naas95 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei folkens! Jeg kjøpte meg en pc i høst som en teknisk avdeling bygde til meg. Da jeg kom hjem med pc-en og utforsket den litt, fant jeg ut at de hadde laget 2 partisjoner. Partisjon "C" med bare 40Gb, og partisjon "D" med 800Gb, og det de hadde gjort var å innstalere operativsystemet mitt som var windows vista inn på partisjon "C" som bare hadde 40Gb minne. Og som dere vet hadde pc-en holdt seg mye bedre om de hadde innstalert operativsystemet på partisjon "D" istede, fordi der er det mest plass. Men så har det seg slik at for en stund siden kjøpte jeg med Windows 7 proffesional. Så jeg bestemte meg for å innstalere dette på partisjon "D", og dette gjorde jeg. Og under innstalasjonen trykte eg på valget der det stod at alle filene på pc-en ville bli slettet. Men da innstalasjonen var ferdig og jeg startet opp pc-en, fikk jeg valg mellom å starte opp windows 7 eller windows vista. Så jeg trykte på windows 7, og klikte meg inn på "Min datamaskin" der jeg fant ut at ingen ting hadde blitt slettet på pc-en og at jeg hadde 2 operativsystem på pc-en. Så hva må jeg gjøre for å bare få innstalert windows 7, og at når jeg innstalerer det blir allt slettet slik pc-en blir sett tilbake til fabrikkstandar bare i nytt operativsystem? Vær så snill å hjelp meg!!! Mvh.En som sliter livet av seg! Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Velkommen til forumet Først vil jeg starte med å si at teknisk avdeling gjorde det riktige da de installerte Vista på partisjonen med 40gb, mens 800 ble igjen som lagring. Du vil ikke få bedre ytelse av å installere Windows 7 på den store partisjonen. Når du så installerte Windows 7 på partisjon D, så vil ikke noe slttes og du sitter nå med muligheten for å dualboote PCen, enten til Vista eller Windows 7. Om du ikke har noe data på maskinen du øsnker å beholde kan du gjøre følgende. Start maskinen og gå inn i Vista, derfra kan du formatere partisjon D: via Min Datamskin eller Diskbehandling. Når så D: er tom, kan du starte på nytt med Windows 7 DVDen i. Før installasjonen av Windows 7 kan du velge hvilken partisjon du vil installere Windows 7 på. Da kan du enten velge c: om du ønsker det. Føler du den er for liten med sine 40gb, kan du slette alle partisjoner, og så opprette passende størrelser selv. Eksempelvis kan du sette Winows 7 partisjonen til 100gb (som er mer enn nok) og ha resten til lagring av diverse. Om det er noe du ikke forstår eller lurer på er det bare å spørre. Lenke til kommentar
naas95 Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Hei! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Men jeg lurer på en del ting. -Hva er å dualboote pc-en? Men om jeg innstalerer windows 7 på partisjon "C", vil dataen bli sett tilbake til fabrikkstandar, vil alle filene på hele pc-en bli slettet da? Men det som irriterer meg er at når operativsystemet er innstalert på den minste disken blir den så fort full, siden skrivebordet og allt er da innstalert der. Men til slutt, er de ikke ødeleggende for harddisken å formatere den? og hvordan lager jeg partisjon "C" til 100Gb istedefor? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Mange spørsmål her, vi tar et om gangen -Hva er å dualboote pc-en? Det vil si at du kan starte opp maskinen med flere enn ett operativsystem. I ditt tilfelle har du både Vista og Windows 7 installert, og kan starte begge. Men om jeg innstalerer windows 7 på partisjon "C", vil dataen bli sett tilbake til fabrikkstandar, vil alle filene på hele pc-en bli slettet da? Jeg er litt usikker på hva du mener her. Jeg vet ikke hva du fikk med som "fabrikkstandard" eller om du bare tenker på at drivere og slikt skal installeres. Hvis du installerer Windows 7 på C: vil den formateres (alt slettes) og så vil Windows 7 bli installert. Alt annet vil da være borte. Men det som irriterer meg er at når operativsystemet er innstalert på den minste disken blir den så fort full, siden skrivebordet og allt er da innstalert der. Dette er enkelt å løse. Selv om skrivebordet er på C: kan du legge alt dette på D: som tross