Poks Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei, har fått i oppdrag å finne en maskin som kan brukes av noen med såkalt el-allergi. Hun reagerer på strøm, trådløst nett etc. Merker at dette på ingen måte er et område hvor jeg kan no særlig så derfor tenkte jeg noen her kanskje kan hjelpe meg. Som sagt, noe utslag vil det jo være uansett, her er målet å redusere strøm og stråling så mye som mulig. Budsjett er på rundt 10 000. Bruksområde er ganske standard, skriveprogrammer, epost, nett osv. Er usikker på om man bør gå for stasjonær med litt lange kabler eller laptop. Er også helt blank på type skjerm og lignende. Er det noen som har noe erfaring med dette, eller hørt om noen hjelpemidler? Finnes det spesielle skjermer, filtere til skjerm? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh halvor Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Wow... hørt om el-allergi, men aldri satt meg inn i problemstillinga med å skaffe en pc til en Jeg tror det beste er å finne en kasse som kan skjerme selve pcen? At man putter hele shaiten opp i en kasse og kjører da ekstern dvdrom på utsiden. Vil tippe skjermen også blir et problem, må vel ut med noen lapper om du skal ha noe skikkelig. Hvordan sånt i det hele tatt måles aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Poks Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Jepp, ganske enig. Kjøre enkelt mus/tastatur, eksterm dvd-rom og plassere kabinettet med resten av inmaten i en eller annen kasse. Ganske enig i at dette høres bra ut, men står fortsatt igjen med den største problemstillingen, skjerm. Har lurt litt på om LED er lurt, da de generelt skal trekke mindre strøm enn vanlige LCD-skjermer, men har alt for lite kompetanse på dette. Alle forslag mottas med takk! Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jepp, ganske enig. Kjøre enkelt mus/tastatur, eksterm dvd-rom og plassere kabinettet med resten av inmaten i en eller annen kasse. Ganske enig i at dette høres bra ut, men står fortsatt igjen med den største problemstillingen, skjerm. Har lurt litt på om LED er lurt, da de generelt skal trekke mindre strøm enn vanlige LCD-skjermer, men har alt for lite kompetanse på dette. Alle forslag mottas med takk! Et Intel Atom brikkesett vil vel være å anbefale. CULV prosessorene bruker ekstremt lite strøm. En veldig liten strømforsyning ville sikkert også hjulpet. Også sette hele herligheten i et metallkabinett med minst mulig åpning. CDrom, mus og tastatur dras som sagt med lange kabler. OBS! USB kablene trenger repeater over lengre strekk... Kabinett eller Kabinett med PSU HK og CPU Hva skjerm angår så gjelder det vel å ha så liten LED skjerm som mulig. Har heller ikke hørt om noe som kan forhindre stråling når det kommer til skjermer... Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Var det ikke noen som brukte en sånn "vindu"-greie før for å forhindre stråling fra gamle CRT skjermer? Lenke til kommentar
Poks Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Takk Gehe, høres ut som en bra plan! Og jo, mener også at grand-onkelen min hadde et eller annet slags filter mot stråling på skjermen. Han er desverre død så kan bli litt vanskelig å spørre han hvor han hadde det fra. Noen som har noen forslag på hvor jeg kan sjekke opp dette? Hjelpemiddelsentralen? Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Bare hyggelig Du kan jo opprette en tråd i maskinvareforumet under skjermer e.l. hvor det kanskje finnes flere interesserte på det området. Stråling og skjermer Du burde også kjøpe en skjøtekabel mellom transformator og skjerm. Transformatoren stråler mye mer enn selve skjermen. Pass også på at skjermen er TCO'03 godkjent. Dette medfører lavere energiforbruk. Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 En løsning er et faradays bur. http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage Men det billigste er å si at det du tilbyr har lav stråling, lag gjerne et passende klistermerke som du fester på de ulike delene. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg støtter Psykoteks anbefaling. Kjøp helt normale deler internt og så bruker du tiden til å få den til å "se" lavtstrålende ut. Klistremerker, metall-mesh, folie og blyplater (slike du får på Biltema til å kle torpedoveggen i biler med) og slikt for å få den til å virke tung og "isolert". Husk å bruke tid på å forklare at den ikke har trådløst nettverk, ikke bluetooth og slikt, uavhengig om den har det eller ikke. (Ja, jeg mener EL-alergi er psychosomatic) Lenke til kommentar
Poks Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 hehe, duly noted. Skal se på det, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå