MikeLevy Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei Jeg har en stor utfordring med RAW-filene fra mitt ellers glimrende Canon 7D. Samtlige RAW-filer er korrupte. Jeg bruker Mac og EOS utility til overførsel. I mini-previewen i finder kan jeg se de, men verken Lightroom eller Digital Photo Pro får de opp. JPEG går som en drøm. Jeg har nå testet med flere forskjellige minnekort og problemet er det samme. Har søkt rundt på forumet og google, men finner ingen løsning Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Plutselig eller aldri fått til ? Program du bruker er oppdaterte ? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Kjøp deg en minnekortleser Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Første jeg ville gjort var å prøve med en separat kortleser og se om det var filene eller overføringen det er noe feil med. Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Både Lightroom og DPP er oppdatert. Har brukt både 400D og 30D tidligere uten problemer. Skal rote frem en minnekortleser og teste Takk så langt Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Dessverre hjelper det ikke med kortleser Filene er fortsatt "skadede" Andre forslag? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Prøv click & drag i finder istedenfor å importere med eos utility/LR Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvor store er RAW-filene du får? Ikke at jeg har noen løsning, men det er det første jeg ville sjekket. Mine rawfiler ligger som regel på 25-30MB. Du kjenner ikke noen andre med samme kamera som du kunne prøvd å laste inn bildene hos? Eller laste opp en rawfil et sted man kan laste den ned fra for å prøve å åpne den på egen data. Da ville du fått utelukket eventuelle datamaskinproblemer, altså om filene er skadet på andre dataer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 LR 2 kan du ikke direkte laste opp rawfiler fra 7D,og har du DPP versjon 3.8.2 mac eller 3.8.1 for Windows. Lenke til kommentar
Grimnar Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvor store er RAW-filene du får? Ikke at jeg har noen løsning, men det er det første jeg ville sjekket. Mine rawfiler ligger som regel på 25-30MB. Du kjenner ikke noen andre med samme kamera som du kunne prøvd å laste inn bildene hos? Eller laste opp en rawfil et sted man kan laste den ned fra for å prøve å åpne den på egen data. Da ville du fått utelukket eventuelle datamaskinproblemer, altså om filene er skadet på andre dataer. JEg ville ha byttet minnekort. Prøv et annet om du har. Det er nok det som er korrupt. Eventuelt kan du prøve å formaterere minnekortet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) JEg ville ha byttet minnekort. Prøv et annet om du har. Det er nok det som er korrupt. Eventuelt kan du prøve å formaterere minnekortet. Det er lurt og formatere kortene hver gang du er ferdig med og overført bildene til pc'en. Endret 20. juli 2010 av Nautica Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ok, da er problemet løst. Synderen var en litt for gammel utgave av DPP, var litt sløv der. Nå fungerer alt som en drøm. I prosessen endte jeg opp med å oppgradere fra LR 2 til 3, noe som virkeig kan anbefales! Takk uansett for hjelp alle sammen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Det er derfor vi er her,for å hjelpe Du burde formatere kortene hver gang,istedefor og bare slette bildene på kortene. Edit:nå kan du trykke på "løst" knappen Endret 20. juli 2010 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Du burde formatere kortene hver gang,istedefor og bare slette bildene på kortene. Et godt råd. Husk å formatere i kamera, ikke på PC/Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå