Bluebeans Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg skal lage et system der folk kan skrive navn og link til siden sin i 2 textboxer. Dette skal så sendes til en txt fil der det lagres. Også skal jeg ha en side der man ser det som er lagret inni i txt-fila. Noen som aner hvordan man gjør dette? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Ikke så vanskelig. Greit å ha en felles fil med innstillingene: settings.php: <?php $filnavn = "links.txt"; $mappe = "//absolutt/sti/til/tekstfil/"; $separator = "§§§"; ?> Husk apache må ha skriverettigheter til mappen med tekstfilen! Siden hvor folk kan registrere linker: writelinks.php: <?php require("./settings.php"); if(isset($_POST["navn"]) && strlen($_POST["navn"])>0 && isset($_POST["link"]) && strlen($_POST["link"])>0 ){ $fp = fopen($mappe.$filnavn,'a'); fwrite($fp, $_POST['navn'].$separator.$_POST['link']."nr") or die("Kunne ikke skrive til fil!"); fclose($fp); echo "Link lagt til.<br><br>"; } else echo "Fyll ut begge feltene!"; ?> <form action="writelinks.php" method="post"> Navn: <input type="text" name="navn"><br> URL: <input type="text" name="link"><br> <input type="submit" value="Legg til"> </form> Siden som leser tekstfilen og lister opp linkene: readlinks.php: <?php require("./settings.php"); $linker = @file($mappe.$filnavn) or die("Ingen linker tilgjengelig!"); foreach($linker as $l){ $link = split($separator,$l); echo "<a href=".$link[1].">".$link[0]."</a><br>n"; } ?> Skulle funke fint dette her... Lenke til kommentar
me Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 joda, legg inn en funksjon som setter en time limit for posting av linker (sessions eller cookies) hvis hvemsomhelst kan få tilgang til den siden, ellers kan du risikere å bli spammet. Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 26. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2003 Ikke så vanskelig. Greit å ha en felles fil med innstillingene: settings.php: <?php $filnavn = "links.txt"; [b]$mappe = "//absolutt/sti/til/tekstfil/";[/b] $separator = "§§§"; ?> Hvordan blir det når den ligger i samme mappe? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 [b]$mappe = "./";[/b] ..tror jeg... EDIT: ...Men det er en liten uting å gi fulle rettigheter til en åpen katalog i web-treet ditt, er det ikke? Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 26. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2003 njo. Skal sikre filene. Ok. Første problem: Warning: fopen("/txtlinks.txt", "a") - Permission denied in /home/o/or/orion89/public_html/design/linker/writelinks.php on line 5 Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in /home/o/or/orion89/public_html/design/linker/writelinks.php on line 6 Kunne ikke skrive til fil! Kommer når jeg prøvde det.Noen som ser feilen? :-? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 njo. Skal sikre filene. Ok. Første problem: Warning: fopen("/txtlinks.txt", "a") - Permission denied in /home/o/or/orion89/public_html/design/linker/writelinks.php on line 5 Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in /home/o/or/orion89/public_html/design/linker/writelinks.php on line 6 Kunne ikke skrive til fil! Kommer når jeg prøvde det.Noen som ser feilen? :-? Som nevnt, du må sette rettighetene(chmod) til 777. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 njo. Skal sikre filene. Ok. Første problem: Warning: fopen("/txtlinks.txt", "a") - Permission denied in /home/o/or/orion89/public_html/design/linker/writelinks.php on line 5 Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in /home/o/or/orion89/public_html/design/linker/writelinks.php on line 6 Kunne ikke skrive til fil! Kommer når jeg prøvde det.Noen som ser feilen? :-? Som nevnt, du må sette rettighetene(chmod) til 777. Akkurat det som Orion lurte på, har jeg også lurt på en stund. Er rimelig n00b i php, men prøver så godt jeg kan! :smile: Hvordan er det man setter chmod til 777? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Dette gjelder linux servere, ikke windows. Det kan gjøres i kommandolinjen slik: chmod 777 mappenavn Det kan også gjøres med cute-ftp, ved å høyreklikke -> CHMOD -> kryss av for alle rettigheter -> OK. Går sikkert i andre ftp klienter også. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Dette gjelder linux servere, ikke windows.Det kan gjøres i kommandolinjen slik: chmod 777 mappenavn Det kan også gjøres med cute-ftp, ved å høyreklikke -> CHMOD -> kryss av for alle rettigheter -> OK. Går sikkert i andre ftp klienter også. Ok. Trenger man å gjøre noe lignende på windows-servere? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 I windows 2000server/IIS har du en bruker som heter noe som IUSR_xxxx , som på en måte er webserveren. Denne brukeren må få skriverettigheter til den mappen filene(i dette tilfellet txtlinks.txt) ligger. Dette gjøres ved å høyreklikke mappen -> sharing and security -> noe mer jeg ikke husker i farta. Det er her NTFS kommer til sin fulle rett! :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå