på her er minne. lest litt at det har ytterst lite å si hvor vidt det er 1600MHz eller 1333MHz.

Noen som har noen andre meninger rundt dette?

Lenke til kommentar

Bump

Etter litt youtube forsking har jeg funnet ut at dette er veldig lett å overklokke. Derfor kan det hende at jeg vil gjøre dette ved en senere anledning. Om et par år e.l.

Jeg sliter litt med minne. Ble veldig interessert i OCZ for AMD Black Edition. Men dette er umulig å oppdrive fra nettbutikker som har de andre delene...

Håper på flere innspill.

Lenke til kommentar

Mmhm, jeg syntes også du skulle gå for noe litt raskere minne :)

https://prisguiden.no/produkt/114045 Disse er jo svært godt :)

Eventuelt disse :)http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518205

Du sier noe der. Men er ikke interessert i å ha minne med små vifter på. Det bråker alt for mye... Balistix er vel et bedre alternativ for meg. Men burde jeg ikke (hvis jeg skal overklokke) kjøpe minne som takler større frekvener? 1600MHz etc. Har ikke veldig peiling på OC så vet ikke hva CAS betyr i den gården, men at CAS sier noe om latency og derfor vil være raskere @ stock. Siden de er rated til 1333 MHz som er stock?? så vil de ikke være overklokkingsvennlige.

For sånn jeg har forsått det så må frekvensen til RAM økes når frekvensen til CPU økes? Tar jeg feil. Hvilke variabler (kan) endres på RAMen når CPUen klokkes?

Lenke til kommentar

Den skal brukes til spill som BC2, GTA IV og ESIV: Oblivion samt kommende spill. Ønsker 1680x1050 og High i de fleste spill med god FPS.

En PC til 4-5000 burde vel greie det ganske greit. Feks et AMD HD5770 burde holde til den oppløsningen, og mer eller mindre en hver moderne CPU med 4GB ram burde gjøre jobben greit nok.

Klart, hvis du ønsker å bruke 13000 så skal ikke jeg stoppe deg, men du klarer deg fint med en vesentlig mindre investering :)

Lenke til kommentar

Må ikke nødvendigvis øke minne ved oc. 1090t er en BE cpu så der holder det å bare øke multilikatoren(da rører du ikke minne).

Ved andre cpuer som har låst multi kan du velge en lavere divider.

Maccan: så på de GT brikkene selv, men crosshair IV støtter de kun i 2 slotts så da får ikke han oppgradere minnet senere.

(gikk for de her selv:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587790 )

Syns forøvrig det er litt dumt og kjøpe nvida på et hk som kun støtter crossfire.

EDIT: den 750w HX'n klarer lett cf med 5870 så da e du litt mer futureproof enn om du velger GTX480

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Er ikke små vifter på Dominator nei...

De har noen litt høye kjøleribber, også kommer det med _en_ ram kjøler som du monterer over alle sammen. Jeg syntes ikke den bråker på mine, men er heller ingen støy allregikker på noen måte. Vil at det skal være kaldt og at komponentene har det bra ^^

CAS Latency har du vel litt missforstått, men regnestykket blir noe slikt noe

forsinkelse= K * Cl / MHz hvor K er konstanten 2000

Så da

Ballistix

2000 * 7 / 1333 = 10,5

Dominator

2000 * 8 / 1600 = 10

Lavere er bedre :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...