Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fingerknekking, veldig farlig, eller .. ikke?


TheCatIsALie

Anbefalte innlegg

Jeg har i maaange år vært ivrig finger-knekker, knukket veldig mange ganger, hver dag, i mange år. Har fått intense smerter 2-3 ganger, med større mellomrom. Tenker på å slutte, de få gangene det gjør veldig vondt, noe som er nokså sjeldent.

 

Grunnen til at jeg poster denne idag, er at det idag svidde (og svir akuratt NÅ) en del, men var værre tidligere idag.

 

Gjør andre her det samme? Googla litt og fant flere blogger ol. som hadde skrevet om det, og at de hadde hørt fæle historier om det - uten å slutte.

 

Har hørt at det kan bli kronisk, og kanskje ha noe med kosthold.

 

Er det ikke farlig en plass, kommer jeg nok bare til å leve med smarte en sjelden gang, men er det farlig, vil jeg prøve å slutte med det.

 

Det værste er kanskje da jeg knekker først alle fingre, så en etter en. (DRAR IKKE, knekker).

 

Vet ikke om det er værst for meg som knekker, eller alle som klager på lyden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det ikke er farlig, kan gjøre vondt av og til som du sier, men skjønner ikke hvorfor det skal være farlig. Det er små luftbobler i leddene som lager lyden, hvorfor skulle det være så ille?

 

Tviler på at du får en sykdom av dette, men kanskje lurt å prøve å bare knekke de av og til og ikke hele tiden? Har hørt forskjellig teorier om dette, noen mener det er sunt, andre mener du får gikt. Selv har jeg kommet frem til at av og til er ikke farlig, selv kiropraktorer og massører gjør dette i rygg og tærne.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke knekking. Er vel bare gassbobler som har samlet seg opp i ledd som frigjøres. Rett meg om jeg tar feil. Trodde ikke det skulle være noe farlig, men hvis det gjør vondt er det vel en ide å stoppe. Kroppens måte å si stopp på.

 

Kommer knekkelyd, og da jeg googler "fingerknekking" kommer det mange svar. Men ja, er noe væske greier.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg var en ivrig fingerknekker før, men klarte omsider å slutte etter gjentatt klaging av medmenneskene med tanke på den usle lyden. Har blitt fortalt at det kan gå ut over leddene og at fingrene lettere blir fremoverbøyde med årene hvis man gjør det mye. Vet ikk hvorvidt denne påstanden er sann eller ikke, men jeg klarte altså å slutte problemfritt.

Lenke til kommentar

Jeg var en ivrig fingerknekker før, men klarte omsider å slutte etter gjentatt klaging av medmenneskene med tanke på den usle lyden. Har blitt fortalt at det kan gå ut over leddene og at fingrene lettere blir fremoverbøyde med årene hvis man gjør det mye. Vet ikk hvorvidt denne påstanden er sann eller ikke, men jeg klarte altså å slutte problemfritt.

 

Gjør jeg det ikke (noe som i seg selv er vanskelig da jeg ikke tenker over at jeg gjør det, jeg gjør det også i søvne) blir fingrene veldig stive, og å knekke er "utveien".

 

Skulle gjerne slutta, men er nok ikke så lett for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har lest et sted at en væske ble opprettet, og oppløst eller noe, men om noe kommer, så går, kan det vel ikke skade? Kan være folk flest sier spooky ting fordi de ikke kan fordra lyden.

 

Vil tro at leddene mine ikke svir i morgen, men kanskje igjen om.. noen måneder. Ja, er ikke noe gøy når det skjer, men er det ikke farlig, kan iallefall jeg, ignorere det, om jeg er opptatt med noe jeg ikke trenger å bruke fingrer for å gjøre. Spille PS3 (MoH beta), viste jeg å være svært smertefullt..

 

Når det svir, og jeg knekker, er det ok i noen sekunder, så svir det igjen. Men, som sagt, varer ikke evigt.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke knekking. Er vel bare gassbobler som har samlet seg opp i ledd som frigjøres. Rett meg om jeg tar feil. Trodde ikke det skulle være noe farlig, men hvis det gjør vondt er det vel en ide å stoppe. Kroppens måte å si stopp på.

 

Det som skjer er en implusjon, den samme lyden som du hører når du tar lokket av fek.s ett syltetøyglass for første gang - det tilsettes luft.

 

Jeg ville også ha stoppet om det begynte å gjøre vondt og om du merker at leddene svikter.

Jeg selv får til å knekke kjeven, det er irriterende det.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke knekking. Er vel bare gassbobler som har samlet seg opp i ledd som frigjøres. Rett meg om jeg tar feil. Trodde ikke det skulle være noe farlig, men hvis det gjør vondt er det vel en ide å stoppe. Kroppens måte å si stopp på.

 

Det som skjer er en implusjon, den samme lyden som du hører når du tar lokket av fek.s ett syltetøyglass for første gang - det tilsettes luft.

 

Jeg ville også ha stoppet om det begynte å gjøre vondt og om du merker at leddene svikter.

Jeg selv får til å knekke kjeven, det er irriterende det.

 

Kjeven klarer jeg ikke, men nakke, fot-ledd-sak, tæser, og fingre. Bein om jeg har sotte stille lenge.

Lenke til kommentar

Mange ledd i hele kroppen min knekker, hver eneste gang, om jeg bøyer dem (feks finger, nakke, knær, tær osv)

 

Knakk veldig mye med fingrene før, og nå greier jeg nesten ikke å "ta i" type skru opp korker eller lignende med fingrene... Det gjør vondt å de føles kraftløse i forhold til resten av kroppen. Jeg tror det kommer av knekkingen, men sikker er jeg ikke...

Lenke til kommentar

Jeg var en ivrig fingerknekker før, men klarte omsider å slutte etter gjentatt klaging av medmenneskene med tanke på den usle lyden. Har blitt fortalt at det kan gå ut over leddene og at fingrene lettere blir fremoverbøyde med årene hvis man gjør det mye. Vet ikk hvorvidt denne påstanden er sann eller ikke, men jeg klarte altså å slutte problemfritt.

 

Gjør jeg det ikke (noe som i seg selv er vanskelig da jeg ikke tenker over at jeg gjør det, jeg gjør det også i søvne) blir fingrene veldig stive, og å knekke er "utveien".

 

Skulle gjerne slutta, men er nok ikke så lett for meg.

Hvis fingrene blir stive uten knekking tyder jo det på at du har et problem du kanskje burde snakke med legen om?

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å ta en tur til doktormannen da? :roll:

 

Se på svar under.

 

Jeg var en ivrig fingerknekker før, men klarte omsider å slutte etter gjentatt klaging av medmenneskene med tanke på den usle lyden. Har blitt fortalt at det kan gå ut over leddene og at fingrene lettere blir fremoverbøyde med årene hvis man gjør det mye. Vet ikk hvorvidt denne påstanden er sann eller ikke, men jeg klarte altså å slutte problemfritt.

 

Gjør jeg det ikke (noe som i seg selv er vanskelig da jeg ikke tenker over at jeg gjør det, jeg gjør det også i søvne) blir fingrene veldig stive, og å knekke er "utveien".

 

Skulle gjerne slutta, men er nok ikke så lett for meg.

Hvis fingrene blir stive uten knekking tyder jo det på at du har et problem du kanskje burde snakke med legen om?

 

Nei, det er dyrt, og det trenger ikke være noe større problem. Skal nå bare prøve å knekke minst mulig, å se hva som skjer. Legen kan si "du må slutte med det". Gidder ikke betale for å høre det. Får heller gjøre mitt beste for å slutte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...