Gå til innhold

Studier er meningsløst og har mistet verdi.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og på hvilken måte er det å studere blitt meningsløst?

Jeg som student får fortsatt økt mine kunnskaper og bygget meg en basis som jeg kan bygge videre på i flere år framover.

For meg er også det å ha studert 3 eller 5år veldig nyttig iforbindelse med de IT-jobbene som jeg har lyst på og synes er intresante.

Greit nok at de aller fleste kan begynne å studere, det eneste det betyr er at det faktisk etterhvert vil telle litt hvilken skole og hvilke karakterer du fikk på studiet da arbeidsgiverne er nødt til å skille på de som søker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det varierer nok veldig fra studie til studie, i hvor stor grad kompetansen har en reel nytteverdi i samfunnet, og dermed hvor lett man får en relevant jobb.

Innen noen studieretninger er det svært få jobber (i noen tilfelle bare å forelese i det selv), og det bør folk selv tenke på når de velger det studiet. Det er bra med høy akademisk kompetanse generelt, spesielt innen fagfelt som er ettertraktet i samfunnet.

Hvem som helst kan gjerne bli student. Men ikke alle kan gjøre det bra i et hvilken som helst studiet. Jeg er akkurat ferdig med bachelorgrad. I klassen min begynte vel 40-45 studenter, og nå er vel ca 10-15 av oss ferdig med bachelorgrad og som skal begynne på master. Det er stort frafall i mange studier, det er ikke lek og morro slik som noen vil ha det til, skal en gjøre suksess så må man jobbe mye, gå på mest mulig av forelesninger og undervisning, og ta til seg kunskap, ellers får man dårlige karakterer (les ofte stryker) of faller fra.

Angående det å aldri bli ferdig, så får en låne 8 år fra lånekassen, et masterstudet er 5 år, så en kan "sløse vekk" 3 år underveis, så er det jo de som skal ta flere grader å styre frem og tilbake men de gjør seg selv egentlig en økonomisk bjørnetjeneste med tanke på å bygge opp gjeld, pluss miste arbeidsår. Desverre så tenker jo ikke alle så mye på fremtiden når de er unge, men en må alikevel betale prisen når lånekassen sier stopp, en er 28 år og har en halvferdig grad.

Jeg kan knapt nok skrive mitt eget navn, eller kan ikke skrive bra(ser en sikkert i innleggene mine på ordeling, skrivefeil, setningsoppbygning etc), men jeg kan regne og tenke logisk / matematisk, det er det som trengs der jeg går. De fleste studenter velger ting de er flink i og/eller har anlegg for.

PS: Jeg kan ikke snakke for alle studieretninger, kan kun snakke for der jeg går. Jeg har bachelorgrad i fysikk, som av mange regnes som et "heavy realfag", jeg vet ikke hvordan det er på adre fakulteter, men skulle jo tro at stoffet er lagt slik at det forventes ca samme arbeidsmengde for likt antall studiepoeng (og like lange grader)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...