alt er lagringsdisken din. Når du installerer programmmer og spill kan du selv velge hvor dette skal installeres. Da kan du velge D: Ellers kan du lage en mappe med ditt navn på D: og legge en snarvei på skrivebordet, og legge alt i den mappen. Men til slutt, er de ikke ødeleggende for harddisken å formatere den? Det er ikke skadelig for harddisken å formateres. og hvordan lager jeg partisjon "C" til 100Gb istedefor? Dette gjør du når du skal installere Windows 7. Jeg husker ikke eksakt når dette kommer opp, men før installasjonen starter, skal du få spørsmål om hvor du vil installere Windows 7. Da kan du velge hvilken partisjon du vil bruke (C: eller D:) og du kan også slette og opprette nye partisjoner. Lenke til kommentar
naas95 Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 HEI! Tusen tusen takk for hjelpen din, no har du akkurat spart meg for mye peng. Når du innstalerer windows 7 får du spørsmål om hvor du vil innstalere det nesten rett etter du har begynt med cd-en. Du har vært til stor hjelp :!: Tusen takk! Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) -Hva er å dualboote pc-en? Dualboot vil si at når man har installert 2 eller flere Operativsystemer (ala Vista, Windows 7, Ubuntu, etc) på PC'en. Vil den gi deg mulighet til å starte opp det OS'et du vil bruke. I ditt tilfelle så vil du bruke W7 frem for Vista så du valgte W7 i DualBoot listen. Men om jeg innstalerer windows 7 på partisjon "C", vil dataen bli sett tilbake til fabrikkstandar, vil alle filene på hele pc-en bli slettet da? Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva du mener her. Slik jeg forstår det etter Antatra's forklaring så kommer du til å formatere C partisjonen under W7 installasjonen og dermed UTVIDE den fra 40 GB til 100 GB. Dette er da mer enn nok til en haug med applikasjoner og spill du vil installere. Detaljer på hvordan man utvider en partisjon blir gitt under installasjon så jeg tror ikke det burde være noe problem. PS: bare for å oppklare når du formaterer så sletter du ALL innhold på partisjonen. Dvs at alle filene dine vil bli borte, man kan kanskje sammenligne prosessen med tilbakestilling til fabrikkstandard, men det er ikke det samme. Men det som irriterer meg er at når operativsystemet er innstalert på den minste disken blir den så fort full, siden skrivebordet og allt er da innstalert der. Meningen med å ha seperate partisjoner er at man skal ha filene sine på den største av dem. Dermed når PC'en begynner å å oppføre seg merkelig så kan man formatere og legge inn en fersk OS installasjon på C disken uten å miste filene sine som er lagret på D. Om du lagrer alt på skrivebordet mister det sin hensikt. Du kan derimot ha en snarvei som skrivebordet til din D disk (som meg). Når det gjelder å installere programmer og slikt så er 100 GB massevis av plass til dette. Om du av en eller annen mystisk grunn ikke synes at det er nok så kan du faktisk velge partisjon D som din installasjons destinasjon i hver installasjons prosess. Men til slutt, er de ikke ødeleggende for harddisken å formatere den? og hvordan lager jeg partisjon "C" til 100Gb istedefor? Det tærer selvfølgelig på disken når man sletter og legger inn flere titalls GB med informasjon på den. Men den tåler det helt fint og når den tid kommer at den har takket for seg er det på tide med å kjøpe inn en ny PC uansett. Jeg selv har slettet og lagt inn OS på mine pc'er bra mange ganger nå, alle fungerer tip top enda selv om de begynner å legge på seg litt alder EDIT: Betrakt mitt innlegg som tilleggs informasjon Endret 20. juli 2010 av Bakura Lenke til kommentar
naas95 Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Tusen takk Men vet dere hvordan jeg stiller pc-en tilbake til fabrikkstandar? slik at allt blir slettet på begge diskene og at den bli på en måte heilt "ny" Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Da må du i tilfelle ha en recovery CD, som du kanskje fikk med når du kjøpte PCen. Alternativt kan du gjøre som vist over, å installere Windows 7. Da vil den ha "fabrikkinnstillinger" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå