Mørbradbiff Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei. Jeg hjalp min tidligere arbeidsgiver med en jobb i ferien. Jeg skulle bytte en hovedtavle sikret med 200A Siden de hadde drift måtte vi få en oversikt over kablene i tavla mens det var spenning på. Skulle til og nappe i noen ledninger, så eksploderte tavla i trynet på meg. Jeg hadde heldigvis på meg ansiktsskjerm, og hansker. Så utvendige skader fikk jeg ikke. Men etter eksplosjonen hørte jeg så vitt noe de 2 første minuttene. Jeg har hat øresus i noen år nå. Men aldrig så høyt som nå! Siden jeg hadde tinnitus fra før. Er det da vitsen for meg og stresse med søke yrkesskadeerstatning og sånt da? Vet heller ikke hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Det første som må gjøres er å melde uhellet til arbeidstilsynet slik at du har et grunnlag å søke på. Og ja, det er soleklart at du må søke. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Dette er ikke en"alvorlig skade" så arbeidstilsynet trenger ikke beskjed. Har derimot skrevet skjemaet til NAV og DSB. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Vel poenget med å melde det er hvis det kommer senvirkninger så kan man henge skaden på et spesifikt uhell noe som kan forenkle en evt erstatning. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hei Du må gå til lege med hørselsskaden du har fått, både for om mulig få behandling og for å få dokumentert skadefølgen. Det er viktig for å kunne få erstatning senere. Å få yrkesskadeerstatning er en omstendelig prosess, og noen kan ha rett på hjelp fra andre enn bare nav. Du kan ha privat forsikring eller være forsikret i Statens Pensjonskasse via jobben. Du får ikke erstating før skadefølgen er varig og ikke du kan bli frisk av den. Det legges vekt på hvor rask du var med å oppsøke hjelp. Hvis du venter lenge med å søke hjelp, svekker det sjansen din til å få erstatning. Hvis du alt hadde en hørselsskade da ulykken inntraff, "trekkes" dette fra. Du har da det som på erstatningsspråket kalles en "inngangsinvaliditet". Regelverket er omfaattende og uoversiktelig og mange trenger hjelp av advokat for å få det de har rett på. Mvh Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå