Kingulf Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Hei, eg prøver å få Windows XP pro sp3/sp2 istede for Vista. Men eg får ikke boote med USB, CD eller DVD. når eg setter i CD/DVD'n hører eg at pc'n jobber med den. så går eg til BIOS å setter CD rom til 1st prio(også gjort med USB). når eg rebooter blir skjermen svart og en lite hvit"_" blinker i det ene hjørne. Har prøvd med 5 forskjellige XP cd'er og dvder. prøvd ekstern CD rom. Prøvd ekstern hardisk.har prøvd å oppdatere BIOS. Eg jobber på en plass der dem selger Windows og microsoft CD'er og er internett levrandør der eg bor. Eg vet ikke hva som er feil! eg har ringt til Dell(har en dell xps m1530 laptop)De viste ingenting. håper dere kan hjelpe meg. Marius. Endret 20. juli 2010 av Kingulf Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Har du forsøkt å trykke på F12 når Dell logoen vises? Da skal du få opp en meny med hva du vil boote fra. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 jepp, Det funkerer på samme måte som å prioritere CD rom/usb som 1st prioritet. d funker på samme måte. svart skjerm liten hvit "_" "press any key" kommer altså ikke opp. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Mange av dere vil skifte OS fra Vista til XP Endret 20. juli 2010 av arjato Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 eg prøver dette nå. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 takk for svar. men eg har ikke tid til å gjøre dette nå. om dette virker er du helten min! Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Om dette skal virke må eg ha noen drivere, eg vet ikke hvilken drivere eg trenger. Eg er inne å ser på Dell's drivere for Xps M1530 nå og di har noen SATA og andre ting som eg sikkert må ha. Her er alle drivere som eg Tror eg trenger. Men hvor skal eg lagre de? alt på harddisken blir jo slettet. http://www.notebook-driver.com/dell/dell-xps-m1530-laptop-windows-xp-drivers/ Mvh marius. Endret 21. juli 2010 av Kingulf Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Du må laste ned den driveren som heter Serial ATA(AHCI). Men det er ikke så lett å få XP til å finne og installere den driveren. Så du må laste ned driveren og pakke den ut i en mappe som du kan kalle Dell ATA. Filen er en .rar fil, så får å pakke den ut, må du ha et program som WinRar, siste versjon av Winzip, muligens 7zip kan pakke den ut også. Det beste du kan gjøre er å bruke nLite til å lage til en XP CD som har den AHCI driveren inkludert. Helst bør du lage til en XP CD med Service Pack 2 inkludert, og å gjøre dette med nLite er ikke noe problem. Du kan faktisk bruke nLite til å inkludere de fleste drivere til M1530 på en XP CD. Endret 21. juli 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Du må laste ned den driveren som heter Serial ATA(AHCI). Men det er ikke så lett å få XP til å finne og installere den driveren. Så du må laste ned driveren og pakke den ut i en mappe som du kan kalle Dell ATA. Filen er en .rar fil, så får å pakke den ut, må du ha et program som WinRar, siste versjon av Winzip, muligens 7zip kan pakke den ut også. Det beste du kan gjøre er å bruke nLite til å lage til en XP CD som har den AHCI driveren inkludert. Helst bør du lage til en XP CD med Service Pack 2 inkludert, og å gjøre dette med nLite er ikke noe problem. Du kan faktisk bruke nLite til å inkludere de fleste drivere til M1530 på en XP CD. Og om eg ikke bruker nLite, hva skjer med driveren når pc'n wiper harddisken? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Da forsvinner driveren ganske enkelt. Men har du XP med SP3 så bør da XP finne disken din fordi jeg mener at SP3 støtter SATA/AHCI selv om jeg ikke skal si det for sikkert. Men uansett så burde da XP CDen boote så jeg skjønner ikke helt hva som er galt. Jeg kan sjekke om min gamle M1730 (2 år gammel) vil boote med en XP CD med diskene satt til AHCI. Er vel mer eller mindre samme PCer. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Eg skal prøve å reboote nå. skifte litt i bios og bare teste. ingen feil med cder. har 3 Win SP3 norsk cder. 1 win SP3 english og en norsk SP2. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Min "gamle" M1730 startet uten problemer fra XP CDen og det er en XP uten service packs. Den fant riktig nok ikke hard diskene, men det regnet jeg ikke med heller etter som de er satt til RAID0. Så da må du nesten ha et hard ware problem, men hvilket, det kan er ikke lett å si. Min M1730 har også Vista installert. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 ok, tenkte kansje det var hardware. så eg tok min EKSTERNE cd/dvd alt mulig leser å prøvde. fikk ingenting opp ved cd boot men nå etterpå når eg bootet normalt fikk eg en "welcome to microsoft windows xp" vindu, men "install windows xp" er grå farge og kan ikkje presses. Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Gjorde det samme på min HP for et par år siden, men husker ikke helt hvordan. Usikker på om XP støtter AHCI så den ville jeg i alle fall satt til SATA eller IDE. Mulig det var et velg for installering av 3. parts operativsystem eller boot før windows som måtte endres. Kan være en slik sikkerhetsinnstilling i bios som skal beskytte mot installasjon av nytt/fremmed os. Q Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Gjorde det samme på min HP for et par år siden, men husker ikke helt hvordan. Usikker på om XP støtter AHCI så den ville jeg i alle fall satt til SATA eller IDE. Mulig det var et velg for installering av 3. parts operativsystem eller boot før windows som måtte endres. Kan være en slik sikkerhetsinnstilling i bios som skal beskytte mot installasjon av nytt/fremmed os. Q Ja det er d vi også trodde først. Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Har du sjekket denne? Step-by-step guide for installing Windows XP on XPS M1530 Har ikke lest igjennom den, men var det første som kom opp når jeg googlet. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Har du sjekket denne? Step-by-step guide for installing Windows XP on XPS M1530 Har ikke lest igjennom den, men var det første som kom opp når jeg googlet. ja det har eg. har googlet noen timer eg og. det er den guiden eg følger nå. men linkene er døde. trenger en sata driver. Endret 21. juli 2010 av Kingulf Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Du bruker den Serial ATA (SATA) driveren på den siden du linket til tidligere på Notebook drivers. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Du bruker den Serial ATA (SATA) driveren på den siden du linket til tidligere på Notebook drivers. beklager for tregt svar, ute til lønsj. da skal eg teste dette. Lenke til kommentar
Kingulf Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Eg vet ikke hva eg skal gjøre. Er på nLite. hvilken fil skal eg inserte? har 2 ting å velge mellom. iaahci og iastor. etter d skal eg velge noe inni dem, i vilken og hva fil i den skal eg velge? eg er ikke super flink på dette feltet! Mvh marius. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå