HiFi-maNN Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Heihei.. Har nettopp kjøpt meg ny forsterker og det viste seg at den ene utgangstransistoren er sprengt. Så jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt ny og hvor mye den evt koster ? Mvh Joachim. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Er det en sikker diagnose eller en antagelse? Jeg mener, hvis man kan såpass med elektronikk at man kan måle at en transistor er gåen så vet man også en del om hvor slikt kan kjøpes. Og ikke minst hvordan, det nytter ikke å spørre om en 'utgangstransistor', det finnes veldig mange typer. Noen er enkle å få tak i, andre kan være vanskelige. Så typebetegnelsen er man nødt til å ha. En annnen side av dette er at når slike transistorer går så er det gjerne mer som er gåent. Og de skal kanskje byttes som et par, og tomgangsstrøm skal justeres etterpå. Så det kan være en ide å la fagfolk gjøre dette. Lenke til kommentar
reiras Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Heihei.. Har nettopp kjøpt meg ny forsterker og det viste seg at den ene utgangstransistoren er sprengt. Så jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt ny og hvor mye den evt koster ? Mvh Joachim. Er det en ny forsterker bør du få reparert på garantien. Lenke til kommentar
HiFi-maNN Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Er det en sikker diagnose eller en antagelse? Jeg mener, hvis man kan såpass med elektronikk at man kan måle at en transistor er gåen så vet man også en del om hvor slikt kan kjøpes. Og ikke minst hvordan, det nytter ikke å spørre om en 'utgangstransistor', det finnes veldig mange typer. Noen er enkle å få tak i, andre kan være vanskelige. Så typebetegnelsen er man nødt til å ha. En annnen side av dette er at når slike transistorer går så er det gjerne mer som er gåent. Og de skal kanskje byttes som et par, og tomgangsstrøm skal justeres etterpå. Så det kan være en ide å la fagfolk gjøre dette. Hei. Vell, det var brodern som sa at det var utgangstransistoren som var sprengt ettersom at jeg bare får lyd i venstre høytaler. Og ettersom det jeg forsto så har han ikke tid og hjelpe meg så jeg spør meg litt rundt her i stedet. Jeg har ikke peiling på sånt. Forsterkern er en Harman Kardon AVR-7000 altså en ganske gammel forsterker så jeg har ingen garanti på den Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Uansett er den beste måten å åpne forsterkeren og finne transistoren som skal byttes ut. Forhåpentligvis står typenummer trykt på. Finner du samme type kan det være du slipper med innstilling og parvis bytting, men dersom du må "oppgradere" kan det fort balle på seg. De vanligste transistorene kan du finne på elfa.se eller digikey.com. Eldre transistorer for bruk i audio kan være relativt tricky å finne, iallefall dersom de er gått ut av produksjon og du vil ha akkurat den samme som sto i. Lenke til kommentar
HiFi-maNN Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Uansett er den beste måten å åpne forsterkeren og finne transistoren som skal byttes ut. Forhåpentligvis står typenummer trykt på. Finner du samme type kan det være du slipper med innstilling og parvis bytting, men dersom du må "oppgradere" kan det fort balle på seg. De vanligste transistorene kan du finne på elfa.se eller digikey.com. Eldre transistorer for bruk i audio kan være relativt tricky å finne, iallefall dersom de er gått ut av produksjon og du vil ha akkurat den samme som sto i. Takk for hjelpa. Skal se hva jeg finner Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ta ut den gamle transistoren, ta den med til et radio/TV-verkstad og spør om de kan skaffe en ny. Hvis det er en kurant type har de ofte sånt på lager. Lenke til kommentar
HiFi-maNN Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ta ut den gamle transistoren, ta den med til et radio/TV-verkstad og spør om de kan skaffe en ny. Hvis det er en kurant type har de ofte sånt på lager. Takk takk. Setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå