Gå til innhold

Lønnsøkning for nyutdannede - Ingeniør

sronnevik

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat med meg at det lokale lønnsoppgjøret er unnagjort. Har jobbet ett år i bransjen som ingeniør, og er utdannet med en master i petroleumsteknologi.

Lurer på hva dere andre i lignende posisjon har fått i lønnsøkning? Er ikke dreven i dette, så trenger litt hjelp.

Trodde gjerne at nyutdannede ville ha en relativt høyere %vis økning de første årene.

Fikk rundt 3%, og lurer på hva dere syntes?

Hva fikk dere? (5 år utdanning, 1 år erfaring, privat sektor)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du like så greit kan fortelle oss hvilken bransje du er utdannet innen (elektro, maskin, bygg...) og nåværende lønn med engang så vil det bli lettere å si om du har fått rett lønn. Forøvrig kan du sjekke NiTO sine nettsider for lønnsstatistikk.

Lenke til kommentar

Tror du like så greit kan fortelle oss hvilken bransje du er utdannet innen (elektro, maskin, bygg...) og nåværende lønn med engang så vil det bli lettere å si om du har fått rett lønn. Forøvrig kan du sjekke NiTO sine nettsider for lønnsstatistikk.

Ja jeg skrev at jeg er utdannet innen petroleumsteknologi, nærmere bestemt innen Boring. Jobber som boreingeniør.

Har ca 420K og gikk opp til 437K - dvs rundt 3% ca...

Ingen andre?

Lenke til kommentar

Har ca 420K og gikk opp til 437K - dvs rundt 3% ca...

(437-420)/420*100%=4%

Kvaliteten på ingeniørutdanningen her til lands synes godt :green:

Revolver: Mtp at NHO var ute å preika om at et tillegg på en halv prosent var nok for å opprettholde landsnivået ift. nabolandene tror jeg du kan si deg fornøyd.. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg sa ca 3%. Den faktiske økningen var 3.3% om du mener det har noe for seg. Tallene jeg skrev var omtrentlige.

Jeg er heller ikke misfornøyd, heller interessert i hva som er normalt. Siden jeg akkurat har kommet meg inn i arbeidslivet, så har jeg ikke den største pondusen med tanke på hva en kan forvente og hva som er normalt og ikke. Derfor jeg tyr til et forum, for å forhøre meg meg om hva andre har fått, eller hva de har opplevd å få tidligere når de var nybegynnere..

Jeg er ikke medlem av Nito, men av Tekna. Selvfølgelig har jeg vært inne å sett va som står der, men det er jo som regel et aritmetisk snitt...derav denne tråden.

Uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar

Spørs jo litt på firmaet du jobber i, og stillingen du har. Ganske mange med master har jo individuelle reforhandlinger av lønn med jevne mellomrom, særllig om man jobber i mindre bedrifter og har fått mer annsvar.

Om du har jobbet med samme typen oppgaver, uten å få noe nytt annsvar, eller på annen måte kunne tillføre bedriften noe mer enn for et år siden så er vel noen prosent det man kan håpe på.

Dog synes jeg at tallene du presenterer virker ganske lave med tanke på de jeg kjenner som har fått jobber i den indusrien (siv.ing. prosesskjemi / material). Var jeg deg ville jeg kanskje ventet et år til før jeg la stort press på lønningen, føreste året er ofte mye introduksjon og opplæreing, mens 2. året begynner du å få "vist deg frem" litt mer. Om du har mastergrad og jobber i en såpass pengesterk bransje bør du passere 500 etter 2-3års ansettelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